In industria auto britanica lucreaza 800.000 de persoane, iar rezultatul referendumului din Regatul Unit ii nelinisteste pe multi. Viitorul depinde de semnarea unui acord economic de liber-schimb intre Marea Britabie si UE, dar si intre Marea Britanie si tarile asiatice. In caz contrar, taxele vor fi mai mari atat la export, cat si la import, cateva companii avertizand ca si-ar putea reduce investitiile sau le-ar putea ingheta. Insa deocamdata socul este prea mare si nicio companie nu va lua decizii pripite.
In Marea Britanie s-au produs anul trecut peste 1,6 milioane de autoturisme si in fabricatia auto lucreaza 150.000 de persoane, in timp ce la furnizori si in vanzari sunt peste 650.000. Nissan are cea mai mare fabrica, cu aproape jumatate de milion de unitati produse, in timp ce Jaguar Land Rover a produs peste 300.000 de masini. Mini a produs peste 200.000, Toyota 190.000, iar Honda, 140.000.
Industria auto din Marea Britanie si-a revenit in ultimii ani. In 1972 s-au produs 1,92 milioane de masini noi, in 2009 s-a coborat la sub un milion, iar anul trecut s-a ajuns la 1,6 milioane. Este adevarat ca industria britanica nu e chiar…britanica, dat fiind ca „grosul” este reprezentat de marci straine care produc in UK. MG Rover a dat faliment acum cativa ani si fabrica a fost demontata de chinezi, in timp ce Jaguar Land Rover a fost preluata de indieni. Rolls Royce si MINI sunt parte a BMW, iar Bentley este din Volkswagen Group.
Problema cea mai mare este ca acum, Marea Britanie exporta fara taxe vamale in UE, iar dupa ce Regatul va iesi din Uniune, exporturile vor fi taxate.
De partea cealalta, iesirea Regatului Unit din UE va reactiva taxele de export pentru masinile sud-coreene catre UK, competitivitatea marcilor din tara asiatica avand de suferit daca taxele de 10% se vor intoarce.
Un sef al unui producator auto asiatic ce are operatiuni in UK a spus pentru Reuters ca singura solutie este ca in luarea deciziilor de investitii sa fie mai multa prodenta, mai ales daca este vorba de introducerea in Marea Britanie a unui model nou sau restilizat. E foarte posibil sa merite modernizata o alta uzina europeana si productia unui model sa fie mutata acolo, in loc sa se investeasca pentru modernizarea unei uzine din UK.
Acum, ca Brexit-ul a fost votat, toti managerii marilor companii spera ca UK va reusi sa semneze o intelegere comerciala de liber-schimb cat mai avantajoasa cu UE. Managerii au militat puternic impotriva iesirii Marii Britanii din UE, insa rezultatul a uimit.
Nici unul dintre marii producatori auto care au uzine in UK nu a venit acum dupa anuntul Brexitului cu declaratii alarmiste si nimeni nu a amenintat direct ca va inchide uzine. Mesajul este insa comun: autoritatile din Marea Britanie trebuie sa mentina stabilitatea economica, semnand cu UE un acord comercial care sa fie avantajos pentru companiile ce opereaza in Marea Britanie.
O analiza a Evercore arata ca vanzarile de masini noi vor scadea cu 4,5% in UK, in timp ce daca Brexit-ul nu ar fi fost aprobat, piata ar fi crescut cu 3,3%. Pentru la anul se estimeaza scadere de 10%, valoare deloc mica. Tot din cauza Brexit-ului, cifra cumulata de afaceri a tuturor producatorilor auto din Regatul Unit va scadea cu 8 miliarde euro.
Interesant este ca asociatia industriei europene din India spera ca din Brexit sa iasa ceva bun si India sa obtina cu Marea Britanie un acord economic avantajos, tara asiatica incercand de mult timp sa obtina, fara succes, un acord de liber-schimb cu UE.
Surse: Reuters, Autocar UK, Forbes US