Tichetele valorice (3.800 lei) pentru programul Rabla au luat calea Remat-urilor si multe au ajuns si la clienti, insa vanzarile de masini nu se misca pentru ca procesul de achizitie este complex, iar cei interesati vor sa cumpere un automobil nou cu trei tichete, nu cu unul, potrivit directorului de vanzari si marketing al Chevrolet in Romania, Catalin Manta.
„Tichetele s-au epuizat. Sunt in piata. Acum asteptam sa se intoarca tichetele. Avem contracte, dar sincer nu se misca livrarile din cauza faptului ca toti vor sa cumpere cu trei tichete. Deci daca vin cu unul, mai vor doua, daca vin cu zero, vor trei oricum. (…) Tot procesul e greoi, pentru ca dupa ce clientul vine si rezerva masina trebuie sa faca rost de tichete”, a explicat Manta.
El a precizat ca numrul de rezervari pentru masini prin Rabla este irelevant deoarece, de exeplu, clientii pot veni cu tichete false, iar tranzactia poate pica in ultimul moment, la verificarea voucherelor de catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM).
Intrebat cum au fost primele doua luni din acest an ca vanzari, Manta raspuns ironic: „Senzationale!”
„Suntem undeva la nivelul anului 2002-2003 si cand vii dupa vanzari puternice si dupa cresteri de 100% (ca in 2007 si 2008 – n.r.), caderea e mare”, a spus oficialul Chevrolet.
Manta a precizat ca se asteapta ca toate vanzarile Chevrolet sa fie realizate prin Rabla in acest an, dar a atras atentia asupra faptului ca numarul total de masini noi (toate marcile – n.r.) care vor fi livrate prin acest program nu va fi egal cu cel al rablelor scoase din circulatie, deoarece cumparatorii vin cu trei tichete (deci dau trei rable – n.r.) pentru o masina noua.
Astfel, in locul celor 50.000 de rable casate in acest an vor intra in circulatie cam 17.000-25.000 de masini noi.
„Nevoie de masini exista, dar vanzarile vor tine de dezvoltarea economica a tarii si de bunastarea populatiei. Suntem sub motorizati. O sa avem si autostrazi probabil, suntem in UE, platim milioane de euro pe kilometru. Alaturi de Statele Unite, suntem tara tuturor posibilitatilor. Orice se poate intampla”, a incheiat Manta.
Solutii de la Guvern
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, va propune Guvernului saptamana viitoare ca voucherele pentru Rabla sa fie valabile trei luni si tot atunci va fi discutata si suplimentarea numarului de tichete cu 50.000 de unitati, fondurile Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM) fiind suficiente pentru a permite suplimentarea.
Primul semnal in vederea suplimentarii numarului de tichete pentru Rabla a fost dat marti seara (9 martie) de premierul Emil Boc.
„Tot anul trecut, prin AFM, au fost casate 32.327 masini. Anul acesta, in trei saptamani de la demararea Programului au fost predate 55.600 de tichete catre REMAT-uri, fiind casate 30.000 de rable, deci in aceste trei saptamani au fost casate tot atatea masini cat in tot anul 2009. Acest lucru demonstreaza ca programul Rabla se bucura de un real succes in acest an. Cu aceasta ocazie as vrea sa informez toti cetatenii ca Ministerul Mediului si Padurilor va merge saptamana viitoare in sedinta de Guvern cu proiectul de HG pentru suplimentarea cu inca 50.000 de tichete pentru acest program”, a anuntat ministrul Laszlo Borbely, printr-un comunicat de presa emis pe 10 martie.
Limitarea termenului de valabilitate al acestor tichete ar urgenta achizitia de masini noi, stricand astfel planurile celor care aveau de gand sa pastreze tichetele pentru perioade mai mari decat aceasta.
Valoarea unui voucher este de 3.800 de lei, iar suplimentarea programului 50.000 de astfel de tichete presupune fonduri suplimentare de 190 milioane lei.
Editia 2010 a programului de stimulare a innoirii parcului auto national, botezat Rabla, a inceput oficial pe 18 februarie.
Noutatea cea mai importanta a Rabla 2010 este aceea ca persoanele care detin mai multe masini mai vechi de zece ani le pot casa pe toate si pot cumula pana la trei prime de casare pentru a cumpara o singura masina noua.
La scurt timp dupa demarararea programului a inceput sa se miste si piata neagra a voucherelor. La mica publicitate acestea se vand cu preturi cuprinse intre 1.000 si 2.000 de lei, iar cel care il cumpara are un avantaj de 2.800 lei, respectiv 1.800 lei la cumpararea unei masini noi. In mod evident, avantajul financiar sporeste considerabil daca cel interesat obtine voucherele la un pret cat mai mic si daca are mai multe tichete (maximum trei).
Porsche Romania, cel mai mare importator auto de pe plan local, a lansat chiar si o platforma online pentru a intermedia vanzarea de vouchere.
O alta noutate a Rabla 2010 o reprezinta faptul ca si firmele pot casa masini vechi acum, iar plata unui automobil prin acest program poate fi realizata si prin leasing. Pana in 2010, de programul Rabla puteau beneficia doar cei care aveau banii jos sau faceau credit bancar.