Toti producatorii auto cunoscuti mizeaza, de cativa ani, pe conceptul de downsizing – adica scaderea dimensiunii motoarelor pentru automobile, pastrand sau chiar imbunatatind performantele totodata. Asa se face ca au aparut motoare pe benzina de 1 litru, care dezvolta chiar si 125 Cai Putere (CP), desi pana nu demult era nevoie de un propulsor de 1,8 litri pentru asemenea performante. BMW, care trambita ca nu renunta la motoarele aspirate cu sase cilindri in linie, anunta moartea motoarelor aspirate, in scurt timp. Fritz Steinparzer, directorul de dezvoltare al motoarelor pe benzina BMW, spune, intr-un interviu acordat 0-100.ro, pana unde se poate ajunge cu downsizing-ul si, cu alte cuvinte, ce se afla sub capota BMW-urilor de maine.
Adrian Mitrea: Toata lumea face downsizing in zilele noastre, de la BMW, Renault, Volkswagen si multi altii. Cat de departe poate merge downsizing-ul?
Fritz Steinparzer: Noua ne place sa vorbim de rightsizing, nu despre downsizing. E o diferenta. Cred ca pentru client este important sa primeasca o anumita putere. Tinta noastra este sa gasim cele mai bune solutii pentru a obtine aceasta putere.
In trecut am folosit motoare pe benzina aspirate, iar in urma cu cativa ani tehnologia pentru motoare turbo pe benzina s-a imbunatatit si astazi folosim asa ceva. Asa ca pentru aceeasi putere putem reduce marimea motoarelor. Cred ca e o cale fireasca sa treci de la un motor aspirat de 3 litri la unul turbo de 2 litri sau de la unul aspirat de 2 litri la unul turbo de 1,5 sau 1,6 litri.
Nu cred ca vor exista pasi majori in viitor pentru a reduce si mai mult dimensiunile motoarelor.
Adrian Mitrea: Dar cum vedeti motoarele aspirate de 1,6 litri, care acum dezvolta circa 120 Cai Putere? Este posibil sa vedem un 1.0 turbo la BMW?
Fritz Steinparzer: Poate vom cobori sub 1,5 litri, poate pe la 1,2 litri. Dar acesta cred ca este pragul minim de care nu vom trece.
Adrian Mitrea: Ce parere aveti despre dezactivarea cilindrilor, tehnologie care incepe sa fie folosita de Audi, Volkswagen?
Fritz Steinparzer: Privim cu interes aceasta tehnologie. Am facut o serie de teste in trecut… Sa explic altfel… Ca sa reduci consumul stingi farurile. Corect?
Noi venim cu alte faruri, mai eficiente, pe care nu trebuie sa le stingi ca sa ai consum redus. Deci nu mizam pe dezactivarea cilindrilor, ci pe optimizarea functionarii motorului pentru a obtine in final cea mai buna eficienta. Si avem o tehnologie care ne permite sa facem asta, este vorba despre TwinPower. Avem un sistem de valve de admisie complet variabil care ne permite sa optimizam fiecare cilindru in parte. Din punctul meu de vedere aceasta este calea de a duce fiecare cilindru la functionarea optima.
Adrian Mitrea: Ce se va intampla cu triturbo? Am vazut ca lansati diesel-uri cu trei turbine. Vom vedea asa ceva si motoarele pe benzina?
Fritz Steinparzer: Aceasta ipoteza este putin plauzibila pentru simplul motiv ca in motoarele pe benzina nu poti creste presiunea de injectie atat de mult precum intr-un motor diesel si deci trei turbine nu s-ar justifica. Ne vom limita probabil la 1-2 turbine pentru motoarele pe benzina cu cilindri dispusi in linie.
Adrian Mitrea: Acum, ca toata lumea trece la turbo, credeti ca vor disparea de pe piata motoarele aspirate? Si daca da, care este orizontul de timp?
Fritz Steinparzer: Va depinde foarte mult de strategiile marcilor de volum. In segmentul premium cred ca motorizarile aspirate vor disparea in maximum 3-5 ani.
Adrian Mitrea: Americanii au vorba… „there is no replacement for displacement” (nu exista inlocuitor pentru capacitatea cilindrica). Cum o comentati?
Fritz Steinparzer: Noi n-am spus niciodata asa ceva. Uitati un exemplu. Lansam motorizarile cu indicativul 50d. Este un motor de 3 litri care scoate valori impresionante de cuplu si putere inca de la turatii foarte reduse. Deci cred ca depinde de tehnologie.
Daca folosesti cea mai buna tehnologie disponibila pe piata, atunci capacitea cilindrica nu este cel mai important lucru. Conteaza, dar nu este cel mai important lucru.