Nu noua taxa auto – care se va aplica cu ocazia primei tranzactii si masinilor deja inmatriculate in Romania pentru ca nu s-a platit aceasta taxa – va bloca piata auto in 2012, ci situatia economica generala din Romania, este de parere Mihai Bordeanu, directorul de marketing al marcilor Dacia, Renault si Nissan in Romania. El spune ca „romanii se vor obisnui cu noua taxa cum s-au obisnuit si cu vechea taxa si cum se obisnuiesc cu toate taxele” si ca ulterior o vor integra in procesul de achizitie.
„O sa blocheze (piata – n.r.) un pic la inceput, dupa care romanii se vor obisnui si cu noua taxa, cum s-au obisnuit si cu vechea taxa si cum se obisnuiesc cu toate taxele… Vor integra lucrul asta in procesul de achizitie. Faptul ca trebuie sa platesti o taxa in plus de 200-300 euro o sa aduca niste probleme la inceput, dupa care asta e! (…) Un detinator de masina are doua variante. Ori sa vanda masina ori s-o caseze si sa-si cumpere una noua. In functie de ce-i mai bine pentru fiecare, acestea sunt deciziile care se vor lua. Din punctul meu de vedere nu taxa auto va influenta piata auto de la anul, ci pur si simplu daca in Romania se va petrece ceea ce asteptam cu totii, adica un pic de crestere economica ceva mai mare de 0,X%. Ceva semnificativ. Se va intampla candva. (…) Daca lucrul asta se va intampla la anul, cu atat mai bine, daca nu, se va intampla in 2013, 2014…”, potrivit lui Bordeanu.
Vanzarile Dacia in Romania au tot scazut in acest an, mai puternic decat piata totala, iar marca nationala a pierdut astfel cota de piata.
„E un fenomen pe care nu-l putem controla, si anume scaderea de vanzari generata de profilul de client Dacia, la randul lui infuentat de doua lucruri: in primul rand de conditiile economice din Romania, din ce in ce mai dure, si de accesul la finantare din ce in ce mai dificil. Banii devin din ce in ce mai scumpi. Cu atat mai greu este pentru un client Dacia sa aiba acces la finantare in momentul de fata. Singrul lucru care ne-a ajutat a fost programul REMAT, dar cu o floare nu se face primavara”, spune Bordeanu.
Proiectul Bancii Nationale a Romaniei (BNR) care prevede limitarea la maximum cinci ani a creditelor de consum va constitui si el o frana suplimentara pusa pietei auto in 2012, in cazul in care va fi aprobat. Evident, aceeasi parere este impartita la unison si la nivelul APIA.
„Proiectul acesta evident ca nu o sa aduca lucruri bune legat de piata auto. Am fi preferat ca automobilele sa intre la exceptii, ca si imobiliarele, pentru ca in Romania o masina si o casa sunt doua achizitii importante. Daca asta nu se poate, evident ca o sa jucam dupa reguli si o sa incercam sa propunem clientilor nostri cea mai buna finantare prin partenerii nostri, prin RCI Leasing si asa mai departe”, declara seful marketingului Dacia.
Potrivit acestuia, intre 15% si 40% dintre clienti, in functie de marca, cumpara masini cu credit.
„E clar ca procentul acesta va mai scadea daca regulamentele vor fi mai dure pe durata de creditare si avans”, spune Bordeanu.