Acasa Foto Test Drive Skoda Karoq in 10 puncte

Test Drive Skoda Karoq in 10 puncte

de Adrian Mitrea

Skoda Karoq este urmasul SUV-ului compact Skoda Yeti, ”ciudatul” familiei Skoda atat de apreciat de cei care l-au condus macar o data. Cu modelul Karoq, Skoda continua demersul de a oferi mai multe SUV-uri in gama sa. Modelul mai mare, Kodiaq, este deja de un succes rasunator pentru marca ceha, iar Karoq, cel mai probabil, ii va calca pe urme. In marea familie Volkswagen Group echivalentul SEAT este Ateca, iar de la Volkswagen avem T-Roc. Am condus Skoda Karoq 1.0 TSI 115 CP in Sicilia, Italia, cu ocazia primelor sesiuni de test drive organizate pentru presa si iata aici primele impresii.

+ Liniste uimitoare in interior

In multe masini moderne e liniste, insa in Skoda Karoq e si mai liniste. Dincolo de orice alt detaliu estetic de la exterior sau interior de care ti se agata privirea ori mintea, primul element acustic pe care il remarci si il retii este acesta: linistea. Mai ales ca de la o versiune echipata cu motor cu trei cilindri (1.0 TSI, 115 CP) te astepti ca vibratiile si sunetul specifice sa se faca simtite. Nu e cazul. Abia dupa 4.500 rpm te convingi ca Skoda Karoq nu e o vreo masina electrica. Atat de silentioasa e.

+ Combinatia 1.0 TSI cu DSG e perfecta

Cu o transmisie manuala probabil ai simti micul 1.0 TSI vlaguit uneori sau ar trebui sa schimbi vitezele mai des pentru a-l tine in plaja de turatie adecvata (2.000-4.000 rpm, sa zicem). Dar senzationala transmisie cu dublu ambreiaj DSG (7 trepte) are grija mereu ca motorul sa raspunda perfect la comenzi, facandu-l sa para chiar mai performant decat e de fapt. Daca in trecut motorizarile de intrare in gama ar fi fost de evitat pentru ca erau ”puturoase”, acum aproape ca n-ai niciun motiv 100% serios sa alegi un motor mai mare. Consumul mediu sta undeva intre 7 si 8 l/100 km, in functie de stilul de condus – adica o valoare perfect normala pentru un motor de 115 CP pus pe un SUV compact. Pentru un raspuns excelent am trecut cutia de viteze in S (Sport), care tine motorul putin mai turat. In D (Drive) DSG-ul are tendinta sa subtureze motorul si mici vibratii se fac simtite in anumite scenarii de utilizare (cum ar fi accelerarea lina pentru cresterea vitezei de croaziera cu 10-20 km/h).

+ Sistemul multimedia Columbus e superb

Imi amintesc cand am vazut pentru prima data un iPad. Am fost socat de faptul ca poti tine in mana un produs electronic atat de atent lucrat, capabil sa reproduca imagini atat de frumos. Ei bine, cam asa m-a lovit si sistemul de infotainment de top, Columbus, al acestei Skoda Karoq (diagonala 9,2 inch). Are afisaj mare, cu o rezolutie care intra lejer in zona ”retina”, iar grafica e superba, atat pentru iconite, cat si pentru meniuri. Iconitele reprezinta mica pata de culoare si detaliu care sa bucure privirea, iar odata atinse ajungi in niste meniuri 100% functionale, clare, usor lizibile. Si chiar frumoase. Mai mult decat atat, pozitia montarii acestui sistem in bord este optimizata foarte bine, afisajul fiind foarte sus. E „in your face”, nu trebuie sa-ti iei ochii de la drum intr-un mod periculos pentru a-l opera. Are si Apple CarPlay si Android Auto, deci conectarea majoratitatii telefoanelor nu va fi o problema. Exista si posibilitatea de a avea incarcare inductiva pentru terminalele mobile. In combinatie cu sistemul audio CANTON si experienta audio in masina va fi excelenta. Apropo de electronica, pentru prima data intr-o Skoda este disponibil instrumentarul de bord complet digital (optional).

+ Exista optiune pentru interior deschis la culoare

Personal am condus o versiune cu piele bej, dar nu Laurin & Klement (nici nu exista pe Karoq, cel putin nu deocamdata). Inutil de spus ce senzatie de spatiu si buna calitate imprima un interior deschis la culoare, iar Skoda Karoq este, iata, una dintre masinile care poate fi configurata asa. Din motive care tin de cererea limitata pentru interioarele deschise la culoare, producatorii auto – mai ales cei atenti la costuri – au cam inceput sa elimine aceasta optiune. Nu si in cazul Skoda Karoq, din fericire. Iar pentru cine nu vrea sa dea bani pe piele, dar isi doreste un interior altfel decat negru, exista pe Karoq o combinatie interesanta de stofa neagra combinata cu stofa gri-deschis. Arata foarte bine.

+ Se conduce ca o masina premium

Da, Skoda a avut mereu masini care se conduc bine, sau macar mai bine decat media. Karoq nu face exceptie si duce aceasta coerenta a experientei de condus la un nivel superior pana intr-acolo incat intre aceasta Skoda si un Audi Q3 nu este mare diferenta din perspectiva aceasta a experientei de condus. O surpriza placuta tine de faptul ca inclusiv varianta testata, 1.0 TSI, cu suspensie spate semi-independenta, are o tinuta de drum ireprosabila. Probabil ca variantele cu motoare mai puternice, tractiune integrala si suspensii spate independente sunt chiar mai sus de atat, din moment ce suspensiile de baza sunt atat de bune. Important de retinut este ca: 1) nu trebuie neaparat sa platesti suspensia spate independenta (cu tot ce inseamna asta: motor, echipare, etc…) pentru a avea o masina care merge foarte bine si 2) exista versiune cu suspensii independente pe Karoq, pentru cei mai pretentiosi dintre noi. Setarea generala a suspensiilor este orientata catre confort, insa fara un ruliu exagerat ori senzatie de instabilitate.

– Sistemul VarioFlex iti permite sa vezi in portbagaj

Optiunea de scaune VarioFlex este minunata pentru ca iti permite sa culisezi individual locurile din spate pentru a beneficia fie de spatiu mai mare pentru picioare la nivelul locurilor din spate, fie de un portbagaj mai generos. In plus spatarele locurilor din spate sunt reglabile (ca unghi de inclinare). Deci si pasagerii din spate se pot bucura de un confort sporit, aproape la fel ca ocupantii din fata. Problema este ca odata coborata cotiera din spate, cu suporturi de pahare integrate, ramane trecere libera in portbagaj. Cu tot ce inseamna asta: frig, cald, mirosuri, zgomot. In multe situatii probabil ca nu conteaza, dar e important sa stii cum sta treaba cu aceste scaune si cu sistemul cotierei. Un sistem similar, cu trecere directa in portbagaj, am intalnit si la noul Jeep Compass. Cine stie, o fi vreo noua tendinta la SUV-uri.

– Gama de culori e ciudata

Niciuna dintre culorile lui Skoda Karoq nu pare sa te faca sa platesti cu placere pentru vopsea optionala. Toate nuantele sunt usor sterse si usor pamantii. Desigur, e o chestiune de gust. Cert e ca celebrul verde Skoda, intalnit de la Citigo pana la Octavia R.S., nu este la fel de verde. Karoq are o interpretare unica a gamei de culori Skoda, asa ca trebuie sa fii atent cand iti faci configuratia. Nu te astepta ca rosul de pe Fabia sau verdele de pe Citigo sa fie pe Karoq. Nu, Karoq e diferit.

– Nu toate versiunile au protectii pentru pasajele rotilor

Pentru Karoq poti alege o caroserie mai „curata”, cu mai putine elemente din plastic aplicate cu scop ornamental sau de protectie. Problema este ca te astepti, cumva, vorbind de un SUV, sa aiba pasajele rotilor protejate de contururi din plastic. Deci din nou trebuie sa fii atent la configurare, sa fii sigur ca ce comanzi este ceea ce sigur vrei sa primesti. Lipsa protectiilor din plastic in pasajele rotilor atrage dupa sine, in putini ani de utilizare, probleme cu vopseaua pe buzele aripilor. Posesorii de Octavia pot confirma problema. Desigur, lipsa protectiilor acestea este intentionata deoarece clientii doresc fie o masina cu aspect mai „de oras”, fie una cu aspect mai robust, mai „of-road”. Fiind vorba despre un SUV, as zice ca acele protectii din plastic sunt obligatorii.

– Fara TSI mai puternic de 110 kW

Una dintre plafonarile intentionate a lui Skoda Karoq – directiva la nivel de Grup – tine de faptul ca exista doar doua motorizari pe benzina (1.0 TSI si 1.5 TSI), in diferite versiuni de putere. Asadar, cine vrea un motor pe benzina mai puternic trebuie sa treaca la Volkswagen T-Roc, care ofera si 2.0 TSI de 140 kW/190 CP. Este greu de crezut, totusi, ca ar fi ales prea multi clienti o motorizare pe benzina atat de puternica. In segmentul acesta al SUV-urilor compacte alte modele nu trec de 110 kW/150 CP cu nicio motorizare, in timp ce gama TDI de la Karoq e foarte atragatoare, avand o plaja de putere de la 85 la 140 kW (115-190 CP).

– Nu exista 4×4 pe benzina

O alta plafonare intentionata tine de combinatiile de motoare si tipuri de tractiune. Cel putin acum, la momentul lansarii, nu exista posibilitatea sa cumperi o Skoda Karoq pe benzina care sa fie si 4×4. Daca vrei tractiune integrala trebuie neaparat sa alegi diesel, si nu orice diesel, ci acela de 2.0 TDI. Deci fara 4×4 pe 1.6 TDI. Este de apreciat, totusi, posibilitatea de a avea tractiune integrala pe unele versiuni de motorizare si cutie de viteze DSG cu 7 trepte, in contextul un care unele modele populare din segment (Kadjar si Qashqai) nu ofera asa ceva (diesel + 4×4 + dublu ambreiaj).

3 comentarii

bancher 3 noiembrie 2017 - 10:57

Nu cred ca varianta 1.0 TSI 115 CP DSG este o varianta prea inspirata pe o caroserie de SUV….am mers cu Octavia 1.0 TSI 115 CP cutie manuala si mi se pare puturoasa rau la turatii mici….adica e un chin in oras, tragi de ea sa tii ritmul cu coloana de masini. Si asta se intampla in conditiile in care Octavia este sensibil mai usoara decat Karoq. Personal nu cred ca, prin simplul fapt ca i se pune o cutie DSG, motorul se transforma in zmeu…poate, poate sa simti ceva imbunatatiri in modul sport, dar in modul Drive, care schimba la 2000 turatii, nu cred sa fie cine stie ce imbunatatire.
Sincer as merge pe 1.5 TSI 150 CP cutie manuala in detrimentul lui 1.0 TSI 150 Cp DSG

Reply
Adrian 24 noiembrie 2017 - 16:59

Eu am Skoda Octavia 1.0 TSI 115CP si sunt foarte multumit de ea
este mai nervoasa decat vechea skoda Octavia Tour 1.9 TDI 90CP
se comporta foarte bine inclusiv pe serpentine
in oras nu sunt probleme, probabil va deranjeaza sistemul start&stop, deoarece cand este subturat se declanseaza din cand in cand
daca il dezactivati, e perfect
la confort, tinuta de drum, acceleratie franare, consum sunt foarte multumit

Reply
Andy 3 noiembrie 2017 - 13:05

Un model foarte interesant, poate doar in urma 3008-ului care are un design mult mai reusit atat la interior cat si la exterior (prin clasamentele de fiabilitate din ultimii ani ambele marci sunt sus de tot, in top 10, deci aici nu-s emotii pentru ca stau mult mai bine ca VW, Ford sau Renault si Nissan, fiind depasiti doar de Kia si Hyundai).

Singurul minus mare e insa garda la sol: 183 mm. Pana si Sandero Stepway are 207 mm si n-are pretentii de SUV 4×4. Nu mai zic de Duster cu ai lui 210 mm, insa acolo vorbim deja de un model cu capabilitati off-road sporite.

Minusul legat de lipsa 4×4 in cazul benzinarelor va disparea mai mult ca sigur intr-un an sau doi, mai ales ca ne apropiem de 2020 cand destule orase mari din vest vor taxa draconic sau chiar vor interzice total dieselurile.

Reply

Lasa un comentariu