Dacia si Renault sarbatoresc miercuri, 2 iulie, implinirea a 15 ani de cand marca romaneasca a intrat in Grupul Renault. Contractul de privatizare a fost semnat in data de 2 iulie 1999, iar dintr-o companie in prag de faliment si fara viziune a ajuns cel mai mare exportator al Romaniei si compania cu cea mai mare cifra de afaceri din tara.
„La momentul privatizarii, Dacia se confrunta cu probleme severe: un aparat industrial uzat, o gama de produse invechita, absenta culturii clientului, structura financiara fragila, capacitate de inovare limitata si o retea de furnizori depasita. Starile angajatilor Uzinei Dacia, in 1999, alternau de la entuziasm, bucurie si speranta, la neliniste si incertitudine”, spune Dacia, intr-un comunicat de presa.
Exista si cateva marturii ale angajatilor de atunci care au ramas in companie.
Gabriela Stoica, in prezent operator la Uzina Vehicule, departamentul Vopsitorie, lucreaza la Dacia din 1990 si isi aminteste: „Era o bucurie peste tot. stiam ca Renault producea masini de calitate si ar fi fost o realizare pentru Dacia. Aveam cu totii asteptari. Ne gandeam cum ni se vor schimba conditiile de munca, cum vom fi implicati in noi proiecte. Ne asteptam sa ne creasca salariile, sa se schimbe politica de resurse umane. Simteam, cumva, ca toate schimbarile din fabricatie vizau o performanta durabila. Dupa 15 ani, Vopsitoria arata radical diferit. Inainte sa vina Renault, caroseriile vehicul soseau pe lanturi, astazi vin pe sanii”.
Elenei Constantin, operator masini unelte la Uzina Mecanica si sasiuri, i-a ramas in memorie strungul vechi, care imediat a fost inlocuit cu tehnologie noua: „Cu utilajele de atunci nu aveam nici randament nici calitate. Astazi, una dintre prioritati este calitatea masinilor. Avem salarii bine platite, conditiile de munca s-au schimbat, managementul este profesionist”.
Elenei i-ar placea ca una dintre cele doua fete ale sale sa se angajeze la Dacia.
Atelierele de turnatorie aluminiu si uzinare a pieselor pentru motoare si cutii de viteze din cadrul Uzinei Mecanica si sasiuri au fost complet modernizate. Gheorghe Nita este unul dintre cei mai longevivi angajati ai Dacia. Lucreaza aici din 1980. Prima oara a intrat in uzina in anul 1969, intr-un program de stagiu, fiind elev la Liceul Industrial din Pitesti. In 1999 era sef atelier mentenanta motor, iar astazi este seful atelierului de Uzinaj Carter Cilindri pentru motoarele TCe 90 (motor turbo, 3 cilindri, de 0,9 litri).
„Erau multe scenarii in randul angajatilor, cea mai frecventa intrebare era: ce model vor scoate? Personal, ma gandeam cum ne vom organiza, care vor fi conditiile de munca. Inca de atunci, securitatea la locul de munca devenise o prioritate. Calitatea si protectia mediului ne-au fost impuse imediat. Astazi, suntem o familie, ne-am legat in acesti 15 ani. Avem echipe cu oameni valorosi, care au fost formati la nivel international, in uzine ale Renault. Trebuie sa fim cei mai buni, pentru ca exista concurenta. Imi incurajez colegii sa vina cu idei concrete de progres si unele sunt remarcabile. Important e sa-ti apropii echipa, sa ii vorbesti, sa ii explici, sa o ghidezi. In fiecare dimineata fac vizita de teren. Am invatat sa ascult si sa anim echipa”, povesteste Gheorghe Nita.
Dan Titica, inginer in cadrul directiei Inginerie la acea vreme, si astazi la Renault Technologie Roumanie, isi aminteste cum privatizarea aceasta s-a mulat perfect acelor vremuri tulburi: „Aveam primul semn de moarte clinica, productia noastra nu se mai vindea, criza ne atinsese. Vechiul model Dacia, prin constitutia lui, nu mai corespundea noilor regulamente. Modul nostru de functionare, de management, era perimat. Vestea a generat entuziasm, insa aveam si multe temeri. Urma o reforma. Eram constienti ca, daca va veni un constructor international, va avea de unde sa aleaga, pentru ca aveam competente, erau oameni bine pregatiti, ingineri foarte buni. Am avut ocazia sa plec in strainatate, pentru a-mi face o cariera, insa am refuzat. Trebuia sa vina cineva care sa ne valorizeze stiinta. Si, da, a urmat marea transformare. Tehnic vorbind, aplicam acelasi mod de functionare, insa luarea deciziilor era greoaie. Cu Renault am invatat sa argumentam, sa pregatim, sa ne antrenam si sa luam corect decizia. Ingineria avea de-atunci potential pentru ce a urmat in 2006, cand Renault a inaugurat Renault Technologie Roumanie. Nu stiam ca va exista un nou proiect de vehicul, luam in calcul ca urmeaza sa lucram pe modelele Renault. Cand am lucrat la modelul SuperNova, pentru tot proiectul exista un singur calculator. Astazi, daca ma prinde o reuniune pe drum, ma opresc si ma conectez”.
Activitatea Renault in Romania, dupa 15 ani
Astazi, Renault are in Romania:
- Design: Renault Design Central Europe (Bucuresti)
- Inginerie: Renault Technologie Roumanie (inclusiv Centrul Tehnic Titu)
- Fabricatie: Uzinele Dacia Mioveni, Directia Logistica (inclusiv International Logistic Center) Matrite Dacia (Pitesti)
- Comercializare si finantare, servicii post-vanzare: Renault Commercial Roumanie (inclusiv Centrul de Piese de Schimb de la Oarja), RCI
„Dacia, perla industriei auto romanesti, isi asteapta salvatorul”, relata Liberation, in decembrie 1998. Stirile despre privatizarea iminenta a uzinei Dacia de la Mioveni prin preluarea de catre Renault abundau atat in presa din Romania, cat si in cea din Franta.
Un an mai tarziu, in iulie 1999, uzina Dacia avea, oficial, un salvator: Renault.
„Privim in urma si ne dam seama cat am construit impreuna, in Romania. In 1999, Renault nu a preluat doar o uzina, pe care a transformat-o radical, ci a pus bazele unei constructii solide, a ceea ce astazi numim Renault Romania: un lant complet de activitati specifice industriei auto, de la studii de piata si produs, la design, inginerie, testare, fabricatie, pana la comercializare si post-vanzare”, a declarat Nicolas Maure, director general Dacia si Renault Romania.
De la intrarea sa in Grupul Renault, in 1999, Dacia a devenit un actor major al economiei romanesti. In prezent este prima companie exportatoare a Romaniei si compania cu cea mai mare cifra de afaceri din tara.
Renault Romania in cifre
- 17.000 angajati (din care 31% sunt femei)
- 2,2 miliarde de euro investitii
- 4,48 miliarde de euro cifra de afaceri in 2013
- 2,9% din Produsul Intern Brut al Romaniei
- 130.000 de locuri de munca generate in industria auto (peste 1.500 de furnizori implantati in Romania)
In 2014, Renault Romania aniverseaza 10 ani de la lansarea Logan si 15 ani de activitate impreuna cu Dacia. De la lansarea modelului Logan, in 2004, marca Dacia a inregistrat un adevarat succes comercial, cu peste 2,7 milioane de vehicule vandute in Europa si in bazinul mediteranean. De atunci, marca Dacia si-a extins si reinnoit gama de modele, oferind clientilor cea mai tanara gama din Europa.
Centrul de design: parte integranta a retelei centrelor de design a Grupului Renault
Centrul este situat in Bucuresti si a fost infiintat in anul 2007, sub denumirea Renault Design Central Europe. El face parte din reteaua internationala a centrelor de design „satelit” a Grupului Renault. Celelalte centre se afla in orasele Sao Paulo (Brazilia), Kiheung (Coreea de Sud), Chennai si Mumbai (India).
In cadrul Centrului lucreaza 27 de designeri, de 8 nationalitati diferite. Acestia concep designul modelelor Dacia si a celor din gama Entry. Provocarea permanenta a echipelor din cadrul Centrului de Design o reprezinta imbunatatirea calitatii percepute de catre clienti. Centrul beneficiaza de o pozitionare strategica, in cadrul regiunii Euromed-Africa, din care face parte si Romania.
Designul Duster facelift (lansat la sfarsitul anului 2013) a fost conceput de echipele Centrului de Design de la Bucuresti
Un centru de inginerie dedicat : Renault Technologie Roumanie
RTR este un centru de referinta pentru gama Entry a Grupului si asigura activitatea de dezvoltare a gamei Entry, in cooperare cu celelalte centre de inginerie ale Renault, din Franta si din lume. Creat in 2006, Renault Technologie Roumanie este un centru de inginerie regionala al Renault, care isi desfasoara activitatea in 3 amplasamente:
- Birourile de studii de la Bucuresti, care asigura proiectarea si adaptarea vehiculelor si organelor mecanice ale gamei Entry
- Un centru de incercari la Titu, a carui misiune consta in testarea si validarea vehiculelor finite si a organelor mecanice. Testele de rulaj intr-un an echivaleaza cu ocolul Pamantului facut de 200 de ori.
- Echipe la Mioveni, care asigura asistenta tehnica si industrializarea proiectelor in cadrul Uzinei Vehicule Dacia si a Uzinei Mecanica si sasiuri Dacia
Centrul Tehnic Titu, inaugurat in 2010, se afla la jumatatea distantei dintre sediul birourilor de studii de la Bucuresti si uzinele de la Mioveni. Centrul Tehnic Titu este responsabil de testarea vehiculelor si organelor mecanice in diversele faze ale proiectelor gamei Entry. Toate prestatiile vehiculelor sunt verificate in conditiile cele mai diverse de rulaj. Centrul Tehnic Titu are 450 de angajati, ocupa 350 ha, din care 42.300 m2 suprafata construita, dispune de zeci de bancuri de teste si de 32 km de piste.
De asemenea, are zeci de bancuri de teste de toate tipurile: anduranta, frig extrem, ploaie, expunere la soare etc…
Exista zece tipuri diferite de piste pentru a testa prestatiile diferite ale vehiculelor: aderenta, viteza, siguranta, comportament, teste acustice etc…
Tehnologia cu care este echipat centrul de testare permite utilizarea acelorasi standarde si criterii de validare ca pentru toate vehiculele Grupului Renault, toate acestea in scopul de a fabrica vehicule la cel mai bun nivel de performanta, calitate, confort, siguranta si anduranta.
In total, intr-un an de zile, la Titu, se fac:
- 8 milioane km, adica de 200 de ori ocolul pamantului
- 450.000 de ore de teste pe bancurile de testare, care echivaleaza cu utilizarea unui vehicul timp de 52 de ani
Platforma industriala de la Mioveni
- Doua uzine: Vehicule si Mecanica
- Cea mai mare platforma logistica a Aliantei Renault-Nissan
- Aproximativ 14.000 de angajati (in jur de 4.700 sunt femei)
Uzina vehicule produce in medie 350.000 vehicule/an si cuprinde patru mari departamente: Presaj, Caroserie, Vopsitorie si Montaj. In total acolo sunt produse sase modele: Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway, Duster si Renault Symbol.
Cifre cheie:
- Capacitate: 1.390 vehicule/zi, ceea ce inseamna 350.000 de vehicule pe an
- Nivelul productiei in 2013: 342.620 vehicule
- in 2013 a fost produs vehiculul Duster cu nr. 500.000
- in 2013, 93% din productie a fost exportata
- in mai 2014: 5.000.000de vehicule produse de la infiintarea uzinei in 1968
- Uzina este certificata ISO14001 (calitate mediu) si ISO 9001 (managementul calitatii)
Uzina Mecanica si sasiuri are cea mai mare turnatorie de aluminiu din Romania si este amplasata tot in Mioveni. Ea produce motoare, cutii de viteze si sasiuri, in total avand 3.600 angajati. Este modernizata integral si utilizeaza Sistemul de Productie Renault (SPR).
Productie 2013:
- 308.000 motoare (benzina 1,4 si 1,6 litri MPI si TCe 90)
- 516.000 cutii de viteze
- 1.000.000 de sasiuri
- 16.700 tone de piese de aluminiu
- 60% din productia uzinei a fost exportata catre uzine ale grupului Renault
Directia logistica de pe platforma industriala de la Mioveni este cea mai mare a Aliantei Renault-Nissan si cuprinde si centrul logistic ILN (International Logistic Network), care a fost inaugurat in 2005. Aceasta entitate asigura suportul logistic necesar operatiunilor locale si celor de export.
- 700 de angajati
- Peste 1,9 milioane de metru cubi de piese au fost importate si expediate in 2013
- Depozit sursa pentru 13 uzine ale Renault
- 500 furnizori in Romania si in strainatate
- Are o suprafata de 150.000 m2 (echivalentul a 21 terenuri de fotbal)
Centrul de piese de schimb si accesorii – situat la 28 km de Mioveni, la Oarja, si inaugurat in 2010 – este cel mai mare astfel de centru al Renault din afara Frantei. Are o suprafata de 65.000 metri patrati (echivalentul a noua terenuri de fotbal), 139 de angajati si o capacitate de stocare de peste 70.000 de tipuri de piese.
Centrul alimenteaza cu piese de schimb de origine retelele comerciale Dacia, Renault si Nissan in Romania, dar si pe cele ale Dacia in toate tarile de comercializare, sub marca Dacia.
- 405 furnizori (164 in Romania si 241 din strainatate)
- Activitatea de export reprezinta 46% din cifra de afaceri a Centrului
Dacia, cea mai densa si dezvoltata retea comerciala din Romania
Dacia este marca auto simbol a Romaniei, brandul cu care se identifica ideea de masina romaneasca. Lider autoritar al pietei auto din Romania (cu o cota de peste 30%), Dacia este, in acelasi timp, un succes international, modelele sale fiind comercializate in 42 de tari de pe patru continente.
Gama Dacia cuprinde in prezent opt modele (Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway, Dokker, Dokker VAN, Lodgy si Duster).
Dacia s-a afirmat in ultimii ani drept cea mai dinamica marca auto din Europa, inregistrand o crestere a vanzarilor de aproape 43% in primele patru luni ale anului 2014 in raport cu perioada similara a anului trecut.
Principalele piete de export ale marcii sunt, la inceputul anului 2014, Franta, Germania, Spania si Italia. In ceea ce priveste Romania, Dacia si-a consolidat pozitia de lider autoritar al pietei auto interne, inregistrand, pana la data de 30 aprilie 2014, vanzari in crestere cu peste 28% fata de nivelul inregistrat in primul cvadrimestru al anului 2013.
Un atu important al marcii il reprezinta reteaua sa comerciala, care acopera practic intreg teritoriul tarii si care este, de departe, cea mai extinsa si densa retea din Romania. La inceputul anului 2014, aceasta cuprindea 80 de showroom-uri si 105 ateliere service.
In prezent, reteaua comerciala Dacia se afla in plin proces de modernizare, vizand atat adoptarea unor standarde noi de prezentare, cat si a unor servicii si prestatii adaptate asteptarilor clientilor. Noua identitate a retelei Dacia va fi adoptata, treptat, in toate tarile de comercializare ale marcii.