Acasa Piata Auto Seful Volkswagen pune la indoiala viitorul tehnologiilor diesel si se intreaba daca merita sa investeasca in ele

Seful Volkswagen pune la indoiala viitorul tehnologiilor diesel si se intreaba daca merita sa investeasca in ele

de Vlad Barza

Matthias Muller (sursa - Porsche)

Matthias Muller, CEO al Grupului Volkswagen, pune la indoiala viitorul masinilor diesel si se intreaba daca merita investit in continuare in domeniu, in conditiile in care regulile legate de emisii vor deveni tot mai aspre. Declaratiile au fost facute intr-un interviu pentru publicatia germana Handelsblatt si vin in contextul uriasului scandal al manipularii emisiilor.

„Dat fiind contextul, trebuie sa ne intrebam daca vrem sa investim in continuare in dezvoltarea masinilor diesel”, spune Muller, promitand ca Volkswagen va avea o opinie „fundamentala” in legatura cu subiectul. El a mai aratat faptul ca regulile vor deveni mai dure dupa 2020 si ca se poate prevedea ce va urma in 5-10 ani.

„Este clar inca de acum ca va fi enorm de costisitor si complicat sa ne ocupam de reducerea emisiilor de gaze poluante pentru diesel-uri”, spune Muller.

El adauga ca, desi europenilor le plac mult diesel-urile, electromobilitatea pare sa fie o piata promitatoare.

In Europa, peste jumatate dintre masinile noi vandute sunt diesel si ponderea trece de 70% in unele tari, mai ales ca autoritatile au incurajat in ultimii zece ani constructorii auto sa dezvolte modele pe motorina.

Marii producatori auto au investit din 2000 incoace miliarde de euro in cercetare, au construit uzine de motoare si au extrem de multe modele diesel in gama. Oamenii au cumparat milioane de masini diesel, stiind ca au consum mai mic si ca impozitul auto este mai mic, dat fiind ca emisiile de CO2, in functie de care se calculeaza impozitul in cateva piete mari, sunt mai reduse decat la masinile pe benzina.

La nivelul UE dieselul reprezinta 41% din intregul parc auto, in timp ce in Romania, masinile pe motorina aveau in 2015 aproape 37% din parcul auto. In Franta 64% dintre masini sunt diesel, in Spania 56%, in Germania 32%, iar in Marea Britanie 35%.

In regiune, ponderea dieselului in parcul auto a fost de 4% in Grecia, de 26% in Ungaria si de 44% in Bulgaria.

In Romania sunt in circulatie 5,15 milioane de autoturisme, dintre care 1,9 milioane sunt pe motorina. La autoutilitare, dieselul domina, 636.000 dintre cele 720.000 din circulatie folosind motorina. La autobuze doar 17 unitati sunt pe benzina si 21.000 pe motorina.

In UE, 53% dintre masinile noi vandute in 2014 au fost diesel, in trei tari ponderea fiind de peste 70% (Luxemburg, Portugalia, Irlanda) si in alte patru tari, de peste 60% (Franta, Spania, Belgia, Suedia). Cote foarte mici sunt in Olanda (sub 25%) si Danemarca (putin peste 30%). In Romania dieselul a avut in 2014 56,5% din piata masinilor noi si 53,5% in 2015.

In primele patru luni ale anului 2016 datele APIA aratau ca dieselul are 56% din vanzari, cele mai vandute modele fiind Dacia Duster, Skoda Octavia si Dacia Logan. Volkswagen Passat, Renault Clio, Ford Focus si Skoda Rapid sunt alte modele care se vand bine in variantele pe motorina.

Lasa un comentariu