Acasa Industrie Restructurarile din industria auto europeana ar putea sa lase 500.000 de oameni fara loc de munca

Restructurarile din industria auto europeana ar putea sa lase 500.000 de oameni fara loc de munca

de Vlad Barza

(sursa - Reuters)

Capacitatea in exces si nevoia urgenta ca o serie de companii cu pierderi pe plan european sa-si revina ar putea duce la pierderea a 500.000 de locuri de munca mai ales la furnizorii de componente auto, arata o analiza a Bloomberg. In contextul in care multe uzine europene produc cu 20-30% mai mult decat sunt capabile sa vanda, se anunta masuri dure in industrie, mai ales ca la nivel european estimarile arata ca vorbim de cel mai slab an de vanzari din 1995 incoace.

Cifra de 500.000 inaintata de analisti citati de Bloomberg se refera la urmatorii ani si nu este exagerata daca ne gandim ca in general un loc de munca pierdut intr-o uzina auto inseamna alte patru-cinci eliminate la componentieri.

Estimarile arata ca din 2007 incoace au fost eliminate 800.000 de locuri de munca in industria auto europeana, iar in prezent in segmentul productiei de masini si a componentelor lucreaza cam 7 milioane de persoane, din care circa 1,5 milioane sunt temporari.

Inainte de anul 2000 lucratorii temporari nu erau utilizati des, ci mai ales in preajma lansarii unui model nou cand productia trebuia sporita. Apoi in contextul avansului vanzarilor, multi dintre cei care fusesera angajati temporar au devenit lucratori permanentim insa acum, cand lucrurile merg prost, muncitorii temporari isi pierd primii locurile.

Ford, MAN si PSA, dar si producatori de componente precum Autoliv si SKF au anuntat deja ca reduc efectivele la anumite uzine cu cateva sute de angajati, insa pare sa fie doar inceputul, continuarea fiind data de masuri mai radicale. PSA a anuntat ca va inchide o uzina in 2014 si alta pare sa fie in pericol, Opel va inchide o fabrica in 2016, iar Fiat a inghetat planurile de investitii, urmand sa anunte mai clar ce se va intampla exact.

Nu e o surpriza ca se fac taieri masive. O parte dintre uzinele auto europene produc mult peste cat cere piata, iar cifrele de vanzari sunt edficatoare. Inmatricularile de masini noi vor scadea in 2012 cu 7%, spre 12,2 milioane unitati, nivel cu 21% mai scazut decat in anul de maxim 2007. Ca si comparatie, piata nu a mai fost din 1995 la un nivel atat de scazut.

Lasa un comentariu