Acasa Piata Auto Cat costa sa verifici din punct de vedere tehnic o masina second-hand pe care vrei sa o cumperi

Cat costa sa verifici din punct de vedere tehnic o masina second-hand pe care vrei sa o cumperi

de Vlad Barza

(sursa - Ford)

La achizitionarea unei masini second-hand de la o persoana fizica necunoscuta, noul cumparator se expune anumitor riscuri, masina poate avea defecte greu de depistat sau un istoric cu probleme. Pentru cei care sunt dispusi sa dea minim 50 de lei sau in medie 200 de lei dealerii de marca furnizeaza servicii de verificare care-i pot pune in garda pe posibilii cumparatori. Autovit.ro a facut o sinteza cu ce servicii ofera dealerii diverselor marci si cat costa acestea.

Autovit.ro a contactat dealeri ai unor marci de volum, aproape toti avand servicii de verificare a autoturismului in vederea vanzarii/cumpararii. Tarifele pornesc de la 50 de lei si cel mai adesea ating nivelul de 200 de lei pentru verificari complexe, cu o durata de aproximativ doua ore.

Sunt insa putine locurile in care exista aparate ce masoara grosimea vopselei, iar verificarea kilometrajului real poate fi realizata doar in anumite cazuri. Pentru masinile cumparate din Romania se poate vedea ce kilometraj avea masina cand a iesit din garantie (pe perioada garantiei proprietarul fiind obligat sa faca reviziile la service autorizat de marca respectiva), iar pentru masinile importate, unii dealeri (ex. Porsche Romania) au informatii din tarile de provenienta din UE.

Costurile unei verificari pot varia in functie de dealer, insa principalele aspecte care le influenteaza sunt marca masinii si complexitatea procesului de verificare.

De ce e bine sa verifici masina la un dealer autorizat?

O masina second hand cumparata de la un vanzator neautorizat poate avea cosmetizari care pot ascunde eventuale defectiuni sau chiar un istoric incert din punct de vedere al operatiunilor in service. Pentru a achizitiona in siguranta o masina second-hand este recomandata o  verificare realizata obligatoriu inaintea tranzactiei la un dealer autorizat. Verificarea indica exact starea actuala a masinii cat si eventualele reparatii ce urmeaza a fi efectuate. Aceasta trebuie realizata de catre un dealer autorizat, iar acest serviciu este oferit de catre toate retelele mari.

Verificarea la dealerul autorizat inainte de a cumpara automobilul second-hand este o garantie ca viitorul utilizator nu achizitioneaza o masina care ii poate pune viata in pericol daca are, spre exemplu, defecte la sistemul de franare sau la directie. In plus, in cazul unor masini cumparate de la vanzatori neautorizati kilometrajul poate fi modificat, in unele cazuri pot fi diferente si de peste 100.000 km fata de kilometrajul real.

O verificare temeinica in urma careia sunt identificate probleme tehnice il poate determina pe cumparator sa economiseasca, oferind o suma mai mica in situatia in care inca mai doreste sa achizitioneze masina.

Ce teste pot fi facute:

  • se urca masina pe elevator pentru a vedea daca sunt scurgeri de fluide (ulei, lichid de frana, ulei de cutie de viteze)
  • se verifica starea componentelor mecanice si daca sunt lovituri pe sub podeaua masinii
  • la anumite service-uri cu o oferta bogata de servicii se verifica vopseaua cu un aparat care masoara grosimea stratului de vopsea pe intreaga suprafata a caroseriei, astfel ca se depisteaza locurile in care vopseaua este aplicata intr-un strat mai gros, semn ca masina a fost revopsita
  • se fac verificari la computerul de bord al masinii pentru a se evalua numarul real de kilometri (o mare problema la un numar insemnat de masini) si pentru a se realiza un istoric al erorilor inregistrate (cum ar fi diversi martori de bord care au prezentat erori)
  • se poate verifica istoricul masinii in toate service-urile marcii respective din toata Romania si in unele cazuri chiar in toata Uniunea Europeana.

„Costul verificarilor este intre 50 de lei si cateva sute de lei. Cu toate acestea, luand in calcul ponderea acestei sume din pretul de vanzare (pretul mediu pe piata este de 3.580 de euro) si ponderand importanta pentru siguranta in trafic, aceste teste nu sunt doar o optiune, ci ar trebui sa devina o necesitate pentru absolut fiecare nou cumparator”, spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

Cateva exemple de la dealeri

Autovit.ro a discutat cu cativa dealeri parteneri despre serviciile de testare a autovehiculeleor second-hand in momentul vanzarii – cumpararii pentru a afla care sunt serviciile furnizate precum si costurile aferente acestora. Mai jos sunt prezentate principalele servicii oferite de acestia.

BMW

Reprezentanta BMW prin reteaua de service-uri autorizate BMW, ofera doua tipuri de verificari:

  • Verificare 360 de grade (72 puncte de verificare) – pret aproximativ 450 de lei (TVA inclus); pretul variaza de la dealer la dealer (in functie de regiune variaza ora de manopera)
  • Verificare in 12 puncte – cost aproximativ 220 lei (TVA inclus); pretul variaza de la dealer la dealer (in functie de regiune variaza ora de manopera)

Reprezentantii BMW Romania sustin ca nu exista o verificare care sa garanteze 100% starea tehnica a automobilului.  Pot fi defecte ascunse care nu se pot depista decat  daca automobilul este demontat integral, aspect imposibil de luat in considerare.

Cea mai mare retea de dealeri a marcii germane, Automobile Bavaria, furnizeaza servicii de verificare a autovehiculelor second-hand. Costurile pot varia intre 50 de lei si 400 de lei in functie de complexitatea serviciilor de verificare.

Serviciile de testare a automobilelor second-hand se aplica pentru orice marca si pentru anumite marci acestea sunt asigurate prin parteneriate cu alti dealeri autorizati din afara retelei pentru testele electorince.

Serviciile de testare asigurate de catre Automobile Bavaria Group cuprind, in mod obisnuit, testari pentru mecanica, electrica, grosimea stratului de vopsea, testare amortizoare, testare frane si test-drive.

Chevrolet

Toti distribuitorii Chevrolet ofera servicii de testare pentru majoritatea marcilor auto de volum. Serviciile de testare oferite de Chevrolet includ:

  • diagnoza computerizata ce include si verificarea kilometrajului real
  • testare mecanica: verificare tren de rulare, motor, frane, verificare aspect autoturism (uzura tapiterie, uzura anvelope)
  • verificare tinichigerie: se verifica daca masina are elemente revopsite, daca este afectata structura de rezistenta (lonjeroane, punte etc.)
  • testare electrica: se verifica daca autoturismul  este in parametrii de functionare
  • test drive: impreuna cu clientul se face  un test drive
  • verificare documente autoturism: carte de identitate, talon, ITP valabil, RCA valabil, se verifica daca are taxa de poluare platita (daca nu are, cat costa aceasta)

Costurile  variaza  intre  50  de lei  si 280 lei (TVA inclus) in functie de tipul de analiza si de zona georgrafica. Majoritatea dealerilor Chevrolet nu percep taxa in cazul in care se face buy-back sau in cazul in care masina se repara in centrul de service propriu.

Dacia

Reteaua de dealeri Dacia si Renault se concentreaza pe vanzarea de masini noi si nu are ca obiect de activitate principal oferirea de consultanta catre cumparatorii de masini second-hand.

Ford

Ford furnizeaza servicii de testare a autovehiculelor second-hand in momentul vanzarii-cumpararii, iar acestea se aplica pentru masinile marcii in intreaga retea de dealeri si reprezentante, iar pentru alte marci punctual in special la dealerii care desfasoara si activitatea de vanzari vehicule rulate.

Serviciile de testare includ mecanica si electrica, electronica, istoric reparatii in garantie, campanii service active si eventuale actiuni de recall. Costul este de 69 de lei (TVA inclus ) si este standard in toata reteaua Ford.

Opel

Reprezentantele Opel din Romania ofera servicii de evaluare a automobilelor marcii, la solicitarea clientilor, indiferent daca acestea au fost achizitionate din retea sau din afara ei.

Dealerii ofera servicii pentru marca Opel, iar o parte dintre ei pot gestiona astfel de operatiuni si pentru modelele altor branduri.

In ceea ce priveste costurile, acestea pot varia, deoarece fiecare dealership este o entitate de business independenta. Pentru clientii cu modele de masini mai vechi de 2 – 4 ani Opel ofera pachete de servicii aftersales cu pret recomandat, ce presupun costuri competitive.

Porsche Romania

Dealerii Porsche Romania ofera servicii de verificare, care vizeaza testarea completa a autovehiculelor (diagnoza defecte pe tester, frane, nivel lichide, lumini, suspensie, stare autoturism etc).

Toyota

Serviciile de verificare Toyota Romania se adreseaza in principal marcilor Toyota si Lexus si, in conditii speciale si alor marci aflate in parcul de automobile rulate al unui anumit dealer.

Costurile de verificare pentru clientii Toyota care intentioneaza un buy-back sunt gratuite. Pentru clientii care doresc  o constatare in scopul vanzarii pe cont propriu contravaloarea  evaluarii este de maximum 55 euro (fara TVA.).

Concluzii

  • Unii dealeri autorizati de marca au in portofoliu servicii de verificare a unei masini second-hand, preturile fiind cuprinse intre 50 lei pentru cele mai simple teste si 450 lei pentru teste complexe la marci premium.
  • In general, o verificare a unei masini second-hand in vederea vanzarii/cumpararii costa aproximativ 200 lei si dureaza maxim doua-trei ore.
  • Majoritatea retelelor ofera aceste teste pentru masini second-hand ale marcilor pe care le reprezinta, insa sunt si cazuri in care sunt evaluate masini de la alte marci.
  • Preturile testelor variaza de la dealer la dealer, iar programarea telefonica trebuie facuta cu doua-trei zile inaintea zilei planificate pentru testare.
  • Principalele verificari sunt diagnoza computerizata, verificarea de tinichigerie si verificarea componentelor mecanice.

7 comentarii

mihnea 3 decembrie 2013 - 13:31

Chestiunea cu kilometrajul adevarat e cea mai importanta. E o gogorita aia din articol potrivit careia Porsche Romania stie ce km avea un vehicul al marcilor sale in Europa la un moment dat pt ca chiar daca ar fi adevarat nu ar avea voie legal sa raspunda unui solicitant oarecare la o astfel de intrebare. Doar daca vine o solicitare de la politie/parchet/judecatorie o poate face. Insa ca sa se intample asta ar trebui ca un cumparator sa puna plangere penala pt inselaciune. Iar romania nu o fac. le place al naibii sa fie inselati. mai alec cu masini wv golf. le stiti cu totii – alea din targ cu 114.000 km. taote au kilometraj psihologic intre 110k si 120k. in Marea Britanie este infractiune in mod explicit interventia asupra contorului de km. Si este si corect. de ce sa cumperi un golf de 400 000 km la pret de 7000 euro si sa crezi ca ai facut o afacere? pt ca esti prost si te uiti la cei 114000 km afisati pe bord….

Reply
GG Frana 13 decembrie 2013 - 15:09

Nu stiu cine a scris articolul asta, dar ar trebui sa se informeze mai bine:
– NU mai esti obligat sa faci "reviziile la service autorizat de marca respectiva" ca sa nu "pierzi" garantia de ceva vreme. Exista o directiva europeana de prin 2008 (cred!) care interzice in mod expres acest gen de protectionism. Ca sa nu "pierzi" garantia, poti sa faci reviziile la orice service autorizat de RAR, adică nu la un nea Gica, in spatele blocului.
– cum spunea si Mihnea mai sus, Porsche Romania sau alt dealer pot spune la o simplă cerere doar daca s-a intervenit asupra kilometrajului (se vede în log-urile computerului de bord), dar nu şi cu cât.

Reply
Ralu 26 septembrie 2019 - 07:51

Pai nu îți spune că te obliga. dar e mai bine sa faci la unul autorizat, părerea mea chiar daca e puțin mai scump

Reply
Eliane 6 septembrie 2017 - 17:08

Eu am un Citroen Xsara, cumparat in Franta in 2010, sunt al Il-ea proprietar, vanzatorul imi e prieten, …masina, desi este din 2000 este in PERFECTA stare tehnica pt ca intotdeauna m-am ocupat de ea. Nu imi convine sa platesc ITP in fiecare an, sunt cazuri si cazuri, eu voi fi arsa la buzunar din cauza celor care au intr-adevar masini in stare tehnica deplorabila si sunt adevarate BOMBE pe ROTI. Problema e ca la ITP, banuiesc ca se da spaga si atunci cei cu rable-problema, vor continua sa circule. Nu doresc sa cumpar o masina mai noua intr-un ORAS MIZERABIL ca Bucurestiul. Cei care fac afaceri ilegale si au bani f multi, isi pot permite si-sa schimba masina ca sosetele… De unde au aparut atatea masini noi care costa, peste 70.000 euro ? Din afaceri necinstite !! Am drepatate ? Salut, Eliane.

Reply
Irimescu Ionel 8 septembrie 2019 - 15:24

Vreau și eu o verificare pentru un Ford KUGA second-hand

Reply
sgr 17 ianuarie 2020 - 12:01

la porsce constatare calculator 550lei pt vw golf

Reply
Georgiana 28 august 2020 - 22:55

Cum asi putea și eu să fac carte la mașină aia mica că am pierdut actele la ia dar am poza cu cartea la mașină mă poate cineva sa mă ajute va rog

Reply

Lasa un comentariu