In viata fiecaruia a existat la un moment-dat o… “prima”. E discutabil ce inseamna asta, insa as vrea sa vorbim despre ce am invatat de la primele masini pe care le-am condus. Pe mine experienta m-a invatat ca gaina batrana face ciorba buna si cand vine vorba de automobile, astfel ca vechea Dacia 1310 pe care am condus-o dupa scoala de soferi a fost partenera ideala pentru a ma initia in ale soferiei.
Trecerea de la masina pe care am facut scoala de soferi in 2003 – o Dacia SuperNova 1.4 MPI, nivel de echipare Confort – la o Dacia 1310 TLX din 1989, a fost o aventura.
SuperNova avea motor cu injectie si servofrana, singurele sale dotari reprezentative. Era usurica si vioaie, statea bine pe drum si nici nu consuma mult, dupa cum spunea Lucretia, excelentul instructor-femeie care m-a invatat sa conduc.
Dar cum scoala de soferi a durat mai putin de doua luni, la 18 ani si un pic am trecut direct intr-o masina cu 15 ani mai veche decat cea de scoala. Si nu orice masina, o Dacia 1310 TLX, a fratelui meu, aflata intr-o stare mecanica dezastruoasa. Atunci nu stiam cat de praf e, de fapt. Aveam sa-mi dau seama ceva mai tarziu, pe masura ce am inceput sa conduc si alte masini sau macar sa stau in dreapta si sa ascult sunetele agregatelor.
Aceasta Dacia nu avea nici servodirectie, nici servofrana, asa ca am inteles repede cat de greu se face orice manevra, mai ales oprirea in trafic aglomerat sau de urgenta. Nu stiu cati dintre voi ati condus vreodata o masina fara servofrana. Trebuie sa apesi atat de tare pe pedala incat simti ca piciorul iti va sari din sold. Atat de greu se opreste. E ca si cum ai incerca sa opresti liftul stand cu usile deschise si mainile lipite de pereti. Pe cat de traumatizant pare, pe atat de bine am inteles stresul la care este supus mecanismul de franare la o masina si cat de eficienta este franarea atat cu frana de motor, cat si cu frana de serviciu (pedala din mijloc).
Apoi era instalatia de ventilatie. Cand ploua, din cauza umezelii care intra pana in maduva oaselor batranei Dacia, geamurile se abureau groaznic si daca nu aveai carpe in masina erai mort. Cand vizibilitatea e atat de slaba in jurul tau, orice informatie sonora din trafic e importanta: un sunet de motor, un claxon, un scartait de roti. Totul e informatie pretioasa. E un motor turat care de depaseste sau o masina care franeaza, e un claxon de “mortii matii” sau unul de “hai, baga-te incepatorule!”, e un scartait de roti specific unei frane sau unui demaraj in tromba? Pana si umbrele si reflexiile diferilor culori ale caroseriilor masinilor de langa tine, pe care le vezi prin geamurile aburite, inseamna tot informatie. Oglinzile oricum erau degeaba, pentru ca iti aratau masinile din trafic mai aproape decat sunt de fapt. Niste “oglinzi cu zoom” nu-i sunt de folos nimanui.
Cand nu ploua si puteam sa ascult muzica in loc de trafic, casetofonul chinezesc marca Roadstar stia sa mearga doar pe caseta. Culmea, de regula functioneaza doar radio si e defect casetofonul. Nu, in acest caz era invers. Singura caseta din masina care continea altceva in afara de muzica populara sau manele era una cu Modern Talking. De atunci mi s-a acrit de formatia asta! Aveam sa imi dau seama ceva mai tarziu ca, de fapt, toate coincidentele apar cu un motiv: muzica pe care o am acum pe CD-uri, stick sau iPod e intotdeauna mereu mai buna decat ce auzi la posturile de radio, asa ca nici acum nu prea folosesc radio in masina. Ce ironic!
Amortizoarele erau atat de deteriorate incat masina era barca. Pe atunci credeam ca suspensia e confortabila. Praf asa cum erau articulatiile, am inteles gropile si ce se intampla pe drum la fiecare denivelare, crapatura sau piatra. Si fara servodirectie senzatiile erau cu atat mai directe. Am invatat sa aleg gropile, sa intru doar in cele in care caroseria nu face “zdrang”.
Norocosii care au avut ocazia sa conduca masini mai rudimentare pot aprecia cu adevarat confortul si performantele masinilor moderne. Cei care nu au condus vechituri pana acum poate n-ar fi rau sa o faca. Pe undeva pe acolo vor simti ca au devenit niste soferi ceva mai buni.
Tu ce ai invatat de la prima ta masina?