Acasa Piata Auto Norvegia este raiul masinilor electrice, insa exemplul sau e aproape imposibil de urmat

Norvegia este raiul masinilor electrice, insa exemplul sau e aproape imposibil de urmat

de Vlad Barza

Noul Nissan Leaf (sursa - HotNews)

Norvegia este tara in care masinile electrice au cea mai mare cota de piata, circa 3%, numarul statiilor de incarcare depaseste 400, insa acest exemplu nu poate fi urmat de aproape nicio alta tara fiindca avem de-a face cu un context special, arata o analiza Reuters. Masinile electrice se vand relativ bine acolo fiindca cele cu motor conventional sunt extrem de puternic taxate, iar la electrice subventiile publice ajung la peste 8.000 dolari/an pentru fiecare masina.

Un Nissan Leaf costa cam 42.000 de dolari in Norvegia, iar un VW Golf cu motor de 1,4 litri, care in Marea Britanie costa 24.000 dolari, ajunge sa coste peste 40.000 de dolari in Norvegia din cauza supra-taxarii.

Avand masina electrica, esti scutit de taxe de congestie de 1.400 dolari/an – taxele ce trebuie platite pentru a putea intra cu masina in centrul Capitalei. Avand parcarea gratuita cu o masina electrica ajungi sa economisesti 5.000 dolari/an, iar din alte taxe economisesti 400 dolari.

In plus, cei cu masini electrice au dreptul sa circule pe benzile de circulatie pentru autobuze, lucru care este strict respectat in tara scandinava. Ruland pe aceste benzi, poti scapa de blocajele in trafic si drumul spre serviciu dureaza mai putin.

In conditiile in care numarul de statii de incarcare este de 450 – si se vor instala alte 800 – in Norvegia numarul masinilor 100% electrice a depasit 10.000 de unitati, iar in februarie au ajuns la 3% din vanzarile totale de masini noi, ceea ce este mult daca ne gandim ca in SUA, unde s-au vandut 15.000 de masini electrice anul trecut, cota lor e de numai 0,1%.

Masinile electrice au autonomie de sub 150 km, iar in Norvegia sunt populare si fiindca foarte multi soferi nu conduc prea mult intr-o zi, spre deosebire de SUA unde distantele parcurse sunt mult mai mari, iar soferii vor clar autonomie mai mare.

In Norvegia si frigul este un dezavantaj, autonomia scazand enorm in zilele foarte reci, nefiind astfel de mirare faptul ca majoritatea celor care au masini electrice le folosesc drept vehicul de rezerva, un fel de anexa la masina principala, cel mai adesea un SUV sau un MPV spatios.

Cele mai cunsocute marci care vand masini electrice in Norvegia sunt Nissan, Citroen, Peugeot, Mitsubishi, Renault si Tesla Motors.

Lasa un comentariu