Acasa Tesla Motors Cum se vede lumea prin ochii celui care a traversat-o cu o masina electrica. De la socanta China la fascinanta Romania

Cum se vede lumea prin ochii celui care a traversat-o cu o masina electrica. De la socanta China la fascinanta Romania

de Adrian Mitrea

Rafael de Mestre si Tesla Roadster (sursa - 1e-race.com)

Masina electrica este inca un fenomen de nisa, insa un om care se caracterizeaza a fi pe jumatate roman, spaniolul Rafael de Mestre, vrea sa faca aceste masini mult mai populare decat sunt si ne imparte din experienta lui. A traversat globul cu masina sport electrica Tesla Roadster si acum are o viziune complet noua asupra, de la socanta China la fascinanta si primitoarea Romania.

Pentru efortul sau de a traversa lumea intr-o masina electrica Rafael de Mestre a primit chiar si o distinctie la Bucuresti, din partea Ambasadei Austriei. Este vorba despre Energy Globe Award – cel mai important premiu de mediu pe plan mondial. El se acorda ca distinctie regionala, nationala si internationala pentru proiecte avand ca obiectiv principal eficienta energetica, protejarea resurselor si utilizarea energiilor regenerabile. Categoria nationala pentru Romania a fost acordata in acest an lui Rafael de Mestre pentru ca a reusit pentru prima data sa inconjoare lumea intr-un automobil electric, parcurgand 28.000 km in 127 de zile, traversand 13 tari.

Mestre povesteste cum avocatul si prietenul sau din Bucuresti, Andrei Moroianu, l-a sunat si i-a spus ca doi francezi au pornit in turul lumii cu o masina electrica Citroen C-Zero.

„Mi-am zis ca pot sa-i depasesc, chiar daca au pornit inaintea mea cu mai multe saptamani. (…) Cand cineva vrea sa faca inconjurul lumii cu o masina electrica… e un subiect interesant, dar cand apare inca unul care vrea sa faca acelasi lucru deja devine o competitie si interesul creste si mai mult”, spune de Mestre.

Cursa a pornit din Barcelona si s-a terminat la Barcelona. Pentru 2016 Rafael de Mestre pregateste o noua traversare a lumii cu masini electrice, de data aceasta intr-o competitie adevarata. Detalii despre planurile sale poti citi AICI.

Prima experienta care l-a marcat a fost in SUA, unde toate cladirile sunt foarte inalte si e greu sa faci poze in care sa intre si masina si cladirea: „E foarte greu sa faci o poza la Empire State Building. E foarte mare”.

„Foarte multi m-au incurajat ca fac un lucru bun, m-au felicitat, dar cand a venit vorba de sponsorizare mi-au spus ca nu au bani si continuat-o pe a lor, ca fac un lucru bun…”, povesteste de Mestre usor dezamagit.

Mari piedici a primit si pentru a intra si traversa China. Doar parcarea masinii intr-un terminal pentru cateva zile a costat echivalentul a 7.500 euro. Toata calatoria l-a costat pe spaniol 83.674 euro, inclusiv in accident din Germania, iar un „deviz” detaliat poate fi consultat AICI.

Pentru China Rafael de Mestre si-a facut permis de conducere specific, dar mai complicat a fost cu masina pentru ca autoritatile cereau un certificat de la producator cum ca masina e sigura pentru a fi condusa in China – un fel de certificat de conformitate. Mestre le-a explicat ca Tesla Roadster se vinde aproape in toata lumea si ca ar fi absurd sa ceara asa ceva celor de la Tesla Motors, iar pana la urma a decis sa treaca de verificarile tehnice din China pentru a obtine de la ei certificatul respectiv.

„Ma puneau sa intru pe niste role pentru testarea masinii, insa garda la sol are 12 cm si nu aveam cum sa fac asta fara sa stric barele de protectie. S-a uitat la mine si a zis <<ok, il sarim pe asta>>. Era testul pentru franare!”, poveste de Mestre zambitor, dar totodata uluit.

A urmat apoi testul de lumini. „Semnalizare stanga, semnalizarea dreapta. <<Gata. Ati trecut testul>>. Urmatoarea zi am luat masina si am condus cat de departe am putut, cat de repede am putut!”, spune Rafael.

„Pe permisul de conducere mi-au scris Lafaer in loc de Rafael – asta in contexul in care ei nu pot pronunta litera <<R>>. Deci daca vor pot sa scrie si sa o si pronunte. Mestre n-au mai scris ca li s-a parut prea greu…”, isi aminteste spaniolul.

In tot acest timp masina a fost transportata pe platforma purtand pe ea niste hartii de averizare pe care scria ca e material exploziv, din cauza bateriilor litiu-ion.

„Sunt baterii litiu-ion in masina, la fel ca cele din calculatoarele portabile. Toata lumea le foloseste fara sa se gandeasca ca le-ar putea exploda in brate”, spune Rafael de Mestre.

In socanta China spaniolul aventurier spune ca n-a vazut cer albastru, iar un „ghid” a stat cu el tot timpul mai mult sa-l incurce si sa-l urmareasca.

„In China am vazut doar nori si un cer galben, marcat de poluare si nisip. L-am intrebat pe ghidul meu cand a vazut cer albastru ultima data si mi-a zis ca a vazut in poze, la televizor si ca poate fi vazut si pe viu aproape de granita cu Kazahstan. E incredibil! (…) Aveam un ghid, dar imi zicea sa o iau pe drumuri cu accesul interzis. Avea 100% rol de control ghidul meu. In mijlocul pustiului, stateam la un hotel si-mi odihneam picioarele. Cineva a batut la usa. Am crezut ca e room service. Era politia. <<De unde stiti ca sunt aici?!?>> M-au interogat vreo doua ore dupa care au plecat fericiti…”, spune Rafael.

El isi aminteste cat de uimiti au fost chinezii cand au vazut ca-si spala singur masina, la ei fiind inacceptabil ca proprietarul unei masini sport sa faca asta singur: „In China cine are o astfel de masina are 10 chinezi care lucreaza pentru el”.

Tot in China a experimentat si felurite forme de mass-media, iar punctul culminant a fost cand in timpul unui reportaj TV masina a fost inconjurata de curiosi care chiar s-au urcat in ea sa faca poze.

„N-am vazut niciodata atata lipsa de respect pentru proprietatea privata ca in China. In timpul unui reportaj TV au inceput sa se stranga oameni pe langa masina – vreo 30-40 – care au inceput sa o atinga si sa se urce in ea fara sa ceara voie, spunand sa stau linistit ca ei doar fac poze. Chiar daca am incuiat-o, decapotata fiind, au bagat mana si au tras de clante ca sa o descuie”, povesteste de Mestre.

Din China a plecat in Kazahstan unde a intampinat drumuri foarte proaste, pline cu pietre foarte mari. A avut parte chiar de escorta din partea unor voluntari care s-au oferit sa conduca inaintea lui si sa mute pietroaiele din drum.

„Apoi am ajuns in Rusia si acolo am gasit drumuri proaste. Ei ziceau ca fata de Kazahstan au drumuri bune. Si au. Dar in cateva secunde devin foarte proaste si cand rulezi cu 100-120 km/h e o mare problema. Deci daca mergeti in Rusia, nu conduceti noaptea. Si nu din cauza mafiei, ci din cauza drumurilor”, spune spaniolul.

Intrebat cum se vede Romania dupa toata aceasta experienta, Rafael povesteste incantat de reactiile pozitive pe care le-a primit de la hoteluri, acestea punandu-i la dispozitie tot ce are nevoie pentru a-si incarca masina.

„Au fost cei care au si promis cel mai convingator ca vor crea infrastructura de reincarcare”, potrivit lui de Mestre. In timpul acestei calatorii, dar si in timpul altor deplasari, spaniolul a inceput sa croseteze o harta a punctelor de reincarcare pentru masini electrice disponibile in lume. Ideea s-a concretizat chiar intr-un site, chargelocator.com, si intr-o aplicatie pentru smartphone.

AICI poti consulta o galerie de imagini reprezentative din timpul calatoriei, iar mai jos poti vedea un clip reprezentative pentru aventura lui Rafael la volanului masinii electrice Tesla Roadster.

Lasa un comentariu