Un contract urias, de peste 16 milioane Euro cu TVA, pentru 600 de microbuze, pune pe jar exponenti importanti ai pietei auto locale, cum ar fi Ford si Opel, direct sau prin dealeri reprezentativi. Miza este foarte importanta, cele 600 de microbuze fiind aproape cat toata piata de microbuze pe anul trecut (649 unitati). De asemenea, este vorba despre o procedura care „scartaie” si de siguranta pasagerilor, spune Ford.
Aceasta licitatie a avut patru ofertanti: (1) SC Radacini Motors SRL, (2) Ascocierea IAC Management SRL – SC Union Car Sales SRL, (3) Asocierea SC Casa Auto Iasi SRL – SC Dypety SRL si (4) SC Tiriac Auto SRL. Cele 600 de microbuze vor fi distribuite primariilor, pentru a transporta elevi, pe parcursul lui 2014, an electoral.
Ford a pierdut licitatia din cauza unui postas, care a facut ca oferta, depusa prin Tiriac Auto, sa fie inaintata cu 3 minute dupa ora limita (10:00), dupa cum a semnalat si Gandul.info, intr-un articol cuprinzator pe aceasta tema.
„Cel putin doi dintre ofertanti au interesul ca licitatia sa fie reluata”, a spus o sursa apropiata situatiei.
Acest fapt nu este deloc surprinzator pentru ca Radacini Motors a contestat licitatia si spune ca asocierea castigatoare – IAC Management SRL si SC Union Car Sales SRL – si-a atribuit „prin frauda” statutul de IMM, in contextul in care Union Motors are 78 de angajati in tara si grupul de care apartine, Shlomo, are circa 3.000 angajati.
Dealerul Opel Radacini Motors este deranjat de aceasta situatie pentru ca prin arogarea statului de IMM de catre asociatia castigoare, dealerul Opel rival, Union Motors, a platit jumatate din garantia de participare la licitatie.
„Se mai pune si problema daca asocierea castigatoare chiar poate respecta contractul castigat. (…) Astfel, e posibil ca chiar asociatia castigatoare sa-si doreasca de fapt sa piarda licitatia, pentru ca e greu de crezut ca poate avea profit in conditiile date”, au declarat surse din randul celor implicati.
Ford are, de asemenea, interesul ca licitatia sa fie reluata, pentru ca intarzierea la licitatie a fost generata de o birocratie neprevazuta, in speta sosirea neprevazuta a postasului. In plus, chiar daca oferta Tiriac Auto a fost respinsa ca a ajuns cu trei minute mai tarziu, plicul cu oferta a fost insa deschis, contrar procedurilor, si pretul a fost comunicat rivalilor de la Opel, reprezentati de Radacini Motors si Union Motors.
„Ne surprinde atat rezultatul acestei licitatii, cat si procesul de derulare a acesteia. Un exemplu este acceptarea derogarii de la prevederile initiale ale caietului de sarcini referitoare la obligativitatea vehiculelor de transport persoane de a avea puntea dubla pe spate. Puntea dubla pe spate reprezinta un element major de siguranta pentru pasagerii transportati. Ca si producator, va pot spune ca modelele comerciale Ford sunt cele mai sigure din clasa lor, modelul Transit fiind de altfel cel mai bine vandut vehicul commercial din Europa”, a declarat pentru 0-100.ro seful Ford Romania, Zoltan Brassai.
Oficialii Opel Romania nu au comentat situatia, spunand ca este o afacere a dealerilor. La randul sau Radacini Motors nu a venit cu declaratii suplimentare in afara de cele din contestatii, prezentate succint mai sus, spunand ca asteapta rezolvarea contestatiilor. Oficialii Union Motors nu au putut fi contactati pentru un punct de vedere.
„In 2012 Ford a livrat peste 180 de microbuze Transit cu punte dubla, destinate transportului copiilor la scoala si ne bucura sa stim ca acestia se deplaseaza zi de zi in siguranta. Din pacate insa, de data aceasta oferta Ford nu a fost luata in calcul si a ramas un singur ofertant, care a si castigat de altfel cu un model ce nu este configurat cu punte dubla, ci simpla”, a explicat Zoltan Brassai.
Numarul de microbuze care urmeaza sa fie achizitionate printr-un singur contract este aproape la fel de mare ca intreaga piata de microbuze noi din anul 2013, 649 unitati, piata dominata de Mercedes-Benz. Pentru acest contract insa marca germana nu se poate incadra din cauza pretului mai ridicat.
Modelul Opel castigator – cel putin deocamdata, pana la solutionarea problemelor acestei licitatii – este Movano Combi, cunoscut si sub numele Movano Trabus. Pretul de achizitie prin licitatie pentru o unitate a fost de 26.784 Euro cu TVA.
10 comentarii
Intrebarea nu e cate punti are sau daca are potcoava de rigoare prinsa pe bord, ci daca corespunde caietului de sarcini. Ca din punct de vedere al sigurantei soferul este de 100 de ori mai important in cazul asta decat masina.
Eu am inteles asa: 600 de microbuze vor fi cumparate din bani publici pentru a face turism electoral in anul 2014. Sa ma corecteze cineva daca sunt prost va rog.
pute a magarie de la o posta.
Opel mai detine un model, vivaro tour, mai ieftin si mai mare.
i as concedia pe managerii de la Ford responsabili pentru trimiterea ofertei imediat. apoi i as reangaja doa rpentru a avea placerea sa ii concediez iar. Trebuiau sa l ia pe postasu ala de la firma de curierat la eiinmasina la 9 dimineata si sa l duca eila sediu sa-l vada cum depune oferta la timp. Nu poti sa lasi destinul unei oferte de 600 masini la mana unui Dorel care vorbeste la telefon cat sta bine-merci blocat in trafic.
Este o mare gogoasa chestia cu roti duble pe spate….de fapt este o facatura ca sa poti sa castigi.
Rotile duble iti sparg rinichii iar propulsia ( tractiunea spate) este periculoasa pe drumurile din Romania mai ales cand carosabilul este.
Cele mai sigure masini ptr transportul copiilor sunt cele cu tractiune fata .
Astept parerea soferilor care se ocupa cu acest tip de transport pana in 18 locuri
Oare Renault de ce nu a participat?
Treaba este simpla, licitatia nu a iesit cum trebuie si comisionul nu a mai intrat.
oricum Ducato maxi este mai bun decat Ford pt ca are si tractiune fata
Opel e slabut tare…o sa vedeti voi…
Cele mai apreciate modele de microbuze au propulsie spate si roti jumelate (duble)… vorbim insa de o licitatie deci nu are nici o relevanta cat de bun este produsul ales pentru misiunea respectiva.
ducato… o masina foarte buna 120 cai, 6 trepte, stabilitate exemplara pe curbe si la viteza(pentru o utilitara), dar cand ai puso pe noroi e jale.. pe zapada nu mai ai ce face cu ea.. in plus daca e asfaltu ud..iar nu mai zic de zapada franeaza foarte prost.. intra abs ul mult prea rapid si nu prea are cu ce sa lucreze (suspensia fiind prea tapana ). ford transit e mult mai bun pentru treaba asta ca presupun ca e vorba de microbuze ce vor fi folosite in mediu rural unde se circula mult inafara asfaltului si si trensit ul se descurca foarte bine acolo cu tractiunea fata. opel movano/renault master n-am condus.. nu stiu