Vremea de iarna, drumurile umede sau inghetate, intunericul si traficul de sarbatori sunt suficienti factori de stres carora conducatorii auto trebuie sa le faca fata pe perioada sarbatorilor de iarna. Un studiu facut public de London School of Economics and Political Science (LSE) si de producatorul de anvelope Goodyear a mai pus in evidenta si un alt factor de stres: efectul de unda cauzat de comportamentul altor conducatori auto in trafic: Un comportament agresiv al unui conducator auto provoaca un efect de unda in trafic si face ca si altii sa se comporte, mai tarziu, intr-un mod similar.
„Stilul de condus agresiv sau combativ frustreaza alti conducatori auto in trafic, care preiau aceasta stare si creaza un lant de agresivitate si de situatii de condus nesigure. Pe de alta parte, conducatorii auto grijulii si atenti au efectul opus, ajutand la crearea unui mediu sigur si lipsit de stres in trafic”, noteaza studiul.
In aceasta cercetare, din cei aproape 9.000 de conducatori auto din 15 tari europene, 87% au fost de acord ca stilul de condus al unui conducator auto grijuliu ii poate face si pe ei sa fie grijulii si atenti mai tarziu in calatoria lor. Circa 55% au admis ca atunci cand intalnesc un conducator auto iritat sau provocator, vor fi si ei predispusi sa preia acest tip de comportament mai tarziu.
Un simplu gest de bunatate sau de agresivitate poate initia un lant de evenimente, creand un mediu care este fie confortabil si sigur, fie stresant si periculos pentru conducatorii auto.
„Lasand la o parte factori precum conditiile meteo sau oboseala, conducatorii auto din jurul nostru furnizeaza un important context la care raspundem pe masura ce calatoria noastra se desfasoara”, a spus Dr. Chris Tennant, de la LSE, cel care a condus acest proiect de cercetare.
El spune ca, atunci cand isi „negociaza” spatiul de drum cu altii, conducatorii auto aplica frecvent regula reciprocitatii. Cu toate acestea, din moment ce multe interactiuni sunt trecatoare, reciprocitatea este adesea indirecta: „Raspunsul nostru este dat unui conducator auto diferit de cel care ne-a provocat si vine mai tarziu in timpul calatoriei”.
In timp ce alte cercetari in domeniul sigurantei rutiere au atras atentia asupra provocarii si a problemei identificarii specifice a conducatorilor auto, aceasta cercetare demonstreaza nevoia recunoasterii modului in care comportamentul altor conducatori auto poate face din stilul oricui de condus un stil periculos – chiar daca in alte conditii stilul de condus al acestor conducatori auto nu ar fi considerat unul problematic.
„Eticheta de drum conteaza pentru conducatorii auto”, a explicat Tennant. Revazand scene video al interactiunilor in trafic, majoritatea conducatorilor auto intervievati au afirmat importanta gesturilor de multumire, doar 10% dintre respondenti negand importanta unui astfel de gest.
In interviuri, conducatorii auto au admis cu usurinta faptul ca atunci cand un conducator auto neglijeaza sa spuna „Multumesc!”, tendinta lor este de a avea o abordare mai asertiva in urmatoarea interactiune.
Studiul a scos la iveala o gama inteaga de comportamente care ar putea duce la nasterea unor conflicte intre conducatorii auto, de la tactici folosite in intersectiile aglomerate la ambuteiaje, si de la semnalizarea proasta la disciplina pastrarii benzii.
In timpul interviului, conductorii auto au recunoscut ca se comporta in acest fel ei insisi, de multe ori din greseala, initiind astfel in mod potential prin efectul de unda interactiuni negative.
Traficul este destul de rar perceput ca o scena sociala, si, in special, ca un cadru in care bunele maniere ar trebui sa fie folosite. De fapt, cercetarea aceasta arata ca multi conducatori auto pot vedea alte masini prezente in trafic ca fiind niste masinarii anonime, nefiind vehicule care contin alte fiinte umane.
„Exista multe moduri de a fi nechibzuit in trafic: sa o faci pe seful, sa intri in competitie, sa strigi, sa gesticulezi, sa intimidezi, iar toate acestea au abilitatea de a escalada si de a intensifica o situatie de neatentie si un mediu de condus mai putin sigur. Cu toate acestea, sunt doar cateva modalitati prin care poti fi politicos, dar sunt extrem de puternice, precum faptul de a le da voie altora sa avanseze in trafic, sa ai contact vizual si sa spui in mod vizibil multumesc atunci cand altii te lasa sa intri, sa ceri scuze atunci cand impiedici pe altii – toate acestea ung rotile unui stil de condus grijuliu din care cu totii putem avea beneficii reciproce”, a conchis Tennant.
Proiectat pentru a analiza interactiunile dintre conducatorii auto si atitudinile lor fata de alti conducatori auto, precum si efectul acestor interactiuni si atitudini asupra unui stil de condus riscant, studiul a fost compus dintr-o cercetare calitativa ce foloseste focus grupuri si interviuri aplicate conducatorilor auto in Marea Britanie si Italia, precum si o cercetare cantitativa realizata online pe aproximativ 9.000 de conducatori auto din 15 tari (Belgia, Republica Ceha, Germania, Franta, Italia, Olanda, Polonia, Romania, Russia, Suedia, Turcia, Slovenia, Spania, Marea Britanie si Austria).
London School of Economics and Political Science (LSE) este una din cele mai prestigioase universitati de stiinte sociale din lume. LSE este o universitate specializata cu o structura internationala si o audienta globala. Tipul de cercetare pe care il dezvolta si stilul de predare acopera intregul domeniu al stiintelor sociale, de la economie, politica si drept la sociologie, antropologie, contabilitate si finante. Fondata in 1895, aceasta scoala are o reputatie uluitoare pentru excelenta academica. 16 castigatori ai premiului Nobel s-au numarat printre absolventii LSE. scoala are o structura cosmopolita, cu studenti din 140 de tari ale lumii, din care 9500 sunt studenti la zi. LSE are un staff de 3000 de persoane, din care 46% sunt din afara Marii Britanii.