Acasa Piata Auto APIA: E evident faptul ca piata auto din acest an este compromisa. Se vor vinde doar 85.000 de automobile noi

APIA: E evident faptul ca piata auto din acest an este compromisa. Se vor vinde doar 85.000 de automobile noi

de Vlad Barza

(sursa - HotNews)

La inceput de 2012 Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) estima ca piata masinilor noi ar putea sa creasca, insa realitatea a fost mult mai dura, iar vanzarile scad cu peste 20% si situatia este dificila. Piata auto din 2012 este compromisa in conditiile in care programul Rabla s-a derulat defectuos iar taxa auto nu a stimulat achizitia de masini noi, arata un comunicat al asociatiei.

„De ceva timp, este evident faptul ca piata auto din acest an este compromisa, in 2012 inregistrandu-se a doua cea mai mare scadere anuala din 2007 pana acum -20,4% !”, spun cei de la APIA.

„Dupa cinci ani de scaderi consecutive si la un volum total al pietei de maxim 85.000 unitati (autoturisme + vehicule comerciale), cat probabil se va inregistra in acest an, vom consemna in 2012 o scadere de 77%, comparativ cu anul premergator crizei (2007) si un nedorit loc intai in acest clasament, pe plan european.

Dupa cum am mentionat in multe alte situatii, consideram ca situatia dificila in care se gaseste piata auto se datoreaza derularii defectuoase a Programului „Rabla” (demaraj intarziat, fonduri insuficiente, intarzieri la plata) si impactului redus al taxei pe emisii poluante ca si instrument eficient de stimulare a achizitiei de vehicule noi, in special prin reducerea acesteia cu 25% comparativ cu anul 2011″, se mai spune in comunicatul asociatiei.

La inceput de 2012 prognoza APIA pentru intreg anul in curs era de 100.000 de automobile, insa pe parcursul anului estimarile s-au diminuat spre 90-92.000 si acum la 85.000 in conditiile in care cifrele de vanzari au fost tot mai slabe.

In octombrie s-au fabricat 38.978 autovehicule, ceea ce face ca pe intreaga perioada (ianuarie – octombrie) sa se inregistreze, comparativ cu perioada similara a anului precedent, o scadere totala de 2% (volum total 278.131 unitati). In interiorul acestei cifre, se remarca o crestere destul de redusa inregistrata la autoturisme (+2,1%), dar si o scadere importanta (-49,9%) a productiei de vehicule comerciale.

La capitolul export se inregistreaza o crestere generala de 4,8% comparativ cu aceeasi perioada din 2011, pe un volum total de 269.263 unitati. Aceasta crestere se datoreaza in exclusivitate autoturismelor care, pe volume importante, inregistreaza un +9,6% (volum total 259.154 unitati fata de 236.438 in 2011). Vehiculele comerciale in schimb, au inregistrat o scadere de 50,5% (la un volum total de 10.109 unitati, acelasi cu cel din luna august a.c.), comparativ cu 2011.

In continuare, exportul reprezinta principala sursa de mentinere a productiei la un volum care situeaza Romania in primle 10 tari ale UE, circa. 97% din autovehiculele produse in tara fiind livrate pe pietele externe.

Cel mai vandut model la export in luna octombrie a fost in continuare Dacia Duster cu 11.796 unitati, acesta conducand detasat si in topul la 9 luni (114.818 unitati, corespunzator unui procent 44% din numarul total de autoturisme exportate). Acesta este urmat de Ford B-Max (11.481in octombrie, total anual de 20.031 unitati), Dacia Logan (5.581 unitati, respectiv 41.047 pe intreg anul) si Dacia Sandero (4.201 unitati in octombrie si un total de 52.451 in 2012).

Vanzarile de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat o scadere de peste 20% fata de aceeasi perioada din 2011 (aceasta fiind printre cele mai mari din UE), pe un volum total de 72.992 unitati, autoturismele inregistrand o scadere si mai mare, de 23.3%, la un volum de 60.446 unitati.

La autoturisme, in cele 10 luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 16.384 unitati vandute (27,1% din total), urmata de Volkswagen (6.770 unitati / 11,2%), Skoda (5.431 unitati / 9%), Ford (4.091 unitati / 6,8%), Renault (4.050 unitati / 6,7%) si Hyundai (2.791 unitati / 4,6%). In functie de provenienta, vanzarile de autoturisme din productia interna au scazut cu 32% (!), iar cele din import cu 19,5%

Pe modele, situatia din lunile precedente se pastreaza neschimabta. Pe primul loc este Dacia Logan cu vanzari totale in 2012 de 8.154 unitati, urmat la mare distanta de Dacia Duster cu 4.558 unitati. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (2.903 unitati), urmata de Renault Clio si Logan MCV.

Analizand segmentarea pe clase, se remarca faptul ca dintre clasele de volum, doar
SUV-urile (-0,4%) si monovolum-urile (+5,1%) sunt intr-o situatie mai buna, celelalte (A-D) inregistrand scaderi puternice (intre -16% si -30%). Singura clasa ramasa pe plus este clasa E / executive (+22,6%, dar la un volum total de doar 873 unitat pe intreg anul).

Lasa un comentariu