Acasa Opinie OPINIE: 5 apucaturi ale soferilor romani care ma scot din minti

OPINIE: 5 apucaturi ale soferilor romani care ma scot din minti

de Adrian Mitrea

La volanul Mazda CX-5 (sursa - 0-100.ro)

Cu totii avem tabieturi, calitati, defecte si apucatori, nu-i asa? Calatorind cu masina si pe jos prin lumea asta mare am identificat cinci apucaturi ale soferilor romani care ma scot din minti. Le detaliez pe fiecare in continuare, iar daca ai observat si tu ceva anapoda, scrie-mi la comentarii. Dezbatem impreuna.

  • 1. Sunt incapabili sa-si tina banda intr-un sens giratoriu. Da, nu exista sens giratoriu din aceasta tara in care sa intru relaxat, pe banda mea, fara sa-mi fie teama ca a) cineva imi va taia calea; b) ma va acrosa in vreuna dintre portiere; c) ma va agata de bara din spate. Pana si in Maroc m-am simtit mai siguranta intr-un sens giratoriu. Ce fac? Simplu. Merg ca ei. Unde am loc sa abordez un giratoriu corect, o fac. Unde nu, am renuntat demult la claxoane si injuraturi si abordez situatia relaxat, in stilul celor din jurul meu. Aceasta este regula, de fapt, in orice tara. „Mergi precum localnicii si nu vei avea niciodata probleme”.
  • 2. Habar nu au sa foloseasca banda de accelerare. Da, pentru cei mai multi dintre soferii romani banda de accelerare este locul in care mergi foarte incet si te asiguri ca nu vine nimeni. Eventual se opresc chiar la intrarea pe aceasta banda sau la capatul ei. In ambele situatii se ajunge tocmai pentru ca banda de accelerare nu e folosita corect: pentru a accelera viguros si pentru a te inscrie in trafic cu viteza pe care acesta o are. Desigur, asta se intampla si pentru ca exista specia de sofer care nu s-ar misca de pe banda 1 pe banda 2 sa faca loc celor care ies de pe banda de accelerare. La fel se intampla in toate tarile din regiune: Bulgaria, Serbia, Bosnia, Muntenegru.
  • 3. Folosesc luminile de ceata abuziv. Ca e soare, ca e vant, romanul e mandru ca are masina cu proiectoare de ceata si le aprinde mereu „sa fie vizibil”. Eventual aprinde si stopul de ceata, ca niciun „derbedeu” de alt sofer sa nu stea prea aproape de fundul masinii sale pe o raza de 2 km. Romania e singura tara in care am observat in masa folosirea abuziva a luminilor de ceata, cand nu e cazul. In egala masura in care pe ceata foarte putini folosesc luminile de ceata!
  • 4. Nu pastreaza distanta. In special pe autostrazile aglomerate, soferul roman e pasionat de slalom, flash-uri si claxoane, chiar daca masina din fata lui merge deja peste viteza legala si ambele benzi sunt pline. Iar daca nu te dai la o parte, atunci va face slalom, utilizand chiar si banda de urgenta, pentru a ajunge in fata ta, inserandu-se periculos in cei insuficienti de putini metri pe care ii tii deja tu in raport cu masina din fata. Desigur, pastratul distantei in functie de conditiile de drum si anticiparea nu prea functioneaza nici pe alte tipuri de drumuri sau in oras, iar daca stai si te uiti cateva minute de pe trotuar iti dai seama ca toata lumea calareste pe toata lumea. Si din cand in cand se intampla si inevitabilul „poc”. In tari precum Germania si Spania soferii merg tare, dar mereu pastreaza o distanta longitudinala si laterala intre ei de parca zici ca sunt la volanul unor magneti permanenti!
  • 5. Sunt incredibil de lenti. In tarile mai civilizate, primul sofer de la semafor e intotdeauna constient de responsabilitatea pe care o are fata de timpul celorlalti, asa ca pleaca imediat ce se face verde. Si pleaca viguros, atingand viteza de 50 km/h foarte repede, dar fara scartait de roti. Ceilalti il urmeaza la fel, viguros, de parca masinile ar fi un sir de margele. La noi, daca esti a patra masina la un semafor, ai toate sansele sa-l iei iar rosu pentru ca a) primul isi verifica Facebook-ul; b) al doilea e taximetrist cu becul pe verde si nu se grabeste; c) are masina veche sau fara prea multi Cai Putere si se strica motorul daca trece turometrul de 1.500 rpm. Si se mai si mira sau ies jumatate pe geam daca ai indraznit sa le dai un scurt claxon, amical, de trezire, la +10 secunde dupa ce s-a aprins verde.

As putea lejer sa mai gasesc inca 5 apucaturi enervante ale soferilor romani, dar nu vreau sa monopolizez „spatiul de emisie”, asa ca va invit sa fiti de acord cu mine, sa ma contraziceti sau sa completati lista cu apucaturi, simplu, folosind formularul de comentarii de mai jos.

8 comentarii

Andrei 13 aprilie 2017 - 14:19

Cu punctul 5 nu sunt de loc de acord. De unde atata graba. Ai impresia ca 10 secunde in plus sau in minus te ajuta sa ajugi mai repede la destinatie. Daca toata lumea ar fi mai calma si circulatia ar fi mai fluenta, nu s-ar mai bloca intersectiile. Dar se pare ca toti vor sa prinda verdele acum, nu mai au rabdare sa-l astepte pe urmatorul. Nimanui nu-i place sa stea in trafic dar asta nu inseamna ca trebuie sa fim badarani la volan. Mie mi se parea mai normal sa mentionezi lucruri mai importante si mai de bun simt: ca te claxoneaza ca disperatii ca nu ai plecat in secunda 1 cand s-a schimbat stopul, ca nu semnalizeaza la schimbarea benzii/ directiei de mers, ca iti taie calea, ca nu respecta prioritatiile si nu cedeaza trecerea salvarii si pompierilor aflati in misiune.
In afara sau chiar si la noi in provincie lumea nu te claxoneaza ca nu ai plecat imediat, nu toti sunt piloti de curse sa aiba reflexul sa plece cu scartaituri de roti.

Mai avem mult pana sa ne civilizam si daca se in ritmul asta cred ca sansele sa se intample o sa scada aproape de 0. Parerea mea, parerea mea 🙂

Reply
Kristi 7 mai 2017 - 20:14

gandestete ca la semafor e coada si daca prinzi doua semafoare din cauza unui dobitoc care nu e in stare sa porneasca cand se face verde iti vine sa il injuri putin, ca tu ultimu din coada nu pierzi 10 secund, pierzi 2 minute.

Reply
fane 20 iulie 2017 - 16:16

mai este una si mai grava, merge paralel cu tine si brusc se suie pe tine, vrea sa intre prin/peste tine pe banda ta …….

Reply
Nasty 27 septembrie 2017 - 08:45

Din nefericire, mulți șoferi au de bază, scoala făcută la Pitești și habar nu au de regulile de circulație.

Reply
Moș Martin 7 august 2017 - 00:38

Una dintre defectele șoferilor(„țărani”) romani e faptul că pe drum cu 2 benzi pe sens habar nu au că e politicos,indicat și preferat sa circuli pe banda din dreapta, daca nu efectuează manevra de depășire. Merg ca prin târg. Ar urma și cei care opresc pe banda de urgenta pt toaleta proprie sau a copiilor. Frate, nu confunda banda de urgenta cu o parcare la supermarket…

Reply
costi 22 august 2017 - 17:53

n ai copil asa e? ia sa vezi cum face un copil care are o problema. in rest da tzaranii nu stiu sa conduca in romania. eu am facut 5000 km anu trecut pana in olanda si nu m am stresat deloc. la noi e un stress sa conduci nu o placere.

Reply
Laura 10 octombrie 2017 - 09:33

As mai adauga doua:

6) Soferii au uitata sa semnalizeze

7) Se poarta se faci stanga de pe banda din dreapta fix la semafor

Reply
sotha 9 noiembrie 2017 - 12:06

Traficul din Bucuresti s-ar reduc imediat cu 20% daca marea majoritate a soferilor si-ar insusi urmatorul obicei f simplu:
SA SCHIMBI BANDA DE CAT MAI PUTINE ORI!

Desigur pentru asa ceva ai nevoie de o relaxare si atitudine zen, ceea ce e incompatibil cu acest popor turbat si capiat. Inseamna sa iti planifici calatoria, sa ajustezi banda cu cativa km inainte, sa inveti din greseli, sa fii prezent in trafic cu mintea.

Reply

Lasa un comentariu