Conducerea Volkswagen este atipica, are uneori caracter dictatorial, luptele de putere sunt aspre – chiar daca sunt ascunse publicului larg – si domina un sentiment de dispret fata de ecologie, se mentioneaza intr-un articol din New York Times. Un ziar german compara conducerea VW cu cea din Coreea de Nord si gigantul auto cu 600.000 de angajati trebuie rapid sa se modernizeze pentru a trece de acest moment greu. Insa la Wolfsburg, in orasul care depinde de Volkswagen, foarte multi sunt uluiti de faptul ca americanii au declansat acest urias scandal.
New York Times explica de ce s-a putut produce un astfel de scandal la o companie cu vanzari anuale de 200 miliarde euro. Desi conducerea parea extrem de eficienta, mai ales ca cifra de afaceri s-a dublat in cinci ani, lucrurile nu stau deloc bine, ci sunt mult mai „putrede”.
Charles M. Elson, profesor de economie la University of Delaware, spune ca la varful Volkswagen Group era un climat propice declansarii unui scandal precum cel al trucarii emisiilor poluante la masinile diesel. Intrebarea era doar cand se va intampla acest lucru. Raspunsul a venit acum.
Markus Roth, profesor la Philipps-University Marburg, spune ca structura de conducere a Volkswagen este autocratica si invechita, fiind un hibird intre controlul detinut de familia Porsche, actiunile detinute de Guvern si cele ale sindicatelor. Ce se intampla la varful Volkswagen poate fi comparat cu o telenovela, fiindca personajele se cearta si se impaca.
Ziarul german Suddeutsche Zeitung compara conducerea VW cu cea din Coreea de Nord fiindca stilul este dictatorial si pur si simplu lipseste o guvernare functionala. In cei 78 de ani de istorie au fost multe certuri la varf si in interiorul familiei Porsche si cu diversi executivi importanti. Au fost conflicte deschise si au fost si „lovituri de stat”, cand directori executivi au fost fortati sa plece.
Familiile Porsche si Piech detin controlul si la nicio alta companie auto gigantica influenta sindicatelor nu este atat de mare si colaborarea cu patronatele este extraordinar de stransa.
New York Times citeaza un fost director al companiei care spune ca una dintre ideile de baza este ca numarul de locuri de munca trebuie pastrat in Germania si compania s-a extins mult, avand aproape 600.000 de angajati, in timp ce Toyota produce cu 340.000 de angajati un numar apropiat de masini.
Practic, spune acest fost director, sefii VW considera ca misiunea companiei este de a crea cat mai multe locuri de munca in Germania, fiind influentati de sindicalistii care au putere extrem de mare de decizie. Mai ingrijorator este faptul ca persista in randul sefilor Volkswagen un dispret fata de regulile de protectie a mediului si fata de ecologie, acest lucru explicand si lentoarea cu care Volkswagen, o companie extrem de bogata, a lansat masini electrice si hibride.
Fostul manager mai spune ca la Volkswagen inginerii considera ca ei stiu mai bine ce trebuie facut, existand un dispret fata de masinile electrice fiindca se considera ca este pura ipocrizie lansarea unor astfel de modele, atat timp cat exista foarte multe centrale electrice care ard combustibili fosili: „Este o atitudine de superioritate morala. Inginerii mereu cred ca ei stiu cel mai bine”.
Mai mult, publicul din Germania considera ca e nedrept ca SUA sa puna la zid Volkswagen, in conditiile in care acolo exista masini poluante si o multime de centrale care distrug mediul, spune profesorul Roth.
Reamintim ca marcile Volkswagen si Audi, ambele parte din Volkswagen Group, sunt acuzate in SUA ca ar fi utilizat setari speciale ale computerelor masinilor pentru a detecta cand functioneaza in regim de testare a emisiilor si consumului asfel incat sa consume mai putin si sa aiba emisii mai reduse. Poti vedea filmul evenimentelor AICI.
Scandalul a prins in doar cateva zile proportii mondiale, Volkswagen Group anuntat ca sunt 11 milioane de masini diesel afectate de scandalul privind emisiile poluante si consumul de carburant.
Volkswagen risca penalitati de pana la 18 miliarde de dolari dupa ce compania a fost acuzata ca a realizat un program software pentru masinile diesel ce inseala autoritatile de reglementare ce masoara emisiile toxice. Cu alte cuvinte, Volkswagen risca penalitati civile de 37.500 de dolari pentru fiecare masina care nu respecta regulile federale din SUA privind emisiile in atmosfera.
Exista 482.000 de masini diesel in patru cilindri ale marcilor Volkswagen si Audi, vandute din 2008 si pana acum, toate implicate in acest scandal privind emisiile.