Acasa Anvelope FOTO: Ce au inteles comerciantii de anvelope din etichetarea obligatorie. Sunt inca multe nereguli, etichetele adesea lipsesc sau sunt neconforme

FOTO: Ce au inteles comerciantii de anvelope din etichetarea obligatorie. Sunt inca multe nereguli, etichetele adesea lipsesc sau sunt neconforme

de Adrian Mitrea

Anvelope Etichetate (sursa - 0-100.ro)

Etichetarea anvelopelor comercializate in cele 27 state membre este obligatorie incepand cu 1 noiembrie 2012, iar marii producatori de cauciucuri au batut moneda pe informarea publicului despre noile prevederi. Ce se intampla in teren, la comerciantii de anvelope, e alta poveste. In multe cazuri etichetele lipsesc sau sunt neconforme cu specificatiile standard, iar atitudinea asa-zisilor consilieri lasa de dorit. Nici pe internet lucrurile nu stau semnificativ mai bine.

Prima vizita, la magazinul-service Sama de pe Soseaua Pipera. Aici totul pare in regula. La vedere sunt multe anvelope Barum si Michelin de iarna etichetate corespunzator. Unul dintre angajati ma intreaba pentru ce masina doresc anvelope, daca de iarna sau de vara, si se ofera sa-mi arate un catalog cu preturi. Intreb de niste Michelin Alpin A4, expuse chiar in fata mea, cu o dimensiune populara (185/65 R15). „Costa 320 lei, dar avem promotie cu montaj gratuit si 5% discount din pretul de lista”, spune politicos unul dintre angajati.

click aici pentru galeria foto cu reguli si nereguli

Dupa aceasta prima vizita, inceputul de mistery shopping pare ca va scoate la iveala niste comercianti de anvelope mai catolici decat Papa.

Urmatoarea oprire, in showroom-ul Volkswagen din cadrul Porsche Bucuresti Nord. In showroom sunt expuse si anvelope de iarna pentru diverse modele Volkswagen. Exista anvelope Continental si Semperit (de iarna in ambele cazuri) fara etichetele obligatorii. O scuza poate fi ca prevederea aceasta privind etichetarea obligatorie a anvelopelor comercializate de la 1 noiembrie 2012 nu se aplica si pentru anvelopele produse inainte de 1 iulie 2012.

Intr-un colt, in acelasi showroom Volkswagen, stau patru anvelope Michelin Alpin A4 etichetate corespunzator.

Si marile hypermarket-uri au inceput sa vanda anvelope de cativa ani, iar oferta s-a diversificat constant, semn ca exista cumparatori care sa le achizitioneze pe langa un iaurt, niste carnati, portocale si poate un televizor.

La Carrefour Orhideea sunt expuse anvelope de iarna Sava cu (205/55 R16) si fara (215/65 R 16 si 225/45 R17) eticheta specifica. Nicio anvelopa de iarna Kumho Solus din Carrefour Orhideea nu este etichetata.

Cauciucurile de iarna Debica 165/70 R13 sunt etichetate, insa cele 155/65 R13 nu sunt – tot in Carrefour Orhideea.

Mai departe, intr-un alt mare hypermarket: Cora Lujerului. Aici sunt anvelope de iarna Sava Eskimo etichetate necorespunzator, cu o foaie A4 alb-negru printata si lipita de anvelope. Reglementarea europeana 1222/2009 prevede clar ca ce culoare si dimensiune trebuie sa aiba fiecare element de pe eticheta.

In acelasi hypermarket Cora Lujerului sunt anvelope de iarna Rockstone fara eticheta individuala, dar informatiile ce trebuie furnizate obligatoriu clientilor sunt inscrise corespunzator pe o hartie plastifiata amplasata sub stiva de anvelope. In doar 30 de metri patrati, in Cora Lujerului, exista dovada ca se poate face etichetarea corespunzator, dar si necorespunzator.

Toate anvelopele de iarna Dunlop si Marangoni expuse la raft in Cora Lujerului nu sunt etichetate.

Intreb un consilier despre etichetele anvelopelor care nu au si raspunde politicos: „Nu stiu sa va dau detalii, insa avem anvelope de la alte marci, diverse dimensiuni, pe partea cealalata (a raionului – n.r.)”.

Ajung apoi la Premio Ara Group, parte din reteaua Premio, cea mai mare franciza de magazine-service de anvelope din Romania, operata de Goodyear Dunlop. Aici nicio anvelopa expusa nu este etichetata. La vedere sunt anvelope de iarna Michelin, Debica, Fulda si Goodyear – toate fara eticheta aplicata pe anvelopa sau in vecinatatea ei, cum prevede aceeasi 1222/2009.

Explicatia este, probabil, ca sunt anvelope mai vechi, produse inainte de 1 iulie 2012. Chiar si asa, acele modele de anvelope expuse se afla inca in productie si deci exista informatiile despre ele pe care le cere eticheta.

Intreb daca au primit si anvelope de iarna etichetate. Pe tejghea sunt pliante cu rolul de a informa clientii despre etichetare.

„Sa stiti ca anvelopele sunt oricum aceleasi, etichetate sau nu. Dar pentru ce masina va intereseaza?”, imi spune politicos un reprezentant al Ara Group.

Ii raspund ca vreau unele de 14 inch pentru un Peugeot 107 si unele de 16 inch pentru un Volkswagen Golf. Pentru Peugeot se scuza ca nu are pe stoc, iar pentru Golf mi le indica pe cele Goodyear UltraGrip 205/55 R16 expuse si neetichetate.

Primesc o carte de vizita pentru a reveni pentru anvelopele de 14 inch, ii multumesc si merg mai departe, la dealerul Renault Serus de pe Bulevardul Timisoara. Au inchis deja, insa prin vitrina se vad anvelope de iarna Viking (205/60 R16) etichetate corespunzator.

La cei doi mari dealeri Volkswagen si Renault – doua marci reprezentative pe piata auto locala – anvelopele montate pe masinile din showroom nu sunt etichetate.

Nici pe internet lucurile nu stau mult mai bine. Multe siturilor care comercializeaza anvelope au majoritatea anvelopelor de iarna etichetate, insa (inca) e greu sa gasesti cauciucuri de vara etichetate. Exista si situri mari care nu au inca anvelopele (iarna sau vara) etichetate sau sunt etichetate necorespunzator.

Anvelopele noi comercializate incepand de joi, 1 noiembrie 2012, in toate cele 27 de state membre ale Uniunii Europene (UE) trebuie sa aiba o eticheta care sa-i ajute pe clienti sa decida mai usor. Aceasta eticheta este similara celei intalnite la electrocasnice si afiseaza trei criterii de performanta, in baza a doua principii: protectia mediului si siguranta.

Obiectivele noii reglementari sunt:

  • imbunatatirea eficientei energetice a transportului rutier si reducerea emisiilor de CO2 asociate
  • imbunatatirea sigurantei rutiere
  • reducerea zgomotului asociat transportului rutier

Aceste obiective vor fi atinse prin sprijinirea consumatorilor sa faca o alegere informata atunci cand isi achizitioneaza anvelopele. Pe larg despre etichetarea anvelopelor poti citi AICI.

Lasa un comentariu