Sindicalistii de la Dacia intentioneaza sa organizeze actiuni de protest fata de aplicarea noii variante a taxei auto, denumita „timbrul de mediu”, considerand ca va determina scaderea vanzarilor de autoturisme noi in 2013 si va avea consecinte negative asupra salariatilor din acest domeniu, informeaza MEDIAFAX.
„Nu ne este indiferent cum apare taxa de mediu. In conditiile in care vom vedea ca nu suntem reprezentati de actualii guvernanti, am votat in adunarea generala actiuni de protest, mitinguri si alte actiuni de protest la care vor participa mii de oameni, pentru ca nu ne este indiferent de ceea inseamna Dacia pentru Romania si care este respectul guvernantilor pentru noi. Sindicatul Autoturisme Dacia considera ca aplicarea noii variante pentru taxa auto, care se va numi «timbrul de mediu», va conduce la continuarea scaderii vanzarilor cu autoturisme noi si in anul 2013 si va avea consecinte negative pentru productia de autoturisme noi din Romania, asupra numarului locurilor de munca si a salariatilor care isi desfasoara activitatea in acest domeniu”, a declarat presedintele Sindicatului Automobile Dacia, Nicolae Pavelescu.
Sindicalistii solicita Guvernului sa analizeze in mod corect implicatiile timbrului de mediu asupra industriei romanesti constructoare de autoturisme.
Potrivit reprezentantilor Sindicatului Automobile Dacia, in perioada urmatoare vor fi organizate proteste la adresa Guvernului roman, care vor culmina cu „un mare miting”, iar la manifestare vor participa „sindicalistii si familiile acestora”.
„Adunarea Generala a solicitat Consiliului Sindicatului Autoturisme Dacia sa organizeze proteste la adresa Guvernului Romaniei, care vor culmina cu un mare miting, in cazul in care taxa auto pe care o va adopta va aduce atingere interesele salariatilor din industria constructoare de autoturisme din Romania. La mitingul cel mare vor participa, pe langa membrii Sindicatului Autoturisme Dacia, si familiile acestora”, a mai declarat presedintele Sindicatului Automobile Dacia.
Reprezentantii Blocului National Sindical, din care face parte Sindicatul Automobile Dacia, spun ca taxa auto, denumita „timbrul de mediu”, nu trebuie adoptata formula aflata inca in dezbatere publica deoarece nu incurajeaza productia de masini din Romania, ci importul de autoturisme uzate.
„Noua taxa, din pacate, nu stimuleaza producatorii autohtoni de autoturisme. E o taxa care mai degraba incurajeaza importul de masini deja folosite, asta e opinia noastra, si de aceea vom incerca o schimbare de optica a celor din Ministerul Mediului si la nivel de Guvern. Stim ca exista anumite constrangeri, ca exista anumite reactii sociale, dar nu trebuie sa uitam un lucru: atunci cand vorbim despre exporturile Romaniei cap de lista este Dacia. Ar trebui ca cei care gandesc aceasta taxa sa nu uite ca si anul trecut in toata piata nationala de automobile abia un sfert au fost masini produse in Romania”, a declarat, la Mioveni, presedintele BNS, Dumitru Costin, transmite MEDIAFAX.
Salariatii se tem pentru locurile de munca si spun ca sunt convinsi ca „timbrul de mediu” va afecta productia de masini Dacia, iar in aceste conditii va aparea somajul in randurile angajatilor de la Dacia.
„Asa cum s-a dicutat si in Adunarea Generala, noua taxa de mediu va afecta locurile de munca de la Dacia. Asa cum spunea si conducerea fabricii, se pot face si disponibilizari pentru ca piata din tara este moarta. Ne temem de somaj si nu vrem ca acest «timbru de mediu» sa se aplice in aceasta forma, ea trebuie sa sufere niste modificari esentiale in favoarea producatorilor de masini noi, nu a importatorilor de masini uzate”, a declarat un salariat.
Organizatorii sustin ca la actiunile de protest vor participa, pe langa salariati, si familiile acestora, datele exacte ale protestelor urmand sa fie stabilite.
Guvernul a definitivat forma noii taxe auto, aplicata sub forma timbrului de mediu, cu o formula de calcul diferita, care conduce la o crestere in medie de circa 10% a sumei de plata pentru masinile Euro 4 si Euro 3 si o scadere cuprinsa intre 60% si 90% pentru masinile Euro 2, Euro 1 si Non Euro.
Conform noii formule de calcul, suma de plata va scadea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 si cu 90% pentru Non Euro.
De asemenea, la masinile diesel Euro 3 si Euro 4 taxa ar urma sa scada la aproape jumatate fata de valorile actuale, tocmai de aceea Grupul Renault Romania cere mentinerea actualului nivel de taxare strict pentru aceste masini diesel Euro 3 si Euro 4.
Cuantumul taxei pentru masinile Non Euro, Euro 1 si Euro 2, cu tehnologii mai invechite, este mai mic decat cel actual deoarece guvernantii merg pe ideea ca aceste masini au o durata scurta de functionare si, deci, vor polua pentru un interval mai mic.
Intr-un document elaborat de Ministerul Mediului si transmis presei se arata ca taxa va ramane la aceleasi cote pentru masini Euro 5, in timp ce pentru Euro 6, masini hibride si electrice, nu se va fi platit nimic.
Dezbaterea publica organizata vineri de Ministerul Mediului privind proiectul timbrului de mediu a adus pareri pro si contra majorarii taxei pentru masinile Euro 3 si Euro 4, argumentele vizand descurajarea importurilor masive de masini second-hand si riscul de a nu mai putea vinde autoturisme autohtone din 2005-2007.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania a apreciat ca principiile proiectului privind timbrul de mediu sunt corecte, masurabile si elimina confuziile, incurajand totodata achizitia de autovehicule cat mai putin poluante.
Cateva exemple ale valorii noi taxe auti puteti gasi AICI, o descriere amanuntita a schimbarilor puteti citi AICI, iar pentru a vedea propunerea 0-100.ro pentru taxa auto accesati link-ul ACESTA.
Link-uri utile:
Proiectul de Ordonanta de Guvern pentru Timbrul de Mediu
Ghidul pentru Timbrul de Mediu