Acasa Piata Auto Singura marca auto din China care a penetrat piata europeana se retrage rusinos de pe batranul continent

Singura marca auto din China care a penetrat piata europeana se retrage rusinos de pe batranul continent

de Adrian Mitrea

Brilliance (sursa - 0-100.ro)

Singurul producator auto din China care a reusit sa penetreze cat de cat serios Europa, Brilliance, a oprit exporturile catre aceasta piata dupa ce importatorul de pe batranul continent a intrat faliment, in noiembrie 2009, din cauza vanzarilor foarte slabe.

Moartea sigura si lenta a Brilliance in Europa – marca ce in China produce masini in parteneriat cu BMW – a inceput aproape odata cu recesiunea economica, in 2009. Primele semne ale crizei din Europa, din toamna anului 2008, au prins Brilliance pe val, cel putin in declaratii.

La Salonul Auto de la Paris din octombrie 2008, Hans-Ulrich Sachs, seful importatorului Brilliance in Europa, HSO Motors Europe, se lauda cu 132 de dealeri in Germania, 50 in Grecia si cu planuri de a vinde masini, din 2009, chiar si in Romania, Cehia si Slovacia. Tinta de vanzari pe cinci ani ere de peste 150.000 de masini, dar chinezii au reusit sa vanda doar cateva mii – un rezultat oricum bun in comparatie cu alte marci din China.

Sachs a fost executiv in cadrul Volkswagen si Hyundai, iar in 2006 privea increzator noua sa provocare de a aduce si consolida Brilliance in Europa. Acum, dupa patru ani de incercari, Sachs povesteste cum a ratat Brilliance piata europeana si se arata dezamagit de modul in care au stiut chinezii sa faca afaceri. Pretul mare al masinilor Brilliance, de peste 15.000 de euro, intra in zona masinilor coreene, care si-au construit totusi o imagine buna in Europa. Brilliance avea sa piada din acest motiv.

„Problema este ca nu stii niciodata daca chinezii isi vor tine toate promisiunile pe care le fac (…) Am avut o intelegere cu dealerii si importatorii, pentru ca in final sa nu iasa nimic”, a declarat Sachs intr-un interviu pentru Automotive News Europe (ANE).

Germanul a explicat ca firma sa a fost dizolvata deoarece nu a reusit sa-i faca pe chinezi sa reduca preturile modelelor sedan destinate Europei, BS6 si BS4. Dorinta de a face profit intr-o piata aflata in recesiune, in care si marcile europene au probleme, pare sa fi fost deznodamantul afacerii Brilliance pe batranul continent.

„Nu au vrut sa piarda niciun ban. Le-am spus ca aceasta este taxa de intrare pe piata din Europa. Ne-au raspuns ca ar trebui ca noi sa facem eforturile necesare pentru a acoperi respectiva suma; ca ar trebui sa subventionam brand-ul”, a explicat Sachs.

Ulterior, Sachs a aflat in mod indirect, de la BMW, partenerul din China al Brilliance, ca firma chineza a intrerupt munca de cercetare necesara pentru a aduce masinile la standardele europene de siguranta si emisii.

In acelasi timp in care afacerea sa cu Brilliance se destrama, „BMW a anuntat ca Brilliance va imparti cu acesta costurile de constructie a celei de-a doua fabrici din China, care se ridica la 560 milioane de euro, estimata ca va incepe productia in 2012”, a explicat Hans-Ulrich Sachs.

„Recomandarea mea catre toti europenii se refera la faptul ca atunci cand trateaza cu chinezii sa fie extrem de atenti (…) Aceasta nu inseamna ca sunt complet impotriva oricaror afaceri cu chinezii. Ei au doar un comportament deosebit in afaceri si noi trebuie sa intelegem asta”, a adaugat Sachs.

Lipsa de dorinta a Brilliance de a se adapta pietei europene este un semn ca producatorul chinez nu este pregatit sa devina un jucator global, atata timp cat poate face bani frumosi in China, din afacerea cu BMW sau prin comercializarea masinilor proprii.

Dupa ce aproape ca reusise sa implementeze o afacere serioasa in Europa, Brilliance renunta astfel la lupta si o eventuala revenire va fi cu atat mai dificila.

Clientii europeni care au cumparat cele cateva mii de masini si fostii parteneri de afaceri nu vor uita cu siguranta modul in care chinezii au tratat aceasta piata.

Lasa un comentariu