Omul de afaceri Ion Tiriac, fondatorul Holdingului Tiriac, care, prin diviziile sale importa sau comercializeaza cinci branduri auto cunoscute, vrea sa aduca in tara o noua marca auto accesibila, poate ruseasca sau chinezeasca. Chiar daca vrea sa aduca in Romania un brand de volum, Tiriac, pasionat in special de masini vechi, sau „vechituri” cum le numeste el, spune, intr-un scurt interviu acordat in exclusivitate 0-100.ro, ca viitorul apartine masinii electrice si se declara „stupefiat” de performantele modelului Tesla Roadster, care poate atinge 100 km/h in mai putin de 4 secunde si are cea mai mare autonomie de pe piata dintre automobilele propulsate electric.
„Dupa parerea mea necalificata, de consumator, treaba de viitor este electricul. Pe mine ma stupefiaza ca in Statele Unite a aparut acea Tesla! A aparut acea Tesla… eu n-am mers niciodata cu ea, ca e un pic prea mica, si am avut noroc ca la Geneva nu aveau niciuna pentru ca as fi zis «pe asta o duc acasa». Nu inteleg… eu nu sunt un tehnic, imi plac obiectele, asta este, n-am ce sa fac, in special imi plac vechiturile mie… insa o masina electrica ce atinge 100 km/h mai repede decat Ferrari… nu mai inteleg nimica!”, spune Tiriac.
El se arata uimit de faptul ca aceasta masina poate parcurge chiar si 400 de kilometri in conditii ideale, cu bateria complet incarcata, avand cea mai mare autonomie dintre masini electrice disponibile in prezent pe piata.
„Cat e de fiabila bateria, asta nu stiu, dar atentie!, daca treaba asta e adevarata pe mine ma stupefiaza ca nu toti producatorii fug cu limba scoasa pentru a vedea ce se intampla”, potrivit lui Tiriac.
Totusi, el nu si-ar cumpara asa ceva: „Nu, e prea mica pentru mine. Eu sunt prea gras ca sa intru inauntru. In plus eu nu prea mai conduc”.
Afacerist celebru in industria auto, Tiriac se arata interesat sa importe in Romania o marca de volum, accesibila, si exclude posibilitatea de a incepe operatiunile pentru un brand auto premium sau de lux, cum ar fi Aston Martin.
„O marca de volum m-ar interesa, insa ca sa importi o marca (scumpa – n.r.) care vinde 200 de masini pe an, 300… asta este o feblete pe care ai avea-o, sa-ti satisfaci egoul propriu. E timpul sa deschida Cartier in Romania? S-ar putea intampla… Adica segmentul asta de 0,5%, in loc sa se duca la Paris sau in alta parte… Vorbeam mai devreme de ce se vinde in ziua de astazi. Se vinde absolut orice lucru pe care nu-l poti cumpara, tot ce nu gasesti la supermarket. Tot ce e exclusiv se vinde. Atunci sigur ca se vand si Aston Martin, dar uite preturile la care au ajuns aceste obscenitati, doua milioane, 1,5 milioane (de euro – n.r.)… Ecclestone a vandut o masina, un K 500 Mercedes, acum doua luni si jumatate cu 4,5 milioane de sterline. O tehnologie noua, masina noua, sigur… foarte frumoasa, foarte noua, dar sa dai peste doua milioane…. eu nu dau!”, explica Tiriac.
Un producator auto din Rusia este o varianta luata in calcul pentru a-l reprezenta in Romania: „Ma uit imprejur. Si la rusi ma uit. Rusii fac produse foarte in regula. Euro 5… Depinde de pret si depinde de infrastructura de dupa aceea, backoffice”.
Intrebat de 0-100.ro daca se gandeste si la o marca din China, Ion Tiriac a evitat un raspuns clar, insa a lasat se se inteleaga ca apreciaza foarte mult progresul facut de aceasta tara, atat in materie de tehnologie, cat si in sport.
„Nu ignora chinezii, care au inceput de la epoca de piatra si acum fac tot ceea ce este IBM, Compaq. Si acum toate lucrurile se fac acolo, le pun o stampila si vin inapoi. E acelasi lucru si cu tehnologia. Nu compara China cu nimic altceva. In sport, acum zece ani, daca spuneai cuiva despre tenis in China, ti-ar fi spus ca esti nebun. Ei uite, in zece ani de zile, au avut una dintre fete in finala la un Grand Slam. Si eu iti dau in scris acum…. Acuma iti dau in scris, daca vrei dumneata, ca in urmatorii 20 de ani chinezii or sa aiba jucatori de tenis in primii zece. Foarte simplu! Au numai cateva zeci de milioane. Gandeste-te ca au 20 de milioane de jucatori de tenis, noi care avem o mie, doua mii… Deci o selectie naturala exista, iar tehnologia astazi se cumpara. Europa a terminat cu tehnologia, tehnologia o gasesti oriunde si o cumpara din Europa pe bani, si o duc acolo si poate o fac si mai bine la sfarsitul zilei”.
Afacerile familiei Tiriac in domeniul auto au avut de suferit in ultimii ani pentru ca Mercedes-Benz si Ford au venit cu propriile birouri de reprezentanta in Romania si astfel companiile lui Tiriac au pierdut statutul de importator. Pe de alta parte, prin divizia de retail TiriacAuto, familia Tiriac s-a concentrat pe dezvoltarea serviciilor de vanzare directa catre clientii finali si service.
Afacerile auto ale lui Tiriac cuprind trei importatori: M Car Trading (Mitsubishi), Hyundai Auto Romania (Hyundai) si Premium Auto (Land Rover si Jaguar). Pe langa cele trei companii ce importa patru marci diferite, reteaua de dealeri a TiriacAuto este alcatuita din circa 40 de centre.
In primii ani de activitate si in perioada in care criza nu-si facuse simtite efectele, centrele TiriacAuto erau dedicate unei singure marci, insa acum si-au diversificat activitatile pentru mai multe marci, aceasta fiind o tendinta de afaceri tot mai evidenta a dealerilor auto din tara.