Controversata aplicatie Uber lanseaza miercuri, 25 februarie, in Bucuresti, uberX, primul sau program de ride-sharing la nivel local. Uber este prezenta in 54 de tari si permite aproape oricarui sofer sa fie un fel de taximetrist. Aplicatia a fost intens criticata si a fost interzisa in mai multe orase din lume. Uber sustine ca peste un milion de masini sunt utilizate ineficient in zona Bucuresti-Ilfov, iar acelasi numar de oameni ar putea fi transportat cu 250.000 de masini.
Exemple de tarife Uber in Bucuresti
- Aeroportul Henri Coanda-Piata Universitatii: 40 RON
- Centru Vechi-Drumul Taberei: 18 RON
- Calea Floreasca-Gara de Nord: 11 RON
Pornirea este 1,39 lei, la care se adauga 1,39 lei/km si 0,23 lei/minut in timpul calatoriei. Tariful minim pe calatorie este de 6 lei si tot 6 lei este si taxa de anulare a comenzii. Obiectivul Uber este ca masina sa ajunga in maximum 5 minute la client.
Cum se foloseste Uber
- Descarca aplicatia Uber de pe iOS App Store sau Google Play Store, sau fa-ti cont aici.
- Cu Uber, nu ai nevoie de numerar. Fa-ti cont si inregistreaza un card bancar. Introdu codul uber0100ro si ai 40lei credit pentru prima cursa.
- Deschide aplicatia, alege locul de pornire si vezi pe harta cum Uber-ul tau vine spre tine, in timp real.
- La destinatie, da-te jos din masina si mergi mai departe. Nu e nevoie sa lasi bacsis. Nu e nevoie sa platesti cash.
„Platforma inovatoare Uber conecteaza in timp real soferii cu pasagerii, prin simpla atingere a unui buton. Indiferent daca este folosit in interes de serviciu sau doar pentru a iesi cu prietenii in oras, uberX reprezinta o varianta accesibila, sigura si de incredere prin care oamenii se pot deplasa prin oras. Folosind platforma, soferii inregistrati isi vor putea valorifica mai bine masinile, contribuind, in acelasi timp, la imbunatatirea mobilitatii urbane din Bucuresti.
Uber spera sa puna bazele unei platforme eficiente de ride-sharing in Bucuresti si sa imbunatateasca eficienta masinilor din oras, in conditiile in care, in prezent, peste un milion de masini sunt folosite doar cate o ora pe zi. Cu o medie de ocupare a masinii de doar 1,3 persoane, utilizand mai eficient masinile prin ride-sharing, acelasi numar de drumuri zilnice ar putea fi realizat folosind doar 250.000 de autovehicule. Completand optiunile existente de transport cu o varianta prietenoasa si de incredere, mobilitatea urbana din Bucuresti poate fi imbunatatita, reducand problema ambuteiajelor si impactul calatoriilor asupra mediului”, spune compania.
Toti soferii inregistrati pe platforma uberX au peste 21 de ani si un permis de conducere valid, nu au cazier si sunt proprietarii unei masini asigurate conform legii. Fiecare dintre ei a fost verificat individual de Uber inainte de acceptarea inregistrarii lor pe uberX.
Uber este o companie de tehnologie care conecteaza in timp real pasagerii – utilizatorii aplicatiei cu acelasi nume – cu soferii care utilizeaza platforma. In prezent, platforma Uber ofera alternative de transport in peste 280 de orase, din peste 50 de tari la nivel mondial.
„Platforma inovatoare Uber conecteaza in timp real soferii cu pasagerii, prin simpla atingere a unui buton. Indiferent daca este folosit in interes de serviciu sau doar pentru a iesi cu prietenii in oras, uberX reprezinta o varianta accesibila, sigura si de incredere prin care oamenii se pot deplasa prin oras. Folosind platforma, soferii inregistrati isi vor putea valorifica mai bine masinile, contribuind, in acelasi timp, la imbunatatirea mobilitatii urbane din Bucuresti”, mai spune compania.
Uber si problemele sale
Uber a fost intens criticata in ultimele luni din cauza unor incidente cu soferii sai, dar si din cauza ca se lanseaza in multe orase fara a-i pasa de legislatia din domeniul taximetriei. Travis Kalanick, CEO al Uber, a indulcit tonul fata de taxi-urile clasice si spune ca unele legi au scopul lor, dar Uber poate fi o solutie in locurile cu somaj mare.
Seful Uber a indulcit tonul in ultima vreme, renuntand la criticle dure aduse autoritatilor de reglementare, dar si taximetristilor. Acum spune ca e usor sa spui despre aceste legi ceva negativ, insa admite ca au si acestea scopul lor.
Uber a fost interzisa de justitie in mai multe orase din SUA si Europa, dar cel mai grav este in India, unde un sofer al companiei a violat o clienta. Cazul a starnit un urias scandal, punandu-se la indoiala modul de selectie a soferilor de catre companie.
Uber a promis ca va inaspri procesul de selectie pentru a fi redus la minimum riscul ca un sofer cu trecut sumbru sa transporte pasageri prin oras. Firmele clasice de taximetrie au chemat Uber in justitie pe motiv ca le face concurenta neloiala, fiindca soferii Uber nu trebuie sa plateasca autorizatiile pe care un sofer clasic de taxi (sau companie) trebuie sa le plateasca.
Uber spune ca o duce bine in Europa, unde a creat anul trecut 7.800 de locuri de munca in Londra si 3.500 in Paris, acestea fiind cele mai mari orase unde e activa, din cele cateva zeci unde e prezenta pe Continent.
Seful Uber spune ca expansiunea companiei este pusa sub semnul indoielii in Franta, Germania si Spania, unde au fost o serie de interdictii. Exemple pozitive pentru Uber sunt orase precum Helsinki, Bruxelles si orase olandeze, seful companiei referindu-se la acestea ca locuri care „promoveaza o legislatie progresiva”. Kalanick a fost mult mai retinut in criticile la adresa adversarilor Uber, mentionand insa ca un sofer ar trebui lasat sa lucreze pentru mai multe companii de transport.
In 2009, doi antreprenori americani – Garrett Camp si Travis Kalanick – fondau Ubercab, o aplicatie despre care spuneau ca va revolutiona transportul urban. Atunci putini i-au crezut, insa acum Uber a ajuns sa duca la proteste pe scara larga, la blocarea oraselor si la interventia autoritatilor, care se vad nevoite sa modifice legislatia taximetriei. Dar Uber a ajuns sa fie estimata ca ar valora peste 40 miliarde dolari, suma dubla fata de cat a platit Facebook pentru WhatsApp, aplicatie cu 450 milioane de utilizatori.
Taximetristii din SUA si cei europeni sunt furiosi de introducerea aplicatiei care face, spun ei, concurenta neloiala. Taximetristii profesionisti spun ca soferii Uber nu trebuie sa se conformeze legilor de profil, nu trebuie sa plateasca taxele specifice taximetriei si nici nu le trebuie vreo licenta. Toate acestea le ofera din start avantaje mari.