Tehnologia „trenurilor de masini” (road trains) care va permite unui convoi de vehicule sa mearga la viteza mare cu doar un singur sofer in masina din deschiderea coloanei va ajunge pe sosele in acest deceniu, crede Thomas Broberg, sef pe partea de securitate rutiera la Volvo, citat de Autocar. Volvo a facut in ianuarie primele teste de teren cu tehnologia care permite masinii din frunte sa transimta wireless date catre toate celelalte masini. Compania va face noi teste anul acesta, cu cat mai multe masini in coloana.
Aceste plutoane de masini vor ajunge pana la finele deceniului pe drumurile europene, crede Thomas Broberg care a adaugat ca Volvo va face noi teste de teren pana la finele anului.
Tehnologia isi propune sa aduca pe soselele viitorului „trenuri de masini”, convoaie lungi in care doar prima masina e condusa propriu-zis, datele legate de viteza si directie fiind transmise wireless la celelalte masini din pluton care o urmeaza si pastreaza intre ele o distanta suficienta.
Exista in schimb si o serie de senzori si mecanisme de corectie care detecteaza daca o masina iese din pluton sau daca se apropie periculos de mult de alte vehicule, astfel ca se vor aplica automat masuri corective. Trebuie precizat ca vehiculele nu sunt in vreun fel conectate fizic intre ele, ci comunica wireless prin sisteme ce contin monitorizare GPS, emitatoare si receptoare.
„Trenurile de masini permit soferului sa-si utilizeze mai bine timpul, sa conduca mai in siguranta, sa scape de blocaje si sa ajute si mediul„, spune inginerul suedez. „Intotdeauna esti in spatele altei masini deci de ce sa nu lasi condusul pe seama altcuiva?„, adauga el.
Broberg a mai spus ca plutoanele de masini sunt un pas catre automobilele care se vor conduce singure, acestea fiind posibile din punct de vedere tehnologic, chiar daca exista multe probleme legate de siguranta acestor masini autonome.
Proiectul traenurilor de masini denumit SARTRE (SAfe Road TRains for the Environment) a demarat in 2009 si e sustinut de patru tari UE si de sapte companii. Sustinatorii proiectului spun ca un mare avantaj va consta in imbunatatirea sigurantei pe sosele din moment ce 80% dintre accidente se petrec din cauza erorilor umane, dar un alt plus va tine si de reducerea consumului de combustibil cu circa 20% fiindca rezistenta la inaintare se va reduce datorita calatoriei in pluton.