Compania Nationala de Vanzari (CNV) a Ford Romania, operationala de la 1 august 2010, „se bate” pe dealeri Ford din orase importante din tara cu fostul importator al marcii americane pe plan local, compania Romcar, si cu divizia de retail a lui Tiriac, TiriacAuto, au declarat pentru 0-100.ro surse apropiate companiilor.
Toata disputa pe afacerile cu masini Ford din Romania pleaca de la faptul ca Romcar a pierdut, odata cu infiintarea CNV a Ford, dreptul de a importa pe plan local autovehiculele marcii americane si dreptul de a coordona activitatea dealerilor din tara. Astfel, apele au devenit tulburi de la noi clauze contractuale dintre noul importator si dealeri.
Miza este considerabila si de egala importanta de ambele parti. Ford Romania si CNV isi doresc o retea cat mai mare de dealeri Ford in tara, sau macar aceeasi acoperire pe care o asigura Romcar. De cealalta parte, Romcar vrea ca unii dealeri din orase cheie sa ramana parteneri ai TiriacAuto, adica sa renunte la afaceri cu masini Ford, si sa vanda alte marci reprezentate in Romania de companii din cadrul TiriacAuto.
Astfel, dealeri din Sibiu, Iasi, Satu Mare, Caras-Severin si Harghita au ales sa renunte la Ford, punand CNV intr-o situatie delicata.
„Unii sunt dealeri Ford care nu au relatii stranse cu Romcar sau TiriacAuto, dar vor sa renunte la Ford pentru ca nu le convin conditiile din contractele Ford Romania”, a declarat pentru 0-100.ro o sursa apropiata negocierilor dintre dealeri si CNV.
Cei mai multi dealeri au acceptat insa noile conditii.
„Tranzitia de la Romcar la Ford Romania s-a petrecut in cateva luni de zile. N-a fost neaparat un proces foarte complicat, dar a durat destul de mult pentru ca s-au schimbat datele problemei. (…) Este mai bine acum. Toti dealerii din tara au acum acelasi nod, CNV. Vorbim toti aceeasi limba, avem toti aceeasi furnizori. (…) Aparitia CNV nu a facut decat sa ordoneze un pic lucrurile. Nu as putea spune ca ne e mai dificil, poate ca e chiar mai bine”, a declarat pentru 0-100.ro unul dintre dealerii care a semnat cu Ford Romania.
Concesionarii care au ales sa renunte la Ford au apreciat ca noile reguli sunt prea stricte si foarte greu de realizat, mai ales ca vanzarile tot scad, a precizat un apropiat al discutiilor.
„A venit o noua echipa cu un alt set de reguli. Pana la contractul cu CNV probabil ca lucrurile erau putin mai dificile, fara sa fi fost neaparat o varianta inaceptabila sau o varianta rea. S-au depasit niste ani de lucru, intr-o formula, si din fericire s-a ajuns la o etapa de dezvoltare superioara”, a precizat unul dintre dealerii devenit partener Ford Romania.
Nu marjele de profit pe care le pot obtine la o masina vanduta au contat in mod decisiv in decizia dealerilor, spun ei, ci termenele de plata si „conditiile de lucru”. Acestea erau mai avantajoase la Romcar decat la CNV.
Cu toate acestea, CNV va inaugura 3-4 noi dealeri Ford in tara. Primul deschis de cand CNV si-a intrat in drepturi este Plusauto din Craiova. Un altul este ATS, controlat de fostul premier Calin Popescu Tariceanu (transformat din Citroen in Ford).
„Un al treilea urmeaza in Brasov, in cursul lunii octombrie din acest an, si mai avem in calcul inca unul sau doi. Probabil ca vom incheia anul cu acelasi numar de dealeri pe care il avea Romcar. (…) Totusi, avem neaparata nevoie de reprezentanti la Iasi si Sibiu. Aceasta e marea provocare”, a declarat pentru 0-100.ro seful CNV, Paul Flanagan.