Acasa Dacia Cum sta Romania cand e vorba de emisiile poluante ale masinilor noi si care e scorul Dacia in comparatie cu celelalte marci

Cum sta Romania cand e vorba de emisiile poluante ale masinilor noi si care e scorul Dacia in comparatie cu celelalte marci

de Vlad Barza

(sursa - euobserver.com)

In Romania, emisiile medii de CO2 ale masinilor noi vandute anul trecut s-au redus cu 8%, Olanda si Grecia fiind statele cu cele mai reduse emisii, arata o analiza a JATO Dynamics care tine cont de masinile noi vandute in 23 de tari europene. Anul trecut Renault a avut cele mai mici emisii/vehicul vandut, mai ales datorita celor 9.000 de masini electrice livrate, iar Dacia a urcat puternic pe locul 9, datorita faptului ca s-au cumparat modele cu motoare mai economice. Volvo, Mercedes si Skoda au fost intre marcile la care emisiile s-au redus puternic.

In contextul controversei legata de emisiile de CO2 si de normele tot mai stricte la care trebuie sa se conformeze producatorii auto, raportul JATO Dynamics arata ca emisiile medii ale masinilor noi vandute in 23 de tari au scazut pentru prima oara sub 130 g CO2/km, atingand o valoare de 126,8 grame.

Dupa ani in care Fiat a fost brandul cu cele mai mici emisii, Renault a preluat primul loc, cu o medie de 110,1 grame, fiind urmata de Peugeot, Toyota, Citroen si Fiat. Renault si Dacia si-au redus cel mai mult emisiile medii/vehicul, cu 11% fiecare, iar marca romana a urcat de pe locul 15, pe locul noua, cu emisii de 127,1 grame.

Dintre cele 20 de marci cuprinse in studiu, brand-urile germane premium au cele mai mari emisii: de peste 135 grame CO2/km. Totusi, acest lucru este absolut normal, dat fiind ca au in gama modele super-puternice cu emisii de peste 200 grame. BMW, Mercedes si Audi au reusit insa sa compenseze, reducand mult emisiile modelelor diesel de clasa C.

JATO publica si un raport pe tari, in functie de emisiile medii ale vehiculelor noi vandute anul trecut. Olanda sta cel mai bine, cu 109 grame CO2/km, pozitie foarte buna in comparatie cu media europeana de 127 grame. Explicatia tine de stimulentele financiare oferite pentru masinile cu emisii mici.

Grecia este pe locul secund, cu 111 grame, explicatia fiind ca masinile diesel au o cota foarte mare de piata: 57%, iar in medie diesel-urile au emisii mult mai mici de CO2 in comparatie cu benzina. Portugalia este pe locul trei, iar la polul opus se situeaza Elvetia, cu medie de 144 grame, din cauza vanzarilor de masini sport si SUV-uri ce au emisii mai ridicate decat masinile de oras. Romania a avut 129,2 grame, scadere de 8% fata de 2012.

Scaderea emisiilor medii nu tine neaparat de imbunatatiri tehnice facute la autotusimele lansate, ci de faptul ca in multe piete consumatorii s-au indreptat catre modele cu motoare mai economice, mai ales ca acestea sunt avantajate de impozite anuale mai mici si de asigurari mai ieftine.

Totusi, concluzia JATO este ca, desi toate pietele au emisii medii mai mici, diferenta dintre extreme este tot mai mare din cauza conditiilor economice diverse si a stimulentelor guvernamentale (sau a lipsei acestora, dupa caz).

Emisiile medii in functie de tara. Comparatie intre 2012 si 2013 (sursa - JATO Dynamics)

Lasa un comentariu