Dacia Lodgy marcheaza o multime de premiere pentru marca nationala. E primul automobil construit exclusiv in afara Romaniei, primul cu motor turbo pe benzina, primul cu navigatie din fabrica. Pe mai bine de 250 de kilometri parcursi pe langa Marrakech, in Maroc, Lodgy m-a convins de pasul imens pe care il face in sus in raport cu restul modelelor Dacia. Masina are, din pacate, si un mare minus: directie galagioasa pe drumuri proaste. Dar in ansamblu masina e bine facuta, e moderna, si, mai presus de toate, are un raport calitate-pret foarte bun. Pe langa test drive, am pregatit si un mic bonus, daca tot am vizitat Marrackech: o calatorie pe cele mai frumoase strazi din oras, filmata de pe botul Dacia Lodgy.
Am mers in Maroc cu trei curiozitati in minte. Prima este… cum merge motorul de 1,2 litri TCe, pe benzina, turbo, ce livreaza 115 Cai Putere (CP).
A doua curiozitate e legata de diferentele dintre Lodgy si Logan MCV, iar in al treilea rand eram foarte curios sa vad ce parere au marocanii despre masina care este facuta in tara lor.
click aici pentru galeria foto
In ceea ce priveste motorizarea de 1,2 litri TCe, ma consider noros ca nu m-am limitat doar la ea. In Maroc am avut ocazia sa incerc si alte doua motorizari disponibile pe Lodgy: 1,5 litri dCi de 110 CP si 1,5 litri dCi de 90 CP. Singura motorizare pe care nu am incercat-o este cea de 1,6 litri pe benzina, de 85 CP.
Motorul turbo de 1,2 litri este primul pe benzina supraalimentat montat vreodata pe o Dacia de serie si pare un propulsor vioi, silentios si economic. Este un motor care imi place si este, fara indoiala, o alegere buna. Tehnologia e de ultima ora, astfel ca injectia directa anihileaza mult din intarzierea turbinei (turbo lag) si cuplul oferit este mare: 190 Newton-metru (Nm). Pe hartie, acest motor de 1,2 litri TCe este cel mai rapid, fiind capabil sa duca Lodgy pana la 100 km/h in 10,6 secunde.
Sincer, cel mai mult mi-a placut motorizarea de 1,5 litri dCi de 90 CP. Adica motorul diesel de intrare in gama. Are o intarziere a turbinei (turbo lag) mult mai mica decat varianta diesel de 110 CP. Desi dieselul de top este mai rapid cu 0,8 secunde pana la 100 km/h (11,6 secunde vs. 12,4 secunde), intr-o exploatare normala iti va parea mai vioaie versiunea de 90 CP.
Asta se explica atat prin turbo lag-ul mai mic la motorul de 90 CP, dar si prin faptul ca transmisiile difera enorm. Motorul mai puternic are o cutie de viteze manuala cu sase trepte, in timp ce versiunea de 90 CP dispune de o transmisie cu cinci rapoarte. Cutia de viteze pe care esti tentat initial sa o numesti „mai buna”, cea cu 6 viteze, are de fapt setari pentru maxima economie de carburant, rapoartele fiind foarte lungi. Din acest motiv vei avea mereu senzatia ca trebuie sa tragi de masina ca sa reusesti sa scoti performantele anuntate pe hartie.
Referitor la diferentele dintre Lodgy si Logan MCV, noua masina de familie Dacia este mai lunga cu doar 2,7 centimetri, dar spatiul e mai bine folosit si habitaclul… imens. Portbagajul ofera un spatiu de 207 litri in configuratia cu sapte locuri, 634 litri cu al treilea rand de scaune pliat si 827 litri cu al treilea rand de scaune scos. Prin scoaterea tuturor banchetelor spatiul cargo disponibil trece de 2.600 litri.
Un detaliu interesant ar fi ca puntea spate a Lodgy (tot cu tamburi pentru frane, ca la toate modelele Dacia – n.r.) este preluata de la actualul Kangoo. Nu ca suspensia de pe Logan MCV n-ar fi buna, dar probabil cea a lui Kangoo este mai potrivita pentru viitorul derivat din Lodgy, un autovehicul comercial usor ce va fi lansat in vara.
Ce cred marocanii despre Lodgy? Buna intrebare. Am vorbit cu vreo 5-6 persoane si doar unul nu stia ca Lodgy se fabrica in Maroc, la Tanger. In plus, cu totii au fost dornici sa urce in masina. E greu de descris in cuvinte expresia chipurilor lor. Par foarte multumiti si mandri ca in tara lor se produce o masina atat de moderna. Sigur ca Lodgy nu e pentru marocani, ci pentru vest-europeni, dar entuziasmul localnicilor m-a facut sa inteleg cat de mult este iubita Dacia acolo. Imi aminteste de vremea in care a fost lansat Logan in Romania, in 2004. Toata lumea vorbea despre el.
Daca ar fi sa numesc trei lucruri care imi plac foarte mult la Lodgy, acestea ar fi:
- 1. Ergonomia. E foarte buna, mult mai buna decat la restul automobilelor Dacia. Comenzile sunt aplasate logic, designul e aerisit. Butoanele pentru actionarea geamurilor electrice sunt acum pe fata de usa de la sofer, iar scaunele au o sustine laterala mai buna, cu un design care-ti permite sa-ti mentii spatele intr-o pozitie corecta si confortabila. Materialele utilizate sunt de o calitate perceputa mai inalta, iar spatiul din interior este foarte generos, inclusiv pentru pasagerii de pe al treilea rand de scaune.
- 2. Antifonarea. Cei de la Dacia spun ca Lodgy este mai bine antifonata cu 30% fata de restul modelelor si asta se simte. Zgomotul produs de motor este foarte bine izolat, la fel si sunetul produs de anvelope.
- 3. Media Nav. Lodgy este prima Dacia care vine cu un sistem de infotainment si, in pofida prejudecatilor ca ar fi „slab”, se dovedeste chiar foarte modern si performant. Oficialii Renault mi-au dezvaluit si o mica poveste din spatele acestei decizii de a pune un touch screen in masina. Directorul programului Entry, pe atunci Gerard Detourbet, ar fi cerut sa fie inlocuit tot din bord cu o singura componenta, ceea ce numim noi azi Media Nav. Initial ceruse un anumit cost, foarte redus pentru un asemenea sistem, si inginerii s-au gandit sa puna unul de 5 inch. Dupa ce au primit ofertele de pret de la furnizorul LG, cei de la Renault au decis ca se incadreraza in buget chiar si daca pun un ecran de 7 inch. Si uite asa s-a nascut Media Nav. N-are intrare pentru CD, dar are USB si AUX. Rezolutia este foarte buna, ecranul tactil se actioneaza usor si comenzile sunt foarte simple si intuitive. Media Nav de la LG mi se pare chiar mai bun, in ansamblu, decat sistemele de navigatie de baza care echipeaza modele Volkswagen si Skoda.
Pe langa etajarea perfectibila a cutiei de viteze cu 6 trepte, despre care v-am vorbit mai devreme, un al minus merge la sistemul de directie. Pe drumuri proaste simti si auzi un cloncanit ciudat in volan. Imi aminteste de Dacia SuperNova pe care am facut scoala de soferi in 2003. Acelasi cloncanit enervant se aude/simte si cand ai rotile virate si una dintre ele pierde usor aderenta. Adica atunci cand accelerezi mai violent intr-o curba, spre exemplu. Si nu e imposibil sa pierzi un pic aderenta, chiar si pe asfalt uscat, pentru ca motoarele diesel dezvolta un cuplu destul de consistent.
In concluzie, Dacia Lodgy are o sumedenie de asi in maneca si doar doua minusuri: turbo lag-ul dieselului de top si directia galagioasa in conditii de exploatare mai dure. In rest, e o masina foarte bine facuta si are un raport calitate pret imbatabil!
Pentru ca am stat doua zile in Maroc, am mers cu Dacia Lodgy prin Marrakech, pe cele mai frumoase strazi. Poti simti pulsul vietii din Maroc in clipul de aproape 3 minute de mai jos.