Piata pieselor auto va stagna in acest an pentru ca desi parcul auto creste, numarul de kilometri parcursi scade, iar o masina care nu circula, evident ca nu consuma nici carburant si nici piese, a declarat pentru 0-100.ro Gabriel Zane, director de marketing al distribuitorului de piese auto Auto Total. Potrivit lui Zane, piata muncii in zona mecanicilor auto a devenit foarte competitiva si dinamica in ultimii ani, din cauza crizei, iar mecanicii au fost nevoiti sa invete sa repare mai multe marci de masini. „Daca stii sa repari o singura marca, esti nimeni”, puncteaza oficialul Auto Total.
Mecanici din nou la scoala
Pentru a se adapta permanent specificului pietei auto romanesti, Auto Total nu doar importa si distribuie piese auto, ci a infiintat si o scoala de mecanici auto si un concurs anual, Mecanicul Anului, prin care compania urmareste perfectionarea fortei muncii in domeniu si, desigur, cresterea imaginii proprii.
„Investitii se fac in permanenta si cea mai mare parte din profit se reinvesteste. Avem nevoie de o acoperire nationala cat mai buna si vrem sa oferim servicii tot mai bune.?Chiar si scoala (…) e o cheltuiala mare. Echipa noastra de formatori, 12 persoane, merge la training in Spania de patru ori pe an. Masinile pe care le cumparam pentru scoala presupun si ele investitii”, a spus Zane.
In primul an, scoala de mecanici auto a Auto Total a avut circa 4.000 de absolventi, iar in prezent s-a ajuns la 6.000.
„Pana anul acesta, cand am fost sub auspiciul cooperarii cu Uniunea Europeana, cursurile au fost gratuite. Mai mult decat atat, s-au facut demersuri pentru a aduce valoare acestui serviciu si am decontat inclusiv cazare, transport, masa, tot ce insemna suport de curs.?Cursurile au fost facute pentru inceput in Bucuresti, pana am dezvoltat celelalte centre din tara. La momentul acesta sunt sapte centre la nivel national: Bucuresti, Iasi, Constanta, Timisoara, Craiova, Cluj, Brasov. Trei dintre ele sunt permanente, iar restul de patru au activitate din cand in cand si ne deplasam acolo cu echipe. Nu e nevoie sa lucreze zi de zi formatorii in anumite zone.?Acum costurile nu mai sunt acoperite de fonduri europene. Dar asteptam in continuare oameni la cursuri si facem aceste lucruri ca sa inteleaga ca scoala este foarte importanta”, a explicat directorul de marketing al Auto Total.
Potrivit acestuia, un mecanic auto trebuie sa vina la cursuri circa un an de zile, parcurgand mai multe module legate intre ele, pentru a primi o anumita specializare.
„Cei care vin la noi sunt in principal mecanici din service-uri independente. Sau cei din retelele de marca vin la noi fara stirea celor care ii patroneaza. Aproape toate service-urile de marca au devenit de fapt multi-brand acum. Cum piata de vanzari auto a scazut, service-ul este singurul element care-i mai tine in viata. Drept pentru care oamenii trebuie sa invete. Daca nu-i lasa sa vina la cursuri, vin ei oricum. E interesul lor sa poata repara orice, sa stie ceva mai mult si sa poata pleca. Daca stii sa repari un singur brand, esti nimeni”, a declarat Gabriel Zane.
Piata de piese auto stagneaza, competitia vine si pleaca
Parcul auto s-a invechit, vanzarile de autoturisme noi sunt la pamant si vanzarile de masini rulate au crescut – cam aceasta arata in mod realist piata auto romaneasca.
„In teorie pe noi ne ajuta acest lucru, in practica totul se rezuma foarte clar la consumul de carburant. Daca acest consum scade, e clar ca masinile exista, dar ele circula mai putin.?Ne raportam la numarul de kilometri parcursi. Daca masinile stau, nu consuma nici carburant, nici piese”, a spus oficialul Auto Total.
Sunt firme care vin, nu se muleaza pe cerintele pietei, dispar. Exista niste firme mici, in special din Ungaria si Bulgaria, care vor sa faca concurenta, dar nu au nicio legatura cu cerintele pietei si probabil ca vor pleca in curand – cam asa se vede piata jucatorilor din domeniul pieselor auto.
„Exista si presiuni din Germania, vorbim de Trost, exista presiuni din Polonia, Intercars, care a venit sa deschida in Romania dupa ce a deschis si in alte tari. Spre exemplu in Cehia tocmai au inchis…?Intercars a castigat cota de piata, e in crestere. In Romania jucatori mari sunt?Autonet si Auto Total. Ne-am nascut cam in acelasi timp pe piata, ne respectam reciproc si Autonet sunt cam singurii cu care ne batem. In rest sunt tot felul de inventii”, a spus Zane.
Potrivit acestuia, „in piata de piese auto vanzarea e cea mai mica problema, incasarea este problema”.
Mecanicul Anului
Ajuns la a treia editia in acest an (2013), Mecanicul Anului este un concurs venit sa stimuleze mecanicii din Romania sa devina mai competitivi si sa existe o legatura intre acestia si consumul de piese auto de la Auto Total.
„Ideea cu mecanicul anului ne-a venit in joaca. Noi insine traim intr-un mediu concurential si am observat ca ne place competitia si in interiorul firmei, si in aceasta piata a pieselor auto”, potrivit lui Gabriel Zane.
Anul 2013 a fost primul in care oricine s-a putut inscrie: „Spre deosebire de ceilalti ani, anul acesta am avut un concurs open, deschis oricarei persoane adulte din Romania care are 18 ani si care cunostintele necesare sa se califice. Tot in premiera, anul acesta am avut si o varianta online de inscriere, de fapt de participare la o faza preliminara. (…)?S-au calificat 100 de oameni pentru semifinala.?Pentru finala au sustinut un test scris, cu 120 de intrebari. In marea finala raman opt persoane, care sustin probe practice si un quiz show. Finalul se da intre cei mai buni doi dintre cei opt, iar ei au o proba practica. Sunt doua masini identice, cu acelasi defect, ei au aceleasi dotari tehnice pentru a repara masina in 30 de minute. E vorba de doua automobile Citroen C1. Defectele sunt simulate de noi si sunt facute pentru a fi reparate intr-un timp destul de scurt”.
Despre Auto Total
Cu o experienta de 19 ani in domeniul pieselor auto, Auto Total are circa 1.000 de angajati si o cifra de afaceri de 131 milioane euro (2012), rezultate financiare pe care compania estimeaza ca le va repeta si in 2013.
„Noi am castigat in cota de piata anul acesta, destul de semnificativ, insa a scazut piata ca valoare”, a explicat Gabriel Zane.
Compania a renuntat la modalitatea de distributie a pieselor auto prin curier pentru ca acum are o retea nationala formata din 61 de depozite, iar parcul de autovehicule pentru distributie este al companiei. Tendinta nu a fost contrara celei de externalizare.
„Am plecat in sens invers. Avem tot ce inseamna bun imobiliar cumparat de noi, avem parc propriu de autovehicule pentru livrare, in conditiile in care am lucrat cu curieri. E un cost mai mare, dar in felul acesta avem control total, siguranta, si in final calitate ridicata a serviciilor”, a explicat Zane aceasta strategie.