Dupa ce in primele patru luni vanzarile de masini noi au scazut cu 12%, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) reduce prognozele de vanzari pentru intreg anul 2012, de la 117.000 unitati, la sub 92.000, arata un comunicat al Asociatiei. Derularea deficitara a programului Rabla, dar si conditiile economice generale precare sunt de vina pentru parcursul dezamagitor al pietei, spun cei de la APIA.
„Desi la inceputul anului intrevedeam pentru 2012 o revenire modesta, acum, dupa patru luni, constatam ca piata inregistreaza noi minime, livrarile totale (autoturisme + vehicule comerciale) inregistrand o scadere fata de aceeasi perioada din anul trecut cu 12%. In interiorul acestei scaderi, avem autoturismele cu -11,8%. Situatia este cumva similara cu ceea ce se intampla si in alte state ale UE (in special cele dezvoltate), unde se inregistreaza si scaderi de pana la 35-40%”, arata comunicatul APIA.
Lucrurile nu vor evolua pozitiv nici in urmatoarele luni, astfel ca APIA modifica sever estimarile privind piata in intreg 2012. „Avand in vedere rezultatele dezamagitoare inregistrate in primele patru luni din 2012, datorate intr-o oarecare masura si derularii deficitare a programului Rabla, iar pe de alta parte, conditiilor economice generale, consideram ca fiind necesara o ajustare a estimarii noastre facuta la inceputul anului (cand anumite elemente ne-au facut sa apreciem pentru 2012 o piata totala de cca. 117.000 unitati / autoturisme + vehicule comerciale), catre un volum total de cca. 90.000 – 92.000 de unitati, din care autoturisme cca. 75.000″, se arata in comunicat.
Productia nationala
In luna aprilie s-au produs 23.464 autovehicule, cu 11% mai putin decat in luna precedenta, aceasta fiind datorata scaderii productiei de vehicule comerciale usoare (-29% fata de luna precedenta), ca urmare a scoaterii din productie a modelului Transit Connect pe care il realiza Ford anul trecut. Si la autoturisme se inregistreaza o scadere fata de luna precedenta (-10%), ceea ce face ca in total, la patru luni, sa se inregistreze o productie totala de 110.088 unitati, cu 1% mai putin decat in 2011. In conditiile unei cereri interne, in continuare, extrem de reduse, 93% din productia pe aceste prime 4 luni a fost exportata.
Exportul
Aici inregistram insa o crestere de 2,2% fata de aceasi perioada din 2011, pe un volum total de 102.219 unitati. In interiorul acestei cifre, avem crestere autoturismelor cu 4,2% (volum total 96.522 unitati fata de 92.622 in 2011), in timp ce la vehiculele comerciale se inregistreaza o scadere de 23,4% (volum total 5.697 unitati, fata de 7.439 in 2011). Scaderea inregistrata la vehiculele comerciale are aceeasi cauza mentionata mai sus, respectiv absenta din date a modelului Transit Connect, care a fost scos din productia nationala de catre Ford.
Cel mai cautat model la export este in continuare Dacia Duster, 9.644 unitati in aprilie si un total de 48.277 in primele patru luni (ceea ce reprezinta peste 50% din numarul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (4.949 unitati in aprilie, total 20.822 in 2012) si Logan (3.728 unitati in aprilie), acesta din urma inregistrand practic o dublare a volumului total exportat in 2012 (14.489 unitati) fata de 2011 (7.253 unitati).
Vanzarile
Vanzarile de autovehicule au scazut cu 12% fata de aceasi perioada din 2011, pe un volum total de 24.597 unitati, autoturismele inregistrand o scadere de 11,8%, pe un volum de 20.482 unitati. La autoturisme, pe primele patru luni din 2012, topul pe marci este format de Dacia, cu 5.261 unitati vandute (25,7% din total), urmata de Volkswagen (2.395 unitati / 11,7%), Skoda (1.919 unitati / 9,4%), Ford (1.572 unitati / 7,7%), Renault (1353 unitati / 6,6%), si Hyundai (865 unitati / 4,2%).
Pe modele, cu plus-ul din aceasta luna (1.063 unitati, probabil si ca urmare a demararii programului „Rabla”), Dacia Logan, ajunge in 2012 la un volum total de 2.412 unitati vandute, cu care ocupa pozitia de lider, depasind Duster, care, cu cele 1.775 unitati, trece pe locul 2. Podiumul este completat de catre Skoda Octavia (1.020 unitati), urmata de catre Logan MCV si Ford Focus.
Analizand segmentarea pe clase, constatam faptul ca tendinta de anul trecut se mentine. Astfel, clasele A-C care cuprind autoturisme cu preturi relativ mici, dar cu volume importante, precum si cea monovolum (impreuna 63% din piata), inregistreaza scaderi foarte mari (intre -18% si -35%, in timp ce clasele care includ autoturisme cu preturi mai mari, respectiv clasele D, E, F si SUV (37% din piata), au cresteri procentuale chiar si de doua cifre (intre 0% si +26%).
In functie de tipul de combustibil, in cele patru luni din 2012 raportul dintre diesel si benzina se inverseaza in favoarea motoarelor diesel, care inregistreaza o cota de piata de 55,6% fata de 43,5% in 2011. In astfel de conditii, desi vanzarile totale de autoturisme au inregistrat un regres de 11,8%, vanzarile de autoturisme cu motoare diesel au avut o crestere de circa13% fata de aceasi perioada a anului trecut.
In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV), pe marci, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Volkswagen, Renault, Ford si Fiat, acestea acoperind peste 63% din totalul pietei.