Acasa Dacia Cum difera salariile la cele mai mari uzine Groupe Renault din regiune si de ce Romania nu mai e o destinatie cu costuri mici de productie

Cum difera salariile la cele mai mari uzine Groupe Renault din regiune si de ce Romania nu mai e o destinatie cu costuri mici de productie

de Vlad Barza

Costurile salariale la cateva uzina Groupe Renault (sursa - Les Echos)
Costurile salariale la cateva uzina Groupe Renault (sursa - Les Echos)

Salariul mediu brut al unui operator de la uzina Dacia din Mioveni l-a depasit anul trecut pe cel al unuia de la uzina care produce Clio in Turcia, scrie publicatia franceza Les Echos intr-un articol in care explica de ce Romania nu mai e o tara in care grupul Renault poate produce ieftin. Salariile medii din Romania sunt de aproape trei ori mai mari decat la uzina din Tanger si sunt peste cele din Rusia, mai noteaza publicatia.

Costurile medii salariale la uzina Dacia din Mioveni au crescut cu 26% in ultimii patru ani, in timp ce la Bursa, in Turcia, cresterea a fost de 6%, spune Arnaud Deboeuf, sef al gamei Entry la Renault. Practic, in 2013 salariul mediu lunar brut al unui operator la Mioveni a fost de 950 euro, in timp ce la Bursa (Turcia) salariul era de 925 euro.

Diferenta e mare fata de uzina Avtoframos care asambleaza Logan si Sandero langa Moscova (salariul lunar de 920 euro), in timp ce la uzina Lada AvtoVAZ din Togliatti (parte a Renault) salariul mediu este 500 euro.

Principalul concurent al uzinei Dacia este insa sit-ul de la Tanger din Maroc unde salariul este de 340 euro/luna, de 2,8 ori mai mic decat la Mioveni. La Tanger a fost inaugurata o a doua linie de asamblare in toamna lui 2013, special pentru Sandero, iar productia creste treptat si numarul de angajati a ajuns la 5.500.

Costurile salariale au crescut spectaculos pentru Dacia in Romania – cu 170% din 2008 pana in prezent – astfel ca diferentele sunt mari pentru celelalte uzine si nu e de mirare ca sunt privilegiate alte sit-uri de productie (Maroc si Rusia).

„Am fi putut creste capacitatea uzinei de la Mioveni, insa am ales sa deschidem uzina de la Tanger”, reaminteste Arnaud Deboeuf. Uzina de la Mioveni are o capacitate de 350.000 masini/an, cea de la Tanger are 340.000/an, iar Bursa (Turcia) are 330.000/an insa produce Clio. Grupul se mai poate baza pe doua uzine mai mici din nordul Africii: Casablanca, 67.000 masini/an si Oran (Algeria), 75.000 masini/an (uzina aflata in constructie, urmand a fi inaugurata in noiembrie).

Ce se intampla cu uzina de la Pitesti in acest context salarial nefavorabil? „Ansamblul industrial de la Pitesti este exact ce ne trebuie. Nu avem nevoie nici sa crestem, dar nici sa scadem capacitatea”, spune Arnaud Deboeuf care adauga ca ideea de competitivitate nu se rezuma la costurile salariale.

Lasa un comentariu

avatar
  Subscribe  
Notifica-ma despre