Acasa Tehnologie Tesla Motors promite la vara un update software care in teorie le va permite masinilor sa se conduca singure o buna parte din drum

Tesla Motors promite la vara un update software care in teorie le va permite masinilor sa se conduca singure o buna parte din drum

de Vlad Barza

Masini Tesla intr-o statie de incarcare (sursa - Tesla Motors)

Elon Musk, fondatorul Tesla Motors, a promis ca masinile electrice ale marcii vor primi la vara un update software care va permite autoturismelor sa vireze singure pe autostrada sau in zone cu circuit inchis. Anuntul a fost intens comentat, insa update-ul de soft nu inseamna ca Tesla va avea pe sosele masini autonome, ci mai degraba cu o varianta super-avansata de cruise-control. Teoretic,  soferii ar putea lua mainile pe volan pentru perioade lungi de timp, insa legal nu au voie sa faca asta.


Elon Musk spune ca un update la sistemul de operare de pe masinile Tesla le va permite sa „ia singure de volan” in anumite conditii de drum: spre exemplu pe autostrada sau in zone cu circuit inchis. Capacitatea nu va fi insa disponibila in traficul urban care este extrem de inmprevizibil si prea complex.

Teoretic, spune Musk, actualizarea ar permite unui sofer sa calatoreasca din San Francisco la Seattle fara sa intervina, insa acest lucru ar fi prea riscant, astfel ca acest „pilot automat” va fi activ doar pe autostrada. „Din punct de vedere tehnic este posibil sa mergi din parcarea de plecare, la cea de sosire, insa nu vom activa soft-ul peste tot, fiindca nu credem ca este sigur in cartierele de la periferie”, spune Musk.

Seful Tesla a spus ca inca se fac planuri despre cum sa fie implementata tehnologia, insa finalitatea ar fi ca ea sa functioneze precum „pilotul automat” la avioane. In toamna lui 2013 Musk vorbea pentru prima oara despre masinile autonome, insa respingea ideea unei masini 100% autonome, ci vorbea de una care s-ar putea conduce 90% din timp. „E un drum lung pana la masini total autonome. Este incredibil de greu sa obtii acele ultime procente de autonomie”, explica Musk acun un an si jumatate.

Anuntul de acum a starnit controverse fiindca nu e vazut ca un pas major in dezvoltarea masinilor autonome, ci ca o miscare prin care Tesla semnaleaza faptul ca e prezenta in acest teritoriu al masinilor care au automatizat anumite aspecte ale condusului.

Site-ul The Register ironizeaza soft-ul promis ca fiind „miraculos” si adauga ca vorbim practic de un „super cruise control”.

De aceeasi parere este si un analist citat de Financial Times care considera ca e practic un soft care mentine masina pe banda de mers si franeaza cand te apropii prea mult de alta masina. El mai spune ca Tesla trebuia sa arate ca e in carti intr-un domeniu unde parea sa fi ramas in urma concurentilor.

The New York citeaza experti din industrie care spun ca folosirea unui astfel de sistem, in care nu e nevoie sa tii mainele pe volan, este practic ilegala, iar cei care indraznesc sa il foloseasca pot doar sa spere ca nu vor avea un accident. In plus, chiar si putinele state americane care au dat unda verde masinilor autonome, au facut-o numai pentru modele de test, pe anumite drumuri si numai cu conditia ca pilotul de test sa poata interveni oricand.

Alexis Georgeson, purtator de cuvant la Tesla Motors, a spus ca nimic din sistemul „autopilot” nu este in contradictie cu legislatia, ci sistemul e gandit sa-l ajute pe sofer „Nu scapam de pilot. Pur si simplu cel de la volan e degrevat de anumite lucruri si se poate concentra sa aiba reactii mai bune”.

Sunt in piata masini care se pot conduce (aproape) singure pe autostrada, insa constructorii au luat masuri pentru ca soferii sa nu abuzeze de tehnologie, astfel ca soferul nu trebuie sa ia masinile de pe volan.

Lasa un comentariu