Acasa Dacia Arnaud Deboeuf, director program Entry la Renault: Dacia Lodgy nu are nevoie de ESP. Il vom pune in standard cand va fi obligatoriu

Arnaud Deboeuf, director program Entry la Renault: Dacia Lodgy nu are nevoie de ESP. Il vom pune in standard cand va fi obligatoriu

de Vlad Barza

Dacia Lodgy (sursa - Dacia)

Desi in toamna trecuta se credea ca Dacia Lodgy va avea sistem electronic de control al stabilitatii (ESP, ESC) in echiparea standard, acesta nu este prezent decat ca dotare optionala pe versiunea de top a masinii, iar seful programului Entry de la Renault, Arnaud Deboeuf, spune ca cel mai nou model Dacia nu are nevoie de ESP, fiind o masina sigura, manevrabila si fara el. El precizeaza ca ESP a fost impus special pentru prima generatie Mercedes-Benz Clasa A si adauga ca acest sistem e util la Duster, insa nu si la Lodgy, care nu este o masina 4×4.

„ESP-ul este o propunere care creeaza confuzie, este o cerere venita de la germani, de la Mercedes Clasa A. Masina noastra nu are nevoie de ESP, daca o testati veti vedea ca genetic nu are nevoie de ESP. ESP-ul a fost dezvoltat pentru Clasa A si pentru acea platforma. Vom pune sistemul pe masina cand va fi obligatoriu, dar pentru moment nu avem nevoie de el, sistemul este un mod de a trata problemele de manevrabilitate”, spune Deboeuf.

Potrivit acestuia ESP este foarte util la Duster in conditii de iarna, cand se pierde motricitatea, iar sistemul poate spori capacitatile 4×4 ale masinii. La Lodgy nu este atat de important, masina nefiind 4×4, adauga Deboeuf.

click aici pentru poze de la standul Dacia la Salonul Auto de la Geneva 2012

Seful gamei Entry nu a explicat de ce Lodgy face exceptie de la echiparea cu ESP, cu toate ca regulile europene prevad ca toate masinile noi lansate dupa 1 noiembrie 2011 trebuie sa aiba ESP in versiunea standard. Oficialii Renault nu au precizat daca Lodgy a obtinut vreo derogare sau a fost omologata inainte de noiembrie 2011. Programul de control electronic al stabilitatii este util pentru ca detecteaza un eventual derapaj foarte devreme si actioneaza in mod activ pentru a preveni un eveniment rutier nedorit.

Un studiu al Bosch, cel mai mare producator de sisteme ESP, sustinea ca prezenta acestuia este esentiala la masini si ca s-ar reduce cu 80% numarul accidentelor cauzate de derapaj. Compania mai spunea ca in 2010 circa 63% dintre vehiculele fabricate in UE aveau ESP, insa adauga ca nu este suficient.

Directiva PE privind obligativitatea dotarii tuturor modelelor noi de autoturisme si autovehicule utilitare cu sistemul ESP a intrat în vigoare in noiembrie 2011, iar incepand cu luna noiembrie a anului 2014, aceasta prevedere va fi extinsa pentru toate autovehiculele noi (deci nu doar pentru cele care reprezinta o noutate pe piata la acel moment).

Masina Mercedes-Benz Clasa A la care face referire oficialul Renault a devenit celebra in 1997 cand o revista suedeza numita Teknikens Varld a reusit sa o rastoarne intr-un test de manevrabilitate pe care Trabant, o masina de conceptie mult mult mai veche, il trecuse cu brio. Un deceniu mai tarziu si Logan „pica” un foarte controversat „test al elanului”. Acest test de manevrabilitate isi are originea in Scandinavia, unde elanii sunt un pericol pe sosele fiindca sunt foarte rapizi si pot sari intr-o clipita in fata masinii.

Testul se face pe asfalt uscat, iar traseul este format din conuri asezate in forma de S, care simuleaza obstacolul. Ele trebuie evitate prin miscari rapide. In astfel de situatii critice ESP este important.

Pe larg despre Dacia Lodgy poti citi AICI.

Lasa un comentariu