Industriile producatoare de masini si carburanti din Europa au trimis o scrisoare deschisa forurilor europene de reglementare legislativa in care apara masinile diesel si motorina, argumentand ca reducerea poluarii nu se poate face prin ingradirea utilizarii de diesel in Europa, ci prin reinnoirea parcului de automobile si camioane care folosesc motorina.
Noile generatii de masini diesel sunt foarte economice si putin poluante, noteaza reprezentantii industriei auto europene.
Scrisoarea deschisa este semnata de presedintii ACEA (Asociatia Europeana a Producatorilor Auto), AECC (Asociatia pentru Controlul Emisiilor prin Catalizare), CLEPA (Asociatia Europeana a Furnizorilor de Componente Auto) si FuelsEurope (reprezentanta a Industriei Europene Petroliera si de Rafinare).
“Cu o politica UE comuna care sa incurajeze mai rapid adoptia tehnologiilor cu emisii reduse, dar care sa tina cont de timpul de care are nevoie industria sa atinga obiectivele, vom imbunatati calitatea aerului in conditii reale de condus si, in acelasi timp, vom atinge tintele curente de emisii de CO2”, se arata in scrisoare.
Reactia oficiala a industriilor auto si petrolului a venit ca urmare a curentului starnit in Europa impotriva dieselului.
Franta, Marea Britanie si Norvegia se numara printre tarile care sunt foarte decise sa micsoreze ponderea masinilor diesel de pe sosele, dupa ce concluzia ultimilor ani a fost ca aceste masini sunt per total mai poluante decat cele pe benzina. Problema este ca producatorii auto au fost incurajati sa dezvolte modele diesel si unele marci vand in proportie de peste 80% masini pe motorina, astfel ca nu stiu acum pe ce categorii sa insiste, in conditiile in care emisiile de CO2 trebuie reduse.
In UE, 53% dintre masinile noi vandute in 2013 au fost diesel, in trei tari ponderea fiind de peste 70% (Luxemburg, Portugalia, Irlanda) si in alte patru tari, de peste 60% (Franta, Spania, Belgia, Suedia). Cote foarte mici sunt in Olanda (sub 25%) si Danemarca (putin peste 30%).