Producatorii auto nu mai pot cere ca repararea masinilor sa fie efectuata doar in retelele de service agreate, potrivit unor modificari impuse de Comisia Europeana (CE) in legislatia europeana din domeniul acordurilor dintre constructorii de automobile si dealerii autorizati. Cu toate acestea, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) recomanda clientilor sa continue sa foloseasca reprezentantele pentru reparatii.
„Apreciem ca noul act normativ urmareste delimitarea mai clara a anumitor aspecte si prevederi existente deja in legislatia comunitara din domeniul distributiei de autovehicule, piese de schimb si servicii post-vanzare si nu aduce modificari radicale in aceasta directie”, spune APIA, intr-un comunicat de presa.
Noile reguli au intrat in vigoare la 1 iunie, iar implementarea lor se va face progresiv, Comisia prevazand o perioada de tranzitie de trei ani pentru a permite adaptarea concesionarilor.
Reforma faciliteaza accesul centrelor de reparatii la piesele de schimb ale altor marci. In plus, constructorii auto nu vor mai putea conditiona acordarea garantiei de apelarea la serviciile centrelor de reparare autorizate. Totusi, producatorii pot solicita ca reparatiile acoperite de garantie sa fie facute in service-urile autorizate.
Exact asta face APIA, care si precizeaza: „Cu alte cuvinte, dreptul la garantia asupra vehiculului se va pastra si in cazul in care se executa lucrari de reparatie si intretinere in afara retelei de reparatori autorizati cu conditia ca aceste lucrari si reparatii (inclusiv piesele de schimb aferente) sa NU fi fost prevazute ca fiind acoperite de garantie, atata vreme cat au fost respectate indicatiile producatorului privind calitatea pieselor de schimb si a materialelor utilizate, precum si metodologia de lucru”.
Prin urmare, APIA recomanda clientilor care detin un autoturism aflat in perioada de garantie sa se informeze la distribuitorul de la care a achizitionat automobilul sau la orice alt reprezentant al producatorului inainte de a intreprinde orice interventie asupra automobilului propriu.
„Recomandarea noastra este sa se recurga in continuare la serviciile reparatorilor autorizati de catre producatori, membri ai retelelor autorizate de reparatori, si care, in momentul de fata, sunt singurii abilitati de catre producator sa efectueze lucrari de reparatie si intretinere conform standardelor acestuia (inclusiv personal de specialitate instruit), autoturismele moderne fiind caracterizate, in plus si de o complexitate mai mare pe fondul avansului tehnologic rapid”, se arata in comunicat.
Potrivit CE, reparatiile reprezinta 40% din cheltuielile totale legate de detinerea unui vehicul, iar aceste costuri au crescut in ultimii ani.