Acasa Piata Auto Piata auto romaneasca si misterele ei – De ce nu stim de fapt cate masini noi se vand in Romania

Piata auto romaneasca si misterele ei – De ce nu stim de fapt cate masini noi se vand in Romania

de Vlad Barza

(sursa - Newpress)
(sursa - Newpress)

Piata romaneasca a masinilor noi a scazut enorm fata de maximul din 2007, insa in ultimii doi ani si-a revenit un pic, ajungand la aproximativ 120.000 de unitati/an. Dar partea mai ciudata este ca desi exista doua tipuri de date, tot nu stim exact cate masini se vand, mai ales ca multi dealeri trimit masinile la export, desi ele figureaza si in cifrele locale. De ce marimea pietei ramane o necunoscuta, cum ar putea arata piata in 2020 si de ce Tesla Motors este „un exercitiu de smecherie americana” puteti citi in articolul realizat in urma unei dezbateri organizata de Dan Vardie Consult.

Piata auto romaneasca, infima pe plan european

Anul trecut s-au vandut in tara 98.000 de masini noi si 22.000 de utilitare, arata datele APIA, asociatia estimand ca piata totala va putea creste la peste 132.000 de unitati, fata de cele 120.000 de anul trecut. Reprezentanti ai importatorilor si ai dealerilor auto estimeaza o crestere de 10% pentru anul acesta, iar pana in 2020 piata va depasi 150.000 unitati in cele mai conservatoare prognoze si 190-200.000 pentru cele mai optimiste. La masa rotunda au fost prezenti reprezentanti de la Dacia, Tiriac Auto, Peugeot-Citoren, Opel si Fiat.

In primul trimestru din 2016 piata masinilor noi a crescut cu 16%, la peste 19.000 automobile, insa masinile rulate au depasit 67.000 de unitati. La unele marci raportul dintre masinile second-hand inmatriculate si cele noi a fost urias: de exemplu 16:1 la Opel, 11:1 la Audi sau 9:1 la BMW. In aprilie au fost inmatriculate 6.000 de masini si 30.000 de masini rulate, raportul fiind uluitor de mare, spun reprezentantii APIA.

Romania este o piata nesemnificativa in UE,avand sub 1% din total la masinile noi. Un indicator interesant legat de puterea de cumparare este raportul dintre populatie si numarul de masini noi inmatriculate intr-un an. La noi raportul a fost de 4 masini/1.000 locuitori in 2015, in timp ce media din UE este 27/1000, in Germania fiind aproape 40, iar in Bulgaria, 3.

Cum stam cu gradul de motorizare, adica raportul dintre populatie si numarul de masini inmatriculate? La noi sunt 254 masini.1.000 de locuitori, media UE este de 569 masini/1000 loc. iar in SUA media este de 808/1.000. In China sunt 102 masini la mia de locuitori, iar in India, 22.

Practic nu avem cifre exacte care sa arate cate masini se vand

Exista doua surse oficiale de informatii privind marimea pietei masinilor noi: datele APIA ce reprezinta vanzarile raportate de dealeri si importatori catre asociatie si datele Politiei (DRPCIV) ce reprezinta inmatricularile).

In toti anii datele APIA au aratat cifre mai mari, uneori si cu peste 30%, iar asta nu se intampla doar fiindca vorbim de doua tipuri distincte de raportari (vanzari si inmatriculari), ci si fiindca dealerii auto (re)trimit la export masini care mai intai sunt inregistrate si in statisticile nationale, desi nu circula deloc in Romania. Ca exemplu, in 2015 s-au inmatriculat 81.000 masini noi (conform datelor DRPCIV) si s-au vandut 98.000 de masini noi (conform APIA). Asadar diferenta este de 20%, desi vorbim despre acelasi segment.

Subiectul a fost dezbatut pe larg la masa rotunda, concluzia fiind ca nici datele APIA si nici cele ale Politiei nu sunt complete.

Cifrele despre care vorbim contin un semn de intrebare si anume cel al valorii pietei reale, spune Cristi Milea, brand manager Opel Romania. „Punem in dreptul Romaniei cifre care, in acceptiunea mea, nu sunt cifre reale. Macar 25% din ce avem in ultimii trei ani sunt reexporturi si atunci valorile de crestere de la an la an sunt reale in termeni procentuali, dar cu siguranta ca piata in cifre absolute nu este cea la care ne uitam. Este o cutuma pe care o avem de ceva vreme si, din punctul meu de vedere, nu scapam de ea prea curand, iar in ultima vreme vad ca nu avem tendinta de a scapa de acest fenomen”, spune Milea care cere identificarea unui mod de raportare a cifrelor „care sa fie intr-o zona de acuratete”.

Milea a explicat faptul ca reexporturile se fac prin intermediul unor terti care mascheaza aceasta activitate ca o vanzare de flota, astfel ca in rapoarte apar si acele flote,

Nici cifrele Politiei, cele referitoare la inmatriculari, nu sunt complete, fiindca flotele cumparate de institutii precum Armata sau Politie nu apar in cifrele DRPCIV, explica Mihai Ivanescu, director coordonator al diviziei de importuri auto la Tiriac Auto.

„Ultimele 24 de luni au aratat ca oamenii s-au perfectionat si aici vorbesc atat de dealeri, cat si de importatori. Inmatriculeaza masinile si apoi le radiaza in decurs de sapte zile sau zece zile si apoi le trimit la export. (…) Asadar si cifrele furnizate de Politie sunt distorsionate”, spune Ivanescu.

O solutie ar fi sa se ceara documente atat de la inmatriculari, cat si de la Fisc, pentru a se vedea dupa cat timp este radiata o masina noua.”Daca vezi ca s-au radiat masini noi la doua saptamani sau la o luna, poti suspecta in 90% din cazuri ca au fost reexporturi”.

Ivanescu mai spune ca unii declara flote pentru a le iesi numere bune de vanzari. „Se declara o flota de 200 de masini, i se da conditie de flota si masinile pleaca la export. De multe ori sunt companii la care clientul este indicat direct de la producator, compania de destinatie finala”.

Sunt producatori care nu mai vor sa tina cont de datele raportate de APIA, ci doar de cele legate de inmatriculari, cele publicate de Politie. Un exemplu este Citroen care a dictat de la centru, din Franta ca in toate tarile va tine cont doar de datele despre inmatriculari, acestea fiind transmise si colectate si la nivel european de ACEA care le publica luna de luna.

Viorel Eremia, director pentru marca Citroen la Trust Motors, spune ca pana in 2014 diferenta dintre cifrele APIA si cele ale Politiei era foarte mare, chiar si de 35%, insa din 2015 este tot mai mica. „Este foarte plauzibil ca unii inmatriculeaza masinile inainte sa le reexporte”, spune el, adaugand ca diferenta este ca APIA prezinta rapoarte detaliate pe segmente, pe motorizari, pe carosierii, iar la Politie statisticile sunt mult mai simple.

„Solutia ar fi ca APIA si Politia sa faca impreuna o singura statistica folositoare la nivel general tuturor producatorilor, fiindca altfel pot aparea inconsecvente si nu stim ce urmarim: APIA sau inmatricularile?”.

Concluzia a fost ca o statistica unificata nu are sa existe prea curand.

Despre dealeri aroganti si despre „smecheria Tesla de facut bani pe bursa”

La masa rotunda au fost si opinii transante la adresa serviciilor deloc grozave calitativ furnizate de dealerii auto

Sebastian Vladescu, fost ministru de finante si presedinte al comisiei de privatizare al fostei uzinei Daewoo Craiova a criticat importatorii si dealerii auto, spunand ca sunt mult prea multi dealeri si calitatea lasa de dorit.

„Aveti foarte mult de invatat, ati deprins toata aroganta batranilor, dar foarte putin din stiinta lor. Pe vremuri, cand te duceai la un dealer auto aveai cu cine sa stai de vorba. Ultima mea experienta cu un dealer auto a fost extrem de „placuta” fiindca mi s-a spus ca daca vreau sa vad masina pe care vreau sa o cumpar, una deloc ieftina,  trebuie sa ma duc sa dau zapada de pe ea”. Clientul ar trebui tratat cel putin cu respect, nu cu superioritate, spune politicianul.

„Discutam despre evaziunea fiscala pe aceasta piata si mi se spunea ca Ministerul Finatelor nu face nimic. Nu face pentru ca sunteti o piata mica. Evaziune fiscala de 100 milioane euro la Ministerul Finantelor este undeva pe la a doua virgula, sunt piete mult mai periculoase, mai importante si pe care trebuie concentrate resursele, decat pe cativa smecheri care aduc masini second-hand si chiar ma intreb cate dintre masini sunt vandute de dealeri oficiali”.

Fostul ministru de finante a fost transant si in ceea ce priveste viitorul masinilor electrice, el dandu-le extrem de putine sanse de reusita.

„Eu as scoate din statistica automobilele cu propulsie alternativa. Ele sunt acolo doar pentru ca dau bine. Masina electrica este marginala si va ramane marginala, fiindca in lume circula 1,2 miliarde de masini conventionale. Probabil ca sunt planuri de a construi in viitor un milion de masini electrice in urmatorii ani, dar orice incercare de masina electrica sau hibrida a fost pana la urma un esec. Toyota a avut un oareceare succes, insa legat de Hollywoord, nu un succes al masinii”.

Dur in exprimare a fost si legat de Tesla Motors, marca despre care s-a scris enorm in ultimele saptamani.
„Ceea ce face Tesla este un exercitiu de smecherie americana de facut bani pe burse dintr-un produs care de fapt nu exista. (…) Nu cred ca la Model 3 250.000 de oameni i-au dat avans lui Musk, poate vreo 50.000, dar cifrele pot fi amestecate cum vrei tu. Cert e ca Tesla pierde acum bani cu un autovehicul care arata bine, insa cand te uiti la testele de calitate este pana la urma un autovehicul american, fiindca o masina nu inseamna numai motor, ci si mult mai mult si toti cei care sunt indragostiti de masini stiu ca motoarele au devenit o problema banala, sunt capsulate si functioneaza sute de mii de km fara probleme si polueaza tot mai putin. Masinile electrice, la fel ca si ceasurile inteligente, vor fi marginale in urmatorii ani. Sunt foarte bine promovate, dar cu o influenta redusa asupra mediului si asupra pietei auto. (…) Lumea va fi pe combustibili fosili inca vreo suta de ani de acum incolo”.

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notifica-ma despre
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments