In 2012 si 2013 uzina Renault din Maroc producea putin si la calitate mai slaba, iar in 2014 progresele sit-ului din Africa de Nord au inceput sa fie importante. Ei bine, anul acesta uzina face un salt mare de productie, iar daca va continua si in 2016 ritmul de crestere, productia va fi de 300.000 de unitati. Productia zilnica a ajuns la 1.000 de masini la Tanger, nu departe de cele 1.400 de la Mioveni unde nu exista planuri de crestere a capacitatii.
Uzina marocana care produce Sandero, Lodgy si Dokker a ajuns la 7.000 de angajati si este o candidata serioasa pentru a produce mini-SUV-ul Kwid, lansat recent in India.
Uzina de la Tanger este cea mai mare unitate auto de pe continentul african, linia care produce Sandero lucreaza in trei schimburi, iar in septembrie s-a depasit si cadenta 1.000 masini/zi, ceea ce inseamna ca Tanger produce cu numai 25-30% mai putin decat Mioveni.
Uzina a produs anul trecut 174.000 de masini, iar anul acesta se va ajunge la 230-240.000, ceea ce inseamna o crestere de minim 30%.
Capitolele la care uzina de la Tanger statea mai rau decat Mioveniul tind sa dispara: calitatea se imbunatateste, iar ponderea componentelor produse local va creste si ea, de la 45%, la 60%, ceea ce inseamna ca productia va deveni tot mai eficienta. Pe termen mediu obiectivul uzinei este ca gradul de localizare sa fie de 80%. La Mioveni gradul de localizare este de 65%.
Oficialii din Maroc au insistat declarativ foarte mult pe faptul ca s-a imbunatatit calitatea fabricatiei extrem de mult in ultimii ani. In Maroc au venit la inceput specialisti de la alte uzine Renault de traditie si o parte dintre sefii de echipa au fost instruiti in strainatate. Daca la inceput uzina din Tanger era oarecum privita cu superioritate de romani fiindca nu atinsese standardele de calitate din celelalte sit-uri, acum lucrurile incep sa se schimbe.
Mai exista inca un aspect importamt: uzina de la Tanger este intre candidatele pentru construirea mini-SUV-ului Kwid, lansat acum cateva luni in India, sub sigla Renault.
Grupul francez a spus ca il va vinde si in alte zone sub brand-ul Renault, de exemplu in America de Sud, insa marea intrebare este daca modelul va fi vandut si in Europa sun sigla Dacia. Presa franceza a scris ca este foarte posibil ca cea mai mica Dacie de pana acum sa fie lansata in Europa la final de 2017, insa Renault NU a confirmat nimic.
Oficialii uzinei din Maroc au declarat penttru presa locala ca ar fi foarte multumiti daca acest mic model ar fi asamblat in unitatea nord-africana. Acest lucru ar garanta ca uzina are mult de lucru.
Gerard Detourbet, unul dintre creatorii Logan-ului, spune ca micul Kwid este un model global, fiind creat cu ajutorul resurselor aliantei din Franta, Japonia, Coreea de Sud si India. S-ar putea vinde oriunde, insa exista o conditie esentiala: o rata foarte ridicata de localizare. In India, pentru fiecare componenta exista 10-11 furnizori diferiti, lucru care in Maroc nu este posibil inca.
Daca modelul Kwid va fi vandut in Europa su sigla Dacia, devenit astfel un mini-Duster, uzina din Tanger va fi un loc ideal de productie, fiind extrem de aproape de Spania, Franta si Italia, trei piete cheie pentru Dacia.
Intrebat daca, in cazul unui raspns pozitiv, ar fi nevoie de instalarea celei de-a treia linii de asamblare la Tanger, Jacques Prost, seful uzinei, a spus ca nu este nevoie, fiindca productia poate fi realizata pe liniile existente, insa nu se va intampla prea curand: „In orice caz, vorbim de 2017 sau 2018, nu este un subiect pe termen scurt. Si va trebui intr-o zi sa inlocuim produsele pe care azi le fabricam la Tanger”.