GEFCO, una dintre cele mai mari companii europene de logistica, este controlata de Caile Ferate Ruse (RZD), iar realitatea este complicata, intr-o perioada in care Rusia este criticata pentru actiunile destabilizatoare din Ucraina. Luc Nadal, seful GEFCO la nivel mondial, a vorbit la Bucuresti despre relatia dintre Rusia si Franta, explicand ca legaturile culturale dintre cele doua tari sunt inca active. In plus, spune Luc Nadal, rusii nu s-au implicat in conducerea GEFCO. „Au proceduri speciale pentru GEFCO si stiu ca nu au cum sa conduca GEFCO, asa cum conduc filiala rusa”.
GEFCO, companie de logistica detinuta pana in 2012 de PSA Peugeot-Citroen si cunsocuta pentru serviciile logistice de transport de automobile, a organizat la Bucuresti un eveniment cu ocazia implinirii a zece ani de activitati locale.
GEFCO a avut afaceri de 52 milioane euro anul trecut in tara, transportand in total 155.000 de masini, dintre care peste 100.000 Dacia. De exemplu, zilnic GEFCO transporta un tren de Dacii si cinci camioane, iar drumul de la Mioveni la Constanta dureaza 20 de ore cu trenul si 8 ore pe sosea.
Este interesanta pozitia GEFCO la nivel european, fiind companie detinuta de Caile Ferate Ruse (RZD), in conditiile in care Rusia este privita cu animozitate din cauza actiunilor din Ucraina. Cum e privita GEFCO in Franta in acest context?
Luc Nadal spune ca toata lumea intelege in Franta pozitia guvernului francez. „Este clar ca ne confruntam cu efectele crizei din Ucraina si respectam sanctiunile impuse Rusiei de catre UE. Noi, la GEFCO, nu suntem afectati grav, pentru ca sanctiunile afecteaza mai ales bunurile perisabile, iar noi nu livram asa ceva in Rusia”
GEFCO simte insa efectele nu in Franta, ci direct In Rusia, unde piata auto a scazut dur si unii producatori auto au inchis uzine, inclusiv cel mai mare client al GEFCO in Rusia (General Motors care a inchis uzina de la St Petersburg). Luc Nadal mai spune ca situatia e grava pe piata rusa si, chiar daca multe uzine nu se inchid, majoritatea suspenda productia si furnizorii sunt grav afectati fiindca vor fi nevoiti sa inchida unele fabrici, din lipsa de comenzi.
Insa la nivel uman nu exista probleme intre rusi si francezi, spune seful GEFCO
„Nu as spune ca este un impact puternic intre cetatenii francezi si cei rusi, pentru ca in istorie Franta si Rusia au avut relatii stranse, mai ales in secolul XVIII. Stiti ca, pe atunci, in Rusia se vorbea foarte multa franceza, pana la Revolutia din 1917. Relatiile culturale dintre cele doua tari sunt inca foarte active, insa la fel ca si romanii, nici noi francezii nu suntem multumiti de ce se intampla in Ucraina”, spune Luc Nadal.
El spune ca, data fiind situatia grava, nu cere niciun fel de indicatori de performanta de la seful filialei din Ucraina, ci ii ofera tot sprijinul, in asteptarea unor vremuri mai bune. Trebuie spus ca GEFCO are rute de transport in Ucraina, inclusiv din portul Odessa.
In 2012, Caile Ferate Ruse, RZD (Rossiyskie zheleznye dorogi) au cumparat GEFCO de la PSA Peugeot-Citroen.
Seful GEFCO spune ca RZD nu s-a amestecat deloc in conducerea GEFCO si nici macar un reprezentant al RZD nu a intrat in board-ul GEFCO. „Chiar mi-ar placea sa fie un membru de la RZD in board, fiindca ar ajuta in relatiile cu actionarii. Insa rusii au inteles ca suntem diferiti fata de ei. scopul achizitiei GEFCO de catre RZD este de a transfera know-how in Rusia, unde e nevoie mare de asa ceva pe partea de logistica”, spune seful GEFCO, care adauga ca prin preluare, intregul sector logistic din Rusia se poate moderniza.
In plus, RZD reuseste o expansiune internationala in afara tarilor din fosta URSS „Suntem o fereastra internationala de expansiune pentru RZD (…) Ne bucuram ca ei sunt actionarii principali, nu ne bucura situatia politica globala, insa chiar preferam sa avem actionari pe RZD – care au o viziune pe termen lung, decat un fond de investitii care, stiti bine, are o perspectiva pe termen mult mai scurt”, spune seful GEFCO care admite ca RZD este „un monstru”, avand un milion de angajati si fiind greoaie in luarea deciziilor. „Au proceduri speciale pentru GEFCO si stiu ca nu au cum sa conduca GEFCO asa cum conduc filiala rusa.
GEFCO va renunta la 500 de angajati in Franta, ca parte a unui plan de eficientizare a activitatilor, miscarea fiind necesara din moment ce producatorii auto francezi cumpara tot mai multe componente din Europa de Est, fiindca sunt mai ieftine. „Pentru GEFCO inseamna business redus la filiala franceza, insa business crescut pentru filialele din Slovacia, Polonia si Ungaria. Planul de disponibilizari vine cu o solutie la aceste dificultati din Franta”, spune seful companiei.
Intrebat despre cat de mult e afectata GEFCO de infrastructura rutiera precara din tara noastra, Luc Nadal a spus ca GEFCO nu este grav afectata de problema, insa Romania ca tara are enorm de mult de pierdut pe viitor, fiindca nu va putea atrage investitori, daca nu va avea sosele, „E mare pacat ca drumul dintre Bucuresti si Arad dureaza 12 ore. Nu e o tragedie pentru GEFCO, insa e mai rau pentru tara in general”.
GEFCO are 11.000 de angajati pe plan mondial, unde business-ul a totalizat 4 miliarde euro anul trecut, obiectivul pentru anul in curs fiind de 4,3 miliarde euro. In Romania, compania are 105 angajati, cifra de afaceri a fost de 52 milioane euro, iar obiectivul pentru anul in curs este de 60 milioane euro.