In societate se petrece o „reorganizare a valorilor”, iar masina nu mai este simbol al statutului, tot mai putini oameni fiind interesati sa detina un vehicul, arata un studiu al Ensight Management Consulting, Mai ales in randul tinerilor se constata o scadere a interesul fata de masini, in contextul in care ei prefera sa dea banii pe telefoane, haine si calatorii. Studiul descrie si efectul digitalizarii asupra pietei, dar si impactul pe care il au vehiculele electrice.
Reorganizarea valorilor
In prezent are loc o reorganizare a valorilor, in special in randul tinerelor generatii. Din ce in ce mai putini tineri se grabesc sa isi obtina permisul de conducere. Prioritatile lor se schimba, preferand sa isi cheltuiasca banii pe telefoane inteligente, articolele vestimentare si calatorii. In plus, legatura emotionala cu masinile nu mai este la fel de puternica. Masinile raman importante, insa strict ca mijloc de transport.
Ca urmare, intelesul masinii ca un simbol al statutului a incetat sa mai fie actual. Din cauza reorganizarii valorilor, interesul in detinerea unei masini a scazut, declansand prin urmare o scadere si in atractivitatea pietei de finantare a autovehiculelor. In consecinta, piata de produse financiare se muta din zona de finantare catre leasing.
In Romania, sectorul de finantare auto este sustinut de catre piata corporativa pe cand vanzarile catre persoanele fizice se indreapta spre noi produse datorita cresterii achizitiei de vehicule la mana a doua, pe fondul scaderii apetitului pentru finantare la nivelul persoanelor fizice.
Despre studiu
Reteaua de consultanta Nextcontinent, prin partenerul afiliat in Romania, Ensight Management Consulting, a derulat o analiza in doua etape pentru a explora impactul asupra pietei de finantare a autovehiculelor. Ca prim demers a fost realizata o cercetare pe piata autovehiculelor si piata de finantare a autovehiculelor in sase tari Europene: Marea Britanie, Franta, Germania, Olanda, Spania si Romania. In paralel au fost organizate interviuri cu 20 de persoane cu rol decizional din 16 companii de finantare a autovehiculelor, pentru a dobandi o intelegere aprofundata a opiniilor si viziunilor catorva dintre companiile afectate.
Studiul subliniaza faptul ca finantarea in domeniul autovehiculelor inca este si va continua sa fie o piata prioritara pentru furnizorii de servicii financiare. Totusi, competitia a crescut, in ultimul deceniu in special, de vreme ce non-captivii, adica acele companii financiar bancare care nu apartin de un producator auto, au reintrat pe piata (dupa iesirea din timpul crizei financiare). Au acum o acoperire mai buna a portofoliului de produse si o retea din ce in ce mai ampla a dealerilor de autovehicule.
In 2014 o parte din piete au inceput sa se redreseze si au aratat o crestere in inmatricularile de masini de pasageri noi. Ca urmare, inmatricularile de masini noi in Europa au ajuns la numarul de 12,55 milioane. Acest fapt reflecta o crestere de 5,6% comparativ cu anul 2013 si a fost prima rata de crestere pozitiva dupa sase ani.
In iunie 2015 un numar semnificativ mai mare de autovehicule de pasageri noi ieseau pe portile fabricilor. Inmatricularile de masini noi au crescut in Europa cu 14,6% la 1,36 milioane unitati. Din acest an aproape fiecare piata de autovehicule din Europa si-a revenit dupa criza financiara.
Conform studiului, sunt trei factori care au un impact semnificativ pe piata de finantare a autovehiculelor, putand provoca o schimbare in modul de operare a institutiilor financiare: o reorganizare a valorilor in societate referitor la autovehicule, cresterea gradului de digitalizare si dezvoltarea electromobilitatii.
Digitalizarea
Digitalizarea afecteaza piata autovehiculelor in mai multe moduri. Un factor de influenta il reprezinta schimbarea comportamentului de consum pe parcursul procesului de cumparare. Din ce in ce mai multi clienti prefera sa mearga online pentru cautarea unei masini potrivite si a unui produs de finantare potrivit in mediul online, in locul unei vizite la punctul de lucru al unui dealer. Drept consecinta, intre client si dealerii de masini se poate crea o fractura. Mai important insa, companiile care ofera servicii financiare din partea producatorilor sunt separate, de asemenea, de client. Acest fapt ar putea avea impactul cel mai semnificativ pe piata de finantare a autovehiculelor deoarece aceste companii isi pierd avantajul competitiv in fata bancilor. In plus, dealerii auto, institutiile financiare apartinand producatorilor auto si bancile se confrunta cu o noua provocare reprezentata de pozitionarea in mediul online astfel incat sa ofere canale media noi si inovative pentru a comunica cu clientul.
Al doilea mod in care digitalizarea a influentat industria automobilelor in trecutul recent vizeaza noile functionalitati ale masinilor. Datorita tehnologiilor inovatoare, serviciile de conexiune digitala, cum sunt noile functionalitati de siguranta si diferite nivele de conducere autonoma, sunt acum posibile.
Aceste servicii necesita tehnologii de ultima ora prin care masina devine un produs high tech. Drept rezultat, aceste noi tehnologii sporesc costurile de productie si prin urmare si pretul mediu per masina.
Pretul mediu per masina a crescut constant in unele tari europene. In ultimii cinci ani pretul a crescut in Germania cu 26%, in Franta cu 20% si in Mare Britanie cu 18%. Factorii de influenta variaza, de la o lista mai ampla cuprinzand caracteristici speciale precum functionalitati high tech si de securitate, pana la utilizarea materialelor de calitate ridicata. In consecinta, cererea pentru produse de finantare a crescut, de vreme ce din ce in ce mai multi clienti cauta surse externe de finantare a automobilului.
Tendinta de digitalizare influenteaza de asemenea piata locala din Romania. Digitalizarea afecteaza in special managementul flotelor auto si reprezinta un serviciu in plus pentru a sustine vanzarile de leasing operational, deoarece este un avantaj care creste valoarea ofertei catre client.
Din ce in ce mai multe companii de finantare utilizeaza tehnologii moderne si ofera instrumente online interactive pentru clientii lor, un exemplu fiind „localizatorul de servicii” din domeniul leasing-ului auto, care permite clientilor sa analizeze, in timp real, proximitatea punctelor de service din reteaua agreata a furnizorilor pentru toate tipurile de servicii.
Vehiculele cu incarcare electrica
Un alt promotor al succesului electromobilitatii este schimbarea in modul de gandire al societatii. Mentalitatea devine „mai verde” pe masura ce incepe sa ne pese din ce in ce mai mult de mediul inconjurator. Suntem mai atenti la poluarea cauzata de motoarele cu combustie. Asadar, s-a ajuns la o schimbare in mobilitate in favoarea motoarelor electrice care protejeaza mediul.
Mentalitatea „verde” si progresul in tehnologia electromobilitatii au condus la o crestere, la nivelul UE, a cererii pentru vehicule incarcate electric (ECV). Termenul ECV include vehicule electrice exclusiv cu baterie, vehicule electrice cu extensor de autonomie si vehicule hibrid.
In 2014 un total de 75.331 ECV noi au fost inmatriculate in Uniunea Europeana. Acest fapt reflecta o crestere de 36,6% la nivelul tarilor analizate.
Se observa la pietele majore ale Uniunii Europene faptul ca Marea Britanie a inregistrat cea mai mare crestere de-a lungul anului 2014 (+300,8%), urmata de Germania (+70,2%) si Franta (+29,8%).
Piata masinilor electrice din Romania va atinge in scurt timp 100 unitati si exista un proiect in dezvoltare privind o prima flota de masini electrice. Chiar daca numarul este sub media si volumele comercializate la nivel european, multe initiative incep sa prinda forma, reprezentand o oportunitate pentru piata de finantare a autovehiculelor.
Chiar daca Comisia Europeana a propus interzicerea masinilor diesel pana in 2050, popularitatea acestora creste in Romania. Insa numarul inmatricularilor de masini diesel nu creste semnificativ, este afectata ponderea cu inclinatie spre masinile cu combustie diesel.