Acasa Piata Auto Piața auto din România în Aprilie 2020, minus 50%, din cauza COVID-19

Piața auto din România în Aprilie 2020, minus 50%, din cauza COVID-19

de Adrian Mitrea

Înmatriculările de mașini noi au suferit o lovitură puternică în Aprilie 2020, față de aceeași lună a anului 2019, declinul fiind de 50,28%. S-au înmatriculat 4.321 automobile noi în Aprilie 2020, față de 8.691 unități în Aprilie 2019. În județe precum Botoșani (BT), Hunedoara (HD) și Suceava n-a fost înmatriculată nicio mașină nouă în luna Aprilie 2020, iar în Ialomița un singur automobil nou. Toate acestea sunt efecte directe ale pandemiei COVID-19.

După cum reiese din datele disponibile la nivel european de când România este membră UE, luna Aprilie din 2020 a fost cea mai slabă la capitolul înmatriculări de automobile noi – lucru deloc surprinzător având în vedere restricțiile dure impuse de autorități în timpul pandemiei provocate de COVID-19.

Și piața auto second hand a suferit în Aprilie 2020, cu un declin de 43% (de la 35.515 la 20.245) în ceea ce privește mașinile la mâna a doua aduse în România din alte țări. Și pe piața second hand au existat județe cu zero înmatriculări (Suceava, Hunedoara, Ialomița), cel mai probabil birourile județene de înmatriculări auto fiind închise fie preventiv, fie din cauza infectării angajaților cu noul coronavirus.

Datele despre înmatriculări (autovehicule noi și rulate) sunt disponibile pe site-ul DRPCIV.

Nici raportările pentru primele patru luni 2020 nu arată prea grozav, după ce înmatriculările de automobile au scăzut semnificativ și în Martie. Per total, în perioada Ianuarie-Aprilie 2020 scăderea este de 27,46% la mașinile noi și de 12% la mașinile second hand aduse din alte țări.


Frână sau creștere în 2020?

Este clar pentru toată lumea că lunile Aprilie și Mai din 2020 vor fi pe minus în ceea ce privește vânzările de mașini noi, atât în România, cât și în UE. Dar trei luni proaste consecutive (Martie, Aprilie, Mai) pot duce oare vânzările de automobile noi într-o criză severă pentru tot anul acesta? Semnalele sunt amestecate.

Pe de-o parte se simte o reticență a clienților în a-și cheltui banii pe un automobil nou, dată fiind tot mai iminenta criză economică. Această reticență este încă necuantificată ori măsurată precis. Totodată, industria auto se chinuie să aducă mașinile pe combustie internă la normele legale de emisii impuse de legislația europeană și nu numai. De aici termene de livrare întârziate, motorizări care apar și dispar din ofertă, cazuri ici și colo de mașini „cu specificații vechi” rămase în vreun stoc, etc…

Pe de altă parte, cerința de mobilitate individuală are mari șanse să decoleze, date fiind temerile de infectare comunitară cu COVID-19. Din perspectiva contactării unor boli comunitare, mașina personală a fost mereu o soluție mai sigură față de orice mijloc de transport în comun. De asemenea, scăderea abruptă a prețului petrolului se va vedea în curând și în prețurile carburanților, iar carburantul mai ieftin i-ar putea stimula pe unii să-și cumpere o mașină.


Citește și…


Lasa un comentariu