Acasa Foto In garajul nostru: Opel ADAM

In garajul nostru: Opel ADAM

de Adrian Mitrea

Test Drive Opel ADAM (sursa - 0-100.ro)
Test Drive Opel ADAM (sursa - 0-100.ro)

Trebuie sa ai mare curaj sa lansezi o masina precum ADAM. E o declaratie de stil si personalizate pe care NU si-ar asuma-o orice marca, cu atat mai putin una germana. Dar uite ca Opel pur si simplu s-a intrecut pe sine si a pus foarte multe resurse si energie in ADAM, astfel incat sa devina un succes. In acest an primeste si versiunea ROCKS – un crossover.

Concept

Succesul imens al lui Fiat 500, care i-a facut pe italieni sa numeasca aproape toate modelele noi „500 si ceva” (500L, 500L Living), a generat ecouri si idei printre rivali, iar cei de la Opel au venit cu un raspuns pe masura, ca si cum si-ar fi propus sa faca un 500 ca la carte, mai bun din toate punctele de vedere. Iar in mare parte le-a si reusit.

Design

Clasa A din care face parte ADAM ii limiteaza un pic designul exterior, astfel ca inevitabil te gandesti la Fiat 500 sau Ford Ka atunci cand dai ochii cu acest cel mai mic model Opel. Dar in interior iti dai seama cat de sus a ridicat Opel stacheta in clasa mini. Te loveste un nivel inalt de calitate si bun gust pe care nu le mai gasesti in acest segment. Date fiind posibilitatile de personalizare extrem de numeroase poti sa iti creezi interiorul exact cum vrei. Secretul e sa ai rabdare si bun gust si sa nu cumperi o configuratie deja comandata de dealer.

Tehnologie, confort si dotari

Habitaclul e foarte bine organizat, de la butoane si spatii pentru depozitare pana la elemente precum ergonomia – pe care nu ai cum s-o vezi in imagini, dar despre care iti faci o parere foarte buna imediat ce te urci in masina.

In mod deosebit se remarca instrumentele de bord, care arata pur si simplu exceptional – mult mai bine decat in alte modele Opel si chiar mai bine decat la multe dintre masinile premium de 3-4 ori mai scumpe. Si reglajul pentru climatizare are un aspect interesant, cu indicator albastru – rosu (rece – cald) care se aprinde de jur imprejurul butonului de reglat temperatura doar atunci cand il actionezi. In rest sta stins.

Cu o ergonomie surprinzator de buna pentru segmentul A, scaune bune in fata si locuri decente in spate, ADAM e un companion foarte placut.

Sistemul de infotainment IntelliLink e foarte avansat si modern, cum nu mai exista in aceasta clasa. El poate chiar sa preia integral, dintr-un iPhone, aplicatii precum TuneIn pentru muzica si BringGo pentru navigatie.

Versiunea din test drive este SLAM, caracterizata de energie si sportivitate. Mai sunt disponibile JAM si GLAM, una pentru nonconformisti si cealalta pentru oamenii eleganti si rafinati. Doar pe GLAM poate exista plafon din sticla, spre exemplu.

In total sunt disponibile 12 culori pentru caroserie, trei culori pentru plafon si 31 de modele de jante. De asemenea, sunt disponibile decoratiuni diverse si autocolante de toate felurile, astfel ca, teoretic, exista o sansa la 30.000 sa vezi doua masini ADAM identice.

Toate decoratiunile rosii din plastic din interior, pe care le vezi la aceasta masina testata, pot fi inlocuite cu altele cand te plictisesti de ele, tot asa cum exista moda huselor si carcaselor pentru telefoanele mobile. O moda care n-a murit odata cu Nokia 3310, ci iata se perpetueaza si in randul generatiei smartphone.

Pe sosea

Pe langa faptul ca e o aparitie estetica interesanta, ADAM merge si bine pe deasupra. E o masina foarte silentioasa si cu suspensii nesperat de bune. Rotile sunt de 17 inch pe masina testata, la limita dintre confort si… caruta. Nu as recomanda jante de 18 inch, chiar daca acestea sunt disponibile si masina arata mai bine cu ele. Confortul va fi compromis, iar trecerea peste denivelari te va face mereu sa te intrebi cand se va rupe suspensia.

Pe masina din test, motorul este de 1,4 litri, natural aspirat, si dezvolta 100 Cai Putere (CP). E un motor de generatie veche, dar modernizat si relativ economic. In test drive am avut un consum de 7 litri/100 km, pe o distanta de aproape 300 kilometri, dintre care mai mult de jumatate parcursi in oras. Sistemul start/stop ajuta la reducerea consumului urban.

Problema motorului e ca pare mai putin puternic decat scrie pe hartie, iar cutia de viteze nu reuseste sa-l puna in valoare foarte bine. Nici sunetul nu este grozav. E plat, ca la multe alte modele Opel pe benzina. Desigur, acesta poate fi un punct forte pentru cei care prefera masinile foarte silentioase… Cu acest motor ADAM atinge suta in 11,5 secunde.

Concurenti

De departe, cel mai redutabil rival pentru ADAM este Fiat 500. Ford Ka poate fi socotit si el, dar va iesi din productie asa cum il stim azi si va fi inlocuit de o varianta cu cinci usi. Deloc de neglijat sunt tripleta Volkswagen up!, Skoda Citigo si SEAT Mii, in versiunile cu trei usi. Aspectul lor de cutiute nu le ajuta, dar se conduc foarte bine si pot fi configurate frumos in jurul a 13.000 euro cu TVA. Ar mai fi si variantele cu trei usi ale tripletei Toyota Aygo, Peugeot 107 si Citroen C1, insa acestea sunt un pic sub ADAM in ceea ce priveste calitatea perceputa si posibilitatile de configurare.

Concluzii

Cu un pret de circa 16.500 euro cu TVA, Opel ADAM testat e o masina ce ridica standardele de design si personalizare in clasa mini, dar se putea numi o masina excelenta daca ar fi avut un pret mai mic, setari mai incisive pentru motor si directie si un portbagaj mai mare de 170 de litri.

click aici pentru caracteristici tehnice si specificatii ale modelului testat

Volan Opel ADAM (sursa - 0-100.ro)