Acasa Piata Auto Avarii vs. kilometri la o mașină second hand. Ce fraude faci fără să vrei când nu știi ce mașină cumperi

Avarii vs. kilometri la o mașină second hand. Ce fraude faci fără să vrei când nu știi ce mașină cumperi

de Adrian Mitrea

(sursa – autoDNA.ro)

Cumpărarea unui automobil rulate presupune mai întâi de toate un preț de achiziție mai mic față de prețul de nou, dar, în același timp, există două riscuri majore: intervențiile asupra kilometrajului și avariile semnificative suferite de acea mașină până în momentul vânzării/cumpărării. În plus, vrei-nu-vrei, ești implicat în fraudă în secunda în care faci RCA și CASCO pentru o mașină măsluită, iar doar pentru segmentul RCA fraudele anuale generate de astfel de situații se sitează la circa un milion de Euro, potrivit estimărilor lui Răzvan Pavel, managing partner autoDNA în România, care a lucrat 12 ani în poziții de top management la companii de asigurare precum Allianz și Groupama.

Este pentru prima dată când cineva pune punctul pe i atât de apăsat când vine vorba despre mașini trecute prin mai multe mâini – majoritatea adevărate bombe cu ceas financiare pentru proprietarii lor de bună credință și unele chiar pericole majore pentru siguranța rutieră.

Din cazurile de verificare istoric auto online pe platforma autoDNA.ro, realizate de persoanele care vor să-și cumpere o mașină rulată, reiese că aceste două riscuri majore (kilometri trucați și avarii ascunse) sunt des întâlnite pe piața de mașini rulate din România. Iar ce înseamnă risc major pentru cumpărători se traduce în profituri uriașe pentru comercianții neonești, se arată într-un comunicat de presă al autoDNA.ro. O verificare de istoric este recomandată înainte de achiziție deoarece, din datele platformei, reiese că circa 50% dintre mașinile rulate aflate la vânzare au kilometri dați înapoi, iar aproximativ 35% au suferit avarii semnificative. Mașinile rulate pot fi verificate în patru moduri: online (istoric daune și kilometri), reprezentanțe (istoric service), ateliere service independente și mecanici independenți.

„Aici intervin comercianții oneroși, care repară aceste mașini pe genunchi și le dau kilometrajele înapoi fără niciun pic de mustrări de conștiință că acea mașină va merge mai departe la un client de bună-credință, care efectiv își riscă viața și buzunarul utilizând un automobil cu probleme ascunse”, explică Răzvan Pavel, managing partner autoDNA.ro – platformă de verificare online a istoricului mașinilor aflată de zece ani pe piața internațională și de peste doi ani reprezentată și în România.

  • Kilometraj modificat = fraudă, costuri de întreținere anormale, reparații neașteptate

La mașinile rulate cu mulți kilometri dați înapoi cele mai mari riscuri sunt de natură financiară. În scurt timp după achiziție mașina devine un sac fără fund când vine vorba de reparații. Neglijarea lor nu va face decât să agraveze și mai mult problemele.

„Pe lângă datul kilometrajului înapoi cu foarte mulți kilometri se poartă și datul kilometrajului înapoi înainte de o revizie majoră. Să zicem înainte de înlocuirea distribuției motorului și de schimbul de ulei și filtre pentru cutia automată. Așa se face că trucarea kilometrajului cu 50.000 km în minus aduce un profit de cel puțin 1.000 Euro unui vânzător neonest, iar noul proprietar conduce o bombă financiară cu ceas. Piesele ar putea să țină peste intervalul de revizie planificat sau ar putea să cedeze. Dacă cedează distribuția, reparația se duce lejer spre 2.000 Euro”, explică Răzvan Pavel.

Principalele probleme la mașinile cu kilometrajul modificat sunt:

  • Frauda financiară. Cumpărătorul plătește mai mult decât face acea mașină. Pentru fiecare 50.000 km dați înapoi un vânzător câștigă în medie peste 1.000 Euro.
  • Fraudă în asigurări. Mașina devine subiectul unei fraude în asigurări prin faptul că asigurătorul va evalua în mod eronat valoarea acesteia, impactul direct fiind în limita maximă de despăgubire (în cazul asigurării RCA) sau în suma asigurată (în cazul asigurării CASCO). Numai din asigurarea RCA, din calculele noastre, reiese că sumele plătite în plus de către companiile de asigurare se ridică la peste 1.000.000 Euro/an.
  • Costuri de întreținere anormale, reparații neașteptate. Din cauza reviziilor nerealizate la timp, cât și din cauza uzurii tuturor componentelor – direct legată de kilometrajul real mai mare al mașinii – cheltuielile de utilizare pot fi exorbitante.

În plus, valoarea de revânzare va fi afectată. Serviciile de verificare istoric auto se dezvoltă puternic, iar o mașină cu kilometri dați înapoi cumpărată azi va fi mult mai ușor de depistat de un viitor cumpărător peste 3-5 ani.

  • Avarii ascunse = riscuri de siguranță rutieră

O mașină cu avarii grave în istoric presupune mari riscuri de siguranță rutieră, mai ales în eventualitatea unui accident major. În cele mai multe cazuri clientul unei mașini rulate nu știe dacă mașina lui mai respectă normele de protecție la impact proiectate: structura caroseriei în sine, existența airbag-urilor și funcționarea lor corectă, centuri de siguranță, capse pirotehnice.

„Siguranța rutieră ne interesează pe toți, la nivel declarativ. Dar în practică dovedim contrariul: nu purtăm centura de siguranță, vorbim la telefon, transportăm copiii fără scaun special destinat vârstei lor. Și peste toate acestea ne mai și deplasăm în mașini cumpărate pe încredere, neverificate temeinic înaintea achiziției”, explică Răzvan Pavel.

Cumpărătorii de mașini second hand trebuie să fie mereu cu garda sus și mereu suspicioși vizavi de ofertele care par prea frumoase pentru a fi adevărate. Chiar și mașinile care au suferit avarii minore în trecut pot pune probleme de întreținere în viitor dacă reparațiile au fost neconforme sau pur și simplu prost executate: poate apărea prematur rugina, vopseaua se poate exfolia, etc.

O analiză realizată de autoDNA.ro pentru întreg anul 2017 arată că mai puțin de 10% din totalul mașinilor rulate comercializate în România, anul trecut, au avut istoricul verificat, restul de 90% fiind cumpărate pe încredere, doar în baza informațiilor furnizate de vânzător.


Platforma de verificare online a istoricului mașinilor autoDNA.ro activează pe piața din România din 2015, sub formă de franciză, avându-și sediul central în Polonia. În cei peste 10 ani de activitate la nivel internațional, autoDNA este, probabil, cel mai important furnizor din Europa pentru date despre istoricul automobilelor.

Datele despre istoricul autovehiculelor rulate sunt achiziționate și actualizate permanent, cu informații de la companii de asigurări sau asociații ale acestora, firme de leasing operațional, registre auto naționale, evaluatori auto independenți și din anunțuri de vânzare, scopul fiind acela de a asigura cumpărătorilor un istoric cât mai complet și cât mai transparent cu putință.

Platforma autoDNA.ro furnizează, contra-cost, rapoarte despre autoturisme care au fost înmatriculate atât în Europa, inclusiv în Romania, cât și în SUA, indiferent de anul de fabricație, marcă sau model.

Răzvan Pavel, omul care a adus autoDNA în România, este inginer auto și are o experiență de trei ani în cadrul Registrului Auto Român (RAR), făcând parte din echipa care a implementat sistemul de Inspecții Tehnice Periodice (ITP) sub umbrela RAR la preluarea acestei activități de la Ministerul Transporturilor. De asemenea, Răzvan Pavel a lucrat 12 ani în poziții de top management la companii de asigurare precum Allianz și Groupama și are peste 6 ani de experiență în brokeraj de asigurări online, fiind omul care a convins eMAG să vândă asigurări auto.

2 comentarii

Banel 31 mai 2018 - 17:51

Din pacate multi vor masini pe care nu si le pot permite la preturi de nimic. Iar samsarii exact asta le ofera. Citeam zilele trecute un comentariu pe facebook al unei tipe care isi luase o masina cu 250.000km care de fapt avea 580.000. Nu parea prea afectata, „masina merge bine” zicea ea.

Reply
adib 3 iunie 2018 - 07:20

„Fraudă în asigurări. Mașina devine subiectul unei fraude în asigurări prin faptul că asigurătorul va evalua în mod eronat valoarea acesteia, impactul direct fiind în limita maximă de despăgubire (în cazul asigurării RCA) sau în suma asigurată (în cazul asigurării CASCO). Numai din asigurarea RCA, din calculele noastre, reiese că sumele plătite în plus de către companiile de asigurare se ridică la peste 1.000.000 Euro/an.”

Asa si sa inteleg ca asiguratorul nu-si permite cei 57 de ron pentru verificarea masinii in baza de date in conditiile in care oricum isi va recupera acei bani ?? Cum plingem noi de mila asiguratorilor dar cind acestia intirzie in mod INTENTIONAT plata despagubirilor – RAR valabil – tacem milc..

Reply

Lasa un comentariu