Franta este, de departe, cea mai mare piata pentru Dacia, iar explicatiile acestei stari de fapt tin de multe lucruri, de la mentalitate pana la calculul legat de pret si cheltuieli de intretinere. Clientii Dacia se aduna o data pe an pentru un picnic urias, iar la iarba verde se pot vedea diferentele dintre francezi si romani vis-a-vis de Dacia si modul in care marca este perceputa. Intra in articol pentru a citi despre atmosfera de la Marele Picnic Dacia de langa Paris unde au fost prezenti 14.000 de oameni.
In 2009 peste 1500 de olandezi posesori de Daca Logan MCV au organizat o intalnire la iarba verde, iar ideea li s-a parut foarte buna celor de la Dacia Franta care au preluat-o si au dezvoltat-o. Astfel, in fiecare an este aleasa o zi la final de iunie pentru organizarea unui „picnic-gigant” la care au venit 12.000 de oameni in 2012. 15.000 anul trecut si ceva mai putin anul acesta cand vremea a fost foarte ploioasa in Franta.
Duminica, pe domeniul Courson, la 35 km de Paris, a fost organizata a sasea editie a Grand Pique-Nique Dacia (GPND) la care au ajuns 3.100 de masini Dacia in care se gaseau 14.000 de oameni veniti sa se simta bine. Multe familii aveau in componenta minim doi-trei copii si asa se explica numarul mare de participanti.
Modul in care s-au comportat francezii la iarba verde se reflecta si in modul in care cumpara masini. Cumpatarea e cuvantul de baza si e evidenta lipsa dorintei de a iesi in evidenta.
Fara mititei manele si betivi
Despre francezi se spun multe: ba ca sunt aroganti, ba ca sunt neseriosi, ba ca-s zgarciti, ba ca nu le place munca. Lucrurile sunt subiective, dar cert e ca ideea de distractie la francezi este mult diferita de cea de la romani si nu degeaba picnicul (pique-nique, in franceza) este o „creatie” a poporului din „Hexagon”.
Desi pe pajistile din jurul palatului de la Courson s-au strans 15.000 de oameni, nu am vazut gratare, nu am vazut indivizi chercheliti umbland dezorientati la bustul gol si nici oameni cu mobile din care sa rasune puternic muzica dubioasa. Din masini nu se punea problema sa „urle” muzica fiindca erau parcate la cateva sute de metri de pajistile picnicului.
Erau in schimb cozi interminabile, dar ordonate, si oameni care stateau la masute purtand pe cap palariile albe cu „J’aime ma Dacia” primite la intrare. Dar adevaratii stapani ai pajistilor erau copiii care alergau si se jucau in diverse „animatii”, locuri de distractie unde fie puteau face baloane uriase de sapun, fie puteau sa se intreaca alergand in saci, fie pictand, desenand sau jucandu-se cu multe trasnai.
Cozi de peste 50 de oameni erau atat la plimbarile cu hidro-bicicleta, cat si la cele cu poneii, iar oamenii asteptau relaxati, chiar daca puteau sta lejer o ora-ora jumatate. Adultii fie jucau traditionalul petanque cu bile de metal aruncate la tinta in nisip, fie stateau la bancutele din lemn acoperite cu fete de masa alb-albastre, culorile Dacia.
Pe la pranz s-au impartit cosurile de picnic care contineau sandvis-uri, cartofi si apa, dar cozile au fost civilizate, in zone special delimitate si cosurile se dadeau in schimbul unor mici bilete primite la intrare, ca sa nu fie discutii inutile.
Per total atmsofera a fost de „convivialitate”, cum spun francezii, oamenii fiind relaxati, civilizati si foarte decenti in atitudine. Iar acest lucru se aplica si cand e vorba de cum isi aleg oamenii acestia masinile si ce asteapta de la ele.
O intalnire de relaxare, fara scopuri comerciale
La cateva sute de metri de locul picnicului au fost improvizate pe iarba parcari pentru cele peste 3.100 de Dacii prezente, cromatica nefiind diversa fiindca trei culori dominau: gri, negru si alb. Exceptiile interesante erau masinile Sandero si MCV rosii, dar mai ales Sandero Stepway bleu-ciel, nuanta foarte populara in Franta.
Unii au venit de pe Coasta de Azur, de la peste 600 km distanta, altii au venit din zona Pirineilor, de la granita cu Spania, au venit si oameni cu Dacii din Elvetia si din Belgia, dar majoritatea au fost din regiunea pariziana. Chiar daca participarea a fost gratuita, trebuie spus ca multi au batut sute de kilometri pe vreme foarte proasta si intr-o tara in care autostrazile exista din plin, dar cu taxe de peste 10 euro/100 km.
Picnicul este in fiecare an organizat de Dacia France, participarea fiind gratuita, cu conditia inregistrarii in prealabil a fiecarui om care va veni. Cei de la Dacia nu au vrut sa spuna cat costa actiunea, insa o estimare decenta indica un buget de sute de mii de euro.
„Organizam acest picnic pentru a arata ca posesorii de Dacia formeaza o comunitate, sunt atasati de marca si sunt mandri ca au aceste masini”, spune Alain Lehmann, director Dacia Franta.
Pot fi masurate efectele acestui picnic asupra vanzarilor? Seful Dacia Franta spune ca e imposibil de calculat impactul, insa un astfel de picnic se vrea a fi o „demonstratie de forta” care sa arate cat de atasati sunt oamenii, de Dacii. „Suntem extrem de vigilenti si NU vrem ca acest picnic sa se transforme intr-o intalnire comerciala. Prezentam gama, dar nu se pot face aici comenzi, singurele lucruri care se vand sunt mici suveniruri Dacia, Vrem ca evenimentul sa fie ca o iesire in familie si lumea trebuie sa se simta bine”, spune seful Dacia France.
Dacia a ajuns sa vanda 93.000 de masini in Franta anul trecut si circa 85.000 in 2012, cota de piata fiind de 5%, de nesperat pentru marca romana care e pe locul 4 la vanzarile catre persoane fizice. Previziunile pentru anul in curs sunt de peste 100.000 unitati.
Seful Dacia Franta spune ca varsta medie a clientului de masina noua in Hexagon este de 53 de ani, in timp ce la Dacia media e de 49 de ani „Clientul de Dacia in Franta are trei caracteristici: este mai tanar, este mai activ si are familie numeroasa, in multe cazuri doi-trei copii”, explica Alain Lehmann. In Romania perceptia este ca Dacia are clienti mai in varsta decat media pietei.
Cei care cumpara Duster si Logan MCV le folosesc in general ca principala masina a familiei, iar la Sandero sunt ceva mai multe cazuri in care e folosita ca a doua masina, mai spune seful Dacia France.
Dacia si francezii – O poveste cu inceput timid
In orice oras mare din Franta sunt prezente si masinile premium de multe zeci de mii de euro, insa domina masinile de volum, mai ales clasa B, foarte multe dintre ele lovite. In acest context, al cumpatarii, nu e de mirare ca multi francezi au vazut Dacia ca solutie ideala pentru a avea o masina noua la un pret mic, chiar daca masina avea mult mai putine dotari decat marcile consacrate.
In primul rand, Dacia s-a lansat in Franta in 2005 fara a avea o mostenire negativa, deoarece nu au fost vandute acolo modele precum 1310 sau Nova care ar fi putut sa aiba probleme de fiabilitate si ar fi putut strica imaginea marcii, cum s-a intamplat cu Lada, explica Olivier Duhautoy, redactorul sef al revistei Daciattitude, dedicata exclusiv marcii Dacia..
Dacia s-a lansat in Hexagon sub conceptul de low-cost (termen inlocuit astazi, din ratiuni de marketing, cu „smart buy”, iar francezii au inceput sa cumpere masinile pentru a vedea cum sunt, concluzia fiind ca sunt extrem de fiabile si cu costuri mici de intretinere.
Seful revistei Daciattitude, spune ca si in Franta designul Logan-ului a fost criticat, insa oamenii au cumparat-o fiindca venea la pretul unei masini de clasa mini si avea extrem de mult spatiu de depozitare „Multi francezi si-au spus ca mai bine cumpara o masina noua cu mult spatiu, chiar daca nu frumoasa, in locul unei masini uzate”
Franta are 65 de milioane de locuitori, iar parcul auto are peste 30 de milioane de autoturisme, dintre care 600.000 sunt Dacii. Intr-o familie franceza pot fi chiar 3-4 masini, iar Dacia este adesea masina de zi cu zi, fie ca e masina folosita de femei, fie ca parintii decid sa ia copiilor un vehicul imediat dupa ce isi iau permisul si aleg o Dacie noua in loc de un second-hand.
Olivier Duhautoy spune ca sunt clienti care, pe langa Dacia, au si masini mai scumpe, un exemplu incredibil fiind un om care detine si un Porsche, alegand sa conduca Dacia in timpul saptamanii, la serviciu, iar Porsche este pentru relaxarea din week-end.
Francezilor le-ar placea o Dacie mini, dar sa coste 5.000 de euro
In Franta, Logan berlina costa de la 7.700 euro, iar Sandero, de la 7.900 euro. Cele mai scumpe versiuni de Duster ajung la 20.000 euro si inrebarea ar fi daca francezii ar fi dispusi sa dea chiar si 25.000 euro pe un model de Dacie cu maxime dotari „Dacia nu trebuie sa depaseasca o anumita limita, insa daca ar lansa un 4X4 mai mare decat Duster, un model la care concurentii se situeaza la peste 40.000 euro, francezii ar fi interesati de o astfel de masina”, e de parere redactorul sef al revistei Daciattitude.
El explica faptul ca francezii se raporteaza mereu la concurenta si calculeaza diferenta de pret „Daca, spre exemplu, Dacia ar scoate o berlina mare pe la 20.000 de euro, clientii ar fi interesati fiindca modelele concurente sunt pe la 30.000 de euro cu maxime dotari”
Cum ar reactiona francezii daca Dacia ar lansa o masina de clasa mini pentru oras „une petite citadine” cum spun ei. „Francezii asteapta cu nerabdare acest model, iar la revista este intrebarea pe care o primim cel mai des. Este loc in piata pentru acest model si trebuie vazut daca marca va lansa un astfel de model. Totul tine insa de pret, Sandero costa de la 7.900 euro in Franta si ar trebui ca Dacia „City” sa coste de la 5.000-5.500 euro”, spune redactorul sef al Daciatitude.
Ideea este ca francezii vor face comparatie intre pretul lui Sandero si pretul Daciei foarte mici, iar pentru numai 1000-1500 de euro nu vor considera viabil sa cumpere o masina micuta cu portbagaj minuscul. Diferenta de pret trebuie sa fie cat mai mare, ca masina sa fie atractiva pentru client. Dacia nu spune insa oficial ce va lansa in urmatorii ani, astfel ca nu putem decat specula, dar daca modelul City ar iesi pe piata, nu are cum sa fie la 5.000 de euro…
Olivier Duhautoy este redactorul sef al revistei Daciatitude, lansata spre final de 2013, revista de 100 de pagini dedicata exclusiv marcii Dacia. Costa 3,90 euro, apare la doua luni, este independenta de Dacia France si partea speciala este ca vorbim despre singura revista dedicata exclusiv marcii Dacia.