AvtoVAZ, compania care produce masinile Lada, este intr-o situatie critica si va renunta la 13.000 de angajati anul acesta, dupa ce a mai redus cu 27.000 efectivele in timpul crizei. Anul curent se anunta mult mai slab decat 2013 si speranta sta intr-un model numit Vesta care se lanseaza in 2015, dar si in alte derivate care vin dupa aceea. Cum a ajuns Lada aici si in ce isi pune speranta, puteti citi in articol.
Un prezent…prafuit
Lada-AvtoVAZ s-a modernizat putin in ultimii ani, desi gama a primit modele noi „imbogatite” cu tehnologie Renault, precum Granta si Largus. Nu a fost destul: in vremurile de glorie compania vindea aproape 900.000 de masini/an, acum se „invarte” in jurul a 500.000 si productia va scadea si in 2014 cu peste 15%, dupa ce a anul trecut s-a diminuat, iar compania a avut pierderi de peste 200 milioane dolari.
In Rusia s-au vandut 128.000 de masini Lada in primele patru luni din 2014, marca avand 16% din piata. cel mai vandut model a fost Granta, cu peste 45.000 de unitati, iar Kalina a depasit 25.000 de masini. Vanzarile Lada au scazut cu 15% pe o piata care s-a dus in jos cu 4%, iar pe locul doi s-a situat Renault care si-a gasit 63.000 de clienti, din care 28.000 au ales Duster.
De la inceputul anului, AvtoVAZ are un nou sef, in persoana lui Bo Andersson, care a lucrat la General Motors. El considera ca, pentru a asigura profitabilitatea Lada pe viitor, efectivele curente de 66.500 persoane trebuie reduse cu 7.500 oameni, o treime din acestia fiind manageri. Planul s-a schimbat insa si efectivele vor fi reduse cu 13.000 de oameni anul acesta, iar seful companiei spunea recent ca lucrurile stau extrem de rau la Lada si angajatii au nevoie de un semnal de alarma.
AvtoVAZ a facut reduceri dure (si) in 2009, cand a renuntat la 27.000 de angajati. Suedezul Bo Andersson a condus mamutul GAZ, la care a taiat in carne vie in acelasi an, renuntand la jumatate dintre cei 100.000 de angajati si scotand din productie antica Volga. Este creditat cu readucerea pe linia de plutire a companiei, care altfel nu ar fi rezistat.
Vanzarile au scazut nu numai din cauza concurentei dure intretinuta de marcile straine, dar si din cauza problemelor de logistica. CEO-ul Bo Andersson spunea ca trebuie rezolvate problemele cu compania de transport care duce masinile de la fabrica, la dealeri, fiindca acest capitol sufera la partea de calitate si disciplina.
Un alt element interesant este legat de situatia Rusiei care, dupa amexarea Crimeeii a fost amenintata cu mai multe stadii de sanctiuni de catre SUA, insa oficialii AvtoVAZ spun ca nu s-a simtit vreun efect. Un argument este legat de faptul ca aproape toata productia Lada se vinde in Rusia si peste trei sferturi din componente sunt produse pe plan local.
AvtoVAZ, care este pe cale de a fi absorbita de Renault-Nissan, a lansat deja modele la care foloseste si tehnologie Renault, de doi ani merg in Rusia si fluxuri de piese de la Mioveni, insa modernizarea e inca departe de a fi desavarsita.
Toata sperantele sunt puse in modelul Lada Vesta, o berlina care va avea mult in comun cu Logan cand va fi lansata in toamna lui 2015 la un pret de circa 8.500 euro. Apoi, la inceput de 2016 ar trebui sa vina o versiune hatchback de Vesta si tot in acel an si Granta ar trebui sa apara intr-o noua generatie. Apoi, Vesta va primi si varianta break, dar si un crossover de clasa C, insa nu mai repede de 2017.
Dorinta managementului este sa fie macar partial recastigata cota de piata in Rusia unde acum Lada are sub 16%, dar se doreste atingerea nivelului de 20% in cinci ani. Lucrul nu va fi usor: e greu ca Lada sa mai fie „cool” in randul celor din orasele mari si mai ales a tinerilor, acum clientela fiind mai ales din mediul rural.
Apoi ar exista si planuri de a lansa masinile si in Europa de Vest, au fost declaratii in acest sens, insa va fi mult de lucrat la imagine, mult de investit in publicitate si – pana in momentul lansarii – mult de innoit pe partea tehnica.
O situatie grea si o miza uriasa
In Rusia, dar si in alte tari din Est, inclusiv Romania, regimul comunist a creat giganti industriali care, cand au fost fata in fata cu concurenta din Vest dupa 90′, nu au mai facut fata.
In Rusia, vanzarile Lada – AvtoVAZ au scazut anul trecut cu 15%, spre 453.000 unitati. De departe cel mai vandut model a fost Granta, cu 166.000 unitati, iar Kalina, Largus si Priora si-au gasit fiecare peste 50.000 de unitati.
Renault a preluat 25% din AvtoVAZ in 2008, iar din decembrie 2012 detine impreuna cu Nissan controlul celui mai mare producator auto rus. Se va ajunge ca Renault sa aiba 50,1% din noul joint-venture, dupa investitii de 366 milioane dolari, iar Nissan va detine 17% din actiuni si va investi 376 milioane dolari.
Marea miza tine de dezvoltarea pe o piata auto uriasa, cea rusa, unde Lada a capatat o imagine invechita fiindca s-a modernizat prea putin in ultimii 20 de ani. Renault-Nissan poate intineri gama si in ochii unor clienti masinile acestei marci pot redeveni interesante.
Primele roade ale colaborarii se vad deja, a fost inaugurata o noua linie de asamblare in primavara lui 2012, iar tot atunci a inceput productia Lada Largus, model bazat pe vechiul Logan MCV.
Catre uzina Togliatii sunt trimise cu trenul din Romania (durata fiind 14 zile) sau cu camioanele (noua zile de drum) componente pentru masinile programului X52, care implica faptul ca Lada va construi modele pe baza noului Logan.