Industria auto iraniana trebuie sa fie privatizata pentru a deveni competitiva pe plan mondial, a spus presedintele tarii care a si criticat faptul ca in trecut au fost impuse restrictii masinilor din import. Iranul produce peste un milion de masini/an, insa este vorba in general de modele mai vechi. Daca marile grupuri auto vor investi, piata iraniana poate ajunge la 3-4 milioane unitati/an. In Iran sunt asamblate si modele Logan si Sandero, dar sub sigla Renault.
Presedintele Hassan Rouhani, spune, citat de Reuters, ca intregul sector auto iranian trebuie sa fie privatizat, astfel ca incurajeaza companiile locale sa isi gaseasca parteneri internationali.
Factiunile politice moderate au castigat teren in Iran unde duminica au fost alegeri parlamentare, iar presedintele Rouhani vrea sa scoata din izolare tara de 80 de milioane de oameni.
Sectorul auto este al doilea cel mai important al economiei, dupa cel petrolier, insa sanctiunile l-au afectat grav. Iran Khodro si Saipa sunt cei mai mari constructori locali care au avut parteneriate consistente cu Peugeot si Renault. Insa din cauza sanctiunilor economice, cele doua grupuri franceze s-au retras din Iran in 2012, iar acum vor sa revina, insa nu este deloc usor.
Piata s-a mai schimbat si au patruns si marcile chineze Chery, Lifan sau Geely, iar Iranul poate ajunge sa fie o forta daca tara se va dovedi stabila si va abandona ambitiile programului nuclear.
Intr-o analiza publicata in toamna trecuta de Financial Times se mentiona faptul ca cel mai bun scenariu este ca Iranul sa mearga atat de bine incat sa ajunga sa construiasca anual 3-4 miliioane de masini si sa exporte mult in regiune.
Mai mult, companiile auto ar putea face din Iran o baza de export catre cat mai multe tari, daca vor reusi sa poduca acolo masinile unei marci de succes gen Skoda sau Dacia. Insa pentru asta trebuie sa se imbunatateasca simtitor calitatea componentelor produse local, iar liniile de asamblare auto trebuie si ele modernizate.