Acasa Anvelope DEZBATERE: Cat de utile ti-au fost anvelopele de iarna in sezonul 2011-2012?

DEZBATERE: Cat de utile ti-au fost anvelopele de iarna in sezonul 2011-2012?

de Adrian Mitrea

Anvelopa de iarna (sursa - coopertire.co.uk)

S-a scurs prima iarna (2011-2012) in care a fost obligatorie echiparea autovehiculelor cu anvelope de iarna, atunci cand drumul public este acoperit cu zapada, gheata si/sau polei. De aproape un an si jumatate discutiile sunt aprinse pe tema anvelopelor de iarna obligatorii, dar acum, cand a venit vremea echiparii masinilor cu anvelope de vara, poate ca e bine sa tragem cateva concluzii si sa impartasim experiente.

Asadar, 0-100.ro si HotNews.ro te invita sa raspunzi la trei intrebari, in formularul de comentarii de la sfarsitul articolului:

  • 1. Cat de utile ti-au fost anvelopele de iarna in sezonul care s-a incheiat?
  • 2. Consideri ca este bine ca este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna a autovehiculelor care circula pe drumuri publice acoperite cu gheata, zapada si/sau polei?
  • 3. Ai fost amendat sau cunosti pe cineva care a fost sanctionat pentru ca nu a avut anvelope de iarna?

In sezonul 2011-2012 Romania a cunoscut o iarna mai rece si mai grea ca de obicei. In Bucuresti, spre exemplu, temperaturile au scazut sub 0 (zero) grade Celsius in ultimele 20 de zile din noiembrie, iar in ianuarie in doar doua nopti nu a fost temperatura de inghet.

In martie temperaturile au fost sub zero in primele 17 zile in Capitala, in timp ce in alti ani temperaturile treceau de 20 grade Celsius in acest interval. Decembrie a fost o luna mai blanda ca de obicei, insa in februarie temperatura a scazut pana la -24 grade Celsius, iar grosimea stratului de zapada a trecut de 70 cm.

Iata, inca o data, ce trebuie sa stii despre echiparea masinii cu anvelope de iarna. Intrebari frecvente si raspunsuri.

  • Pe cate roti trebuie sa am anvelope de iarna?

Conform legii, pe toate rotile care iau contact cu drumul, mai concret cu zapada, gheata sau poleiul. Asta la automobile si la vehicule cu masa maxima autorizata mai mica de 3,5 tone (deci SUV-uri, pick-up-uri, utilitare usoare).

In cazul vehiculelor de transport marfa cu o masa totala maxima autorizata mai mare de 3,5 tone si al autovehiculelor de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducatorului auto, este obligatorie echiparea cu anvelope de iarna sau lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate. Toate acestea in conditii de zapada, gheata sau polei.

  • Pot circula iarna cu anvelope de vara?

Conform legii da, in conditiile in care carosabilul este uscat sau umed sau in cazul in care drumurile pe care rulati cu anvelope de vara pe zapada, gheata sau polei NU sunt publice. Cand drumul public este acoperit cu zapada, gheata sau polei este obligatorie rularea cu anvelope de iarna.

  • Intre ce perioade trebuie sa am pe masina anvelope de iarna?

Legea a intrat in vigoare la 1 noiembrie 2011. Conform legii, nu exista o perioada intre care trebuie utilizate anvelope de iarna, ci sunt definite conditiile: cand drumul este acoperit cu zapada, gheata sau polei. Data de 1 noiembrie marcheaza in 2011 doar momentul din care incepe sa se aplice legea. Deci daca va ninge in luna iunie in 2012, atunci va fi obligatorie utilizarea anvelopelor de iarna, conform legislatiei actuale. Intervalul 1 noiembrie-31 martie a fost o propunere care NU este cuprinsa in actuala legislatie. 

  • Cum recunosc o anvelopa de iarna?

Inscriptiile specifice de pe anvelopele de iarna sunt macar M+S (sau M.S., M&S, M-S), potrivit regelementarilor, legilor si certificarilor europene. M+S inseamna ca anvelopa respectiva este catalogata ca fiind “de zapada” conform reglementarilor europene, dar performantele respectivei anvelope nu au fost testate in conditii de iarna. Pe langa M+S poate exista simbolul unui munte cu trei varfuri (3 PMFS), cu un fulg de nea in interior, ceea ce arata ca anvelopa respectiva este de zapada (a se citi “iarna”), si, in plus, performantele sale au fost testate.

Inscriptia M+S este prezenta pe unele anvelope all-season, ceea ce le face utilizabile iarna, insa tehnic vorbind performantele lor vor fi mai reduse decat ale unei anvelope de iarna dedicata.

In plus, o anvelopa de iarna poate fi recunoscuta dupa micile crestaturi lamelare (drepte, in zig-zag sau serpuite) de pe creampoanele ce formeaza suprafata de rulare a anvelopei. O anvelopa de vara are aspectul crampoanelor “curat”, cu foarte putine crestataturi sau deloc. Un pneu all-season are, de regula, pe centru profil specific unei anvelope de iarna si pe exterior profil de vara. Aceste anvelope all-season pot fi utilizate doar daca au inscriptia M+S (sau M.S., M-S, etc…), in caz contrar fiind considerate “de vara”.

  • Ce sanctiuni risc?

Amenzi intre 630 si 1.400 lei, adica intre 9 si 20 puncte de amenda (1 punct amenda = 10% din salariul minim pe economie). In plus, Politia retine certificatul de inmatriculare al vehiculului, indiferent daca a fost implicat intr-un accident sau nu. In cazul producerii unui accident, administratorul drumului poate cere despagubiri soferului pentru a acoperi reparatiile necesare pentru a readuce infrastructura la starea initiala.

Lasa un comentariu