Acasa Romania OPINIE: Eliminarea Timbrului de Mediu si dezastrul de dupa. Variantele post haiducie ne vor nemultumi, insa, si mai mult

OPINIE: Eliminarea Timbrului de Mediu si dezastrul de dupa. Variantele post haiducie ne vor nemultumi, insa, si mai mult

de Adrian Mitrea

(sursa - 0-100.ro)
(sursa - 0-100.ro)

Eliminarea aberantei taxe auto, rebotezata si modificata pana si-a dat duhul, este, in principiu, o masura binevenita. Ce traim acum, dupa scoaterea taxei, este o perioada de haiducie care se va termina repede, iar ce va urma dupa ne va nemultumi pe toti, probabil chiar mai mult decat ne deranja Timbrul de Mediu.

Asadar, odata scos timbrul pe mediu, s-a deblocat piata de masini rulate. Oamenii care nu putea vinde masinile pur si simplu pentru ca taxa era mai scumpa decat masina sunt acum liberi sa paseze respectivul autovehicul mai departe si sa mai si ramana cu un ban in buzunar.

Mai mult decat atat, cine a visat o viata la un Opel Kadett sau Vectra A, la o Astra F sau un Volkswagen Golf II, e acum liber de taxe sa-si importe unul din Germania. S-a dat liber la… inlocuirea carutelor cu cazane. In orasele modeste ale Romaniei si in sate veti vedea, dintr-o data, o populare brusca cu masini, care mai de care mai rupte in gura de rugina, accidente din trecut si kilometri masluiti.

Aveti dubii ca va fi altfel? Sper ca nu. Pentru romanul care nu si-a cumparat o masina pana acum pentru ca acei 300-600 euro reprezentand Timbrul de Mediu erau fix bugetul pentru masina insasi… nimic altceva nu este mai important decat sa fie ieftin, mult si prost.

Unii isi cumpara o saptamana in Grecia de 600 euro. Dar, nu-i asa, trebuie sa fii chiar idiot sa dai atatia bani pe o saptamana de distractie in „tari straine” cand poti, de banii aia, sa-ti cumperi o minunatie de Ford Escort pe care sa-l folosesti o viata!

Cam aceasta este gandirea romanului care nu avea masina pentru ca-l exclusiv din cauza faptului ca-l tinea din scurt Timbrul de Mediu.

Ei bine, taxa s-a dus. E liber la adus orice, pe bani putini si fara taxe. Doar ca, dupa aceasta perioada de haiducie, urmeaza niste taxe care ne vor ustura pe toti. Asa cum „revolutia samsarilor” a facut ca taxa de prima inmatriculare sa n-o plateasca doar ei, ci toti posesorii de masini, ceva similar se va intampla si acum. In loc sa patimeasca doar cine isi schimba masina, vor patimi toti proprietarii de masini. Veti vedea.

Iata cateva idei la care ma gandesc ca se gandeste Guvernul sa le implementeze:

  • Impozit auto mai mare, corelat nu doar ca capacitatea cilindrica a motorului, ca acum, si si cu norma de poluare si vechimea. Adio impozite de sub 100 de lei pentru motoare de pana la 1,6 litri. Evident, o aberatie care n-are de-a face cu protectia mediului, ci cu colectarea unor sume mai mari la buget. Impozitul auto este oricum o aberatie, din moment ce pentru o masina cu motor de 3 litri platesti impozit peste 2.000 lei, de 40 de ori mai mult decat pentru un motor de 1 litru, cand motorul este de doar patru ori mai mare si, in cel mai rau caz, doar de 4-5 ori mai poluant.
  • Introducerea unei taxe eco in pretul carburantului, cum este timbrul verde la produsele electronice. De fiecare data cand vei alimenta 1 litru de carburant, o parte se va duce pe, vezi-Doamne, protectia mediului. O masura corecta, in esenta, pentru ca este singura forma de a taxa poluarea aproape instantaneu cu momentul in care ea se intampla. Ca ai drujba, camion sau automobil… vei plati.
  • Vigneta de acces in orase, diferentiat, pe zone. Exemple de orase celebre care au asa ceva sunt Paris si Londra. O solutie gandita stramb si aplicata stramb chiar si acolo, unde tot aglomerat e si aerul tot poluat ramane. In plus, viata oamenilor din orasele mari va deveni si mai scumpa, in timp ce in sate si comune poluarea va fi la liber, fara vigneta eco. Apoi va aparea o intreaga discutie despre cum si cine va verifica daca masina X are sau nu vigneta platita. Si va ramane problema echitatii, din moment ce un sofer poate parcurge in oras 10.000 km/an, iar altul 40.000 km/an.
  • Taxa unica de inmatriculare cu valoare mare, sa zicem echivalentul a 200-300 euro pentru inmatricularea oricarei masini, fie noua sau veche. Prin aceasta masura clientii care vaneaza cazane la mai putin de 1.000 euro vor fi descurajati, iar cine isi cumpara un Duster nou de 17.000 euro n-o sa se razgandeasca acum pentru ca are de platit 1.000 de lei la stat. Taxa de inmatriculare exista si acum, costa 60 lei pentru autoturisme, iar (taxa a fost eliminata de la 1 februarie 2017) taxa de certificat de inmatriculare costa 37 lei. Majorarea oricareia dintre aceste doua taxe la cateva sute de lei sau peste 1.000 lei este, in egala masura o sursa de venit pentru stat si o bariera pentru masinile vechi/ieftine.

Oricare dintre aceste variante vor fi implementate, separat sau impreuna, un lucru e cert: Guvernelor nu le pasa de Mediu. Si nici oamenilor. Totul se rezuma la bani. Oamenii vor vrea sa li se ia cat se poate de putin, iar Guvernele vor dori sa aiba in visterie, la finalul zilei, mai multi bani.

Prin plata TVA la achizitie si la piese, la carburanti, prin taxe de drum si alte taxe sistematice… soferii au fost mereu, si vor fi in continuare, o vaca foarte buna de muls. Din pacate.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre