Acasa Interviu INTERVIU cu Mihai Streza, romanul care ajuta BMW sa lanseze i3 si face consultanta in emigrare

INTERVIU cu Mihai Streza, romanul care ajuta BMW sa lanseze i3 si face consultanta in emigrare

de Adrian Mitrea

Mihai Streza (sursa - arhiva personala)

Mihai Streza a ajuns in Germania dupa ce in adolescenta cocheta cu ideea de a studia in SUA, iar in timpul petrecut in patria celor mai puternici producatori auto premium din lume a incercat sa-si imparta viata intre mai multe domenii care ii plac. Lucreaza la Accenture, pentru BMW, a contribuit la punerea pe roate a unui producator de motociclete electrice, strange bani pentru investitii in companii care merg pe ideea de sustenabilitate si face consultanta pentru romanii care vor sa emigreze in Germania.

Usor trecut de 30 de ani, buzoianul Mihai Streza este unul dintre romanii care face ceea ce-i place si e in stare sa vorbeasca ore in sir despre asta. Intr-un scurt interviu acordat 0-100.ro, Mihai Streza dezvaluie o parte din viata unui roman performant care este in pozitia de a ajuta cel mai mare producator de automobile premium din lume, BMW, sa faca pasul cu succes intr-o noua era a automobilului, era in care electricitatea joaca un rol cheie. Despre acest subiect, si nu numai, in interviul de mai jos.

Adrian Mitrea: Cum ti-a venit ideea sa emigrezi in Germania?

Mihai Streza: Plecarea a fost o oarecare coincidenta. Am hotarat in scurt, inainte de Bacalaureat sa studiez in strainatate. Pe atunci era moda sa studiezi in America. Era foarte tarziu. Am trimis aplicatia si am primit o oferta… cea mai buna oferta pe care am primit-o era un deal, sa platesc eu primul an si sa-mi plateasca ei urmatorii trei. Primul an era 40.000 de dolari. Eu eram hotarat si am zis ok, hai sa gasim 40.000 de dolari.

Am inceput sa trimit tot felul de scrisori la toate fundatiile Pamantului pe care le gaseam, explicandu-le de ce-mi trebuie mie 40.000 de dolari.

O doamna care era fondatoarea unei fundatii foarte mici, de origine romana si ea – mama nemtoaica, tatal roman – m-a contactat si mi-a zis “As vrea sa te ajut, dar 40.000 de dolari sunt foarte multi bani. Hai sa ne uitam la niste alternative”.

Una era sa merg in Stanford si sa-mi sustina ei cumva aplicatia, pentru ca ei doneaza foarte multi bani si in Stanford, dar trebuia sa mai astept un an.

A doua era sa fac un an in Romania. Aici puteam sa intru la facultati cu profil tehnic fara concurs, pentru ca aveam doua premii la fizica pe plan national si aveam aceasta facilitate. Nici asta nu mi-a convenit.

A treia… mi-a zis “Eu am facut facultatea in Karlsruhe, sotul meu la fel, si am putea sa-ti facem o recomandare acolo”. Am zis ok, hai sa vedem cum e. Si asa am aterizat in Germania.

Pana la urma n-a costat nimic, pentru in Germania studiul era gratuit pe vremea aceea, si acum este gratis. Decanul de acolo, pe care mi l-au prezentat acesti oameni, a fost foarte amabil si pana la urma am primit si o bursa de la Universitate pentru cheltuielile particulare.

Adrian Mitrea: Stiu ca ai avut un start-up cu niste motociclete electrice. Cum ti-a venit ideea si ce s-a intamplat?

Mihai Streza: Inca nu terminasem facultatea, faceam o practica la Deutsche Telekom in Berlin. Seful meu era un fost consultant de la McKinsey, cu care m-am inteles foarte bine si cu care dezvoltam idei tot timpul. Era un antreprenor innascut si ne gandeam “ce-ar fi sa facem aia, ce-ar fi sa facem aia”.

O idee a fost aceasta, cu mobilitatea electrica, pentru ca amandoi eram de parere ca o sa vina si or sa fie numai vehicule electrice candva, pe termen mediu sa zicem. Am inceput sa ne uitam la ce exista pe piata, am mers cu niste pedelec-uri, am fost foarte dezamagiti ca nu erau destul de rapide, am mers cu niste motociclete electrice, dar eu am fost dezamagit ca nu aveau sunetul – eu fiind motociclist. Mi s-au parut foarte plicticoase. Si am zis “hai sa facem ceva!”. Ideea a fost a lui, dar necristalizata. Am inceput sa lucram. El a angajat si oameni care sa inceapa efectiv sa construiasca vehicule. A gasit niste baieti foarte ingeniosi, foarte dedicati, care numai pentru asta traiau si eu am lucrat asa, in paralel. Intre timp am termina facultatea, am inceput sa lucrez in consultanta la Roland Berger. Am facut in paralel ceva si pentru start-up, dar mai putin. In momentul cand se ajunsese la prototip si era totul bine si clar ca putem sa incercam sa-i dam drumul am plecat de la Roland Berger si am inceput sa lucrez full time acolo. Am inceput cu publicitatea. Publicitate e gresit spus, ca n-am dat niciun ban. Pentru ca era ceva foarte nou si inovativ veneau toti si trageau de noi: poze, interviu.

eROCKIT functioneaza in continuare, fostul meu partener o conduce in continuare. A schimbat gama. La inceput era un vehicul foarte exclusivist si foarte scump. Intre timp a trecut la o productie un pic mai spre masa, mai ieftin. Merge bine.

Adrian Mitrea: In ce consta munca ta la Accenture pentru BMW, acum?

Mihai Streza: Proiectul pe care il fac eu e axat pe vanzari si BMW vrea sa comercializeze automobilele i printr-un nou model de vanzari. Se cheama model direct de vanzari. Incearca sa vanda direct consumatorului, sa nu mai treaca prin dealeri.

Asta presupune crearea unor canale pentru a accesa consumatorul si a-i da posibilitatea sa cumpere direct de la tine. Asta presupune un call center – unde poti suna, te poti informa despre produs si il poti chiar comanda –, al doilea canal e online – sa poti comanda pe site, si al treilea canal e asa numitul “mobile sales advisor” – adica functioneaza ca un comis voiajor, care vine numai la cererea ta, unde vrei tu, cu un iPad, si au posibilitatea sa iti explice si sa iti configureze masina cum vrei tu. Pot sa-ti arate culorile, rotile, interioarele.

La toate aceste trei canale inovative se lucreaza acum si sunt in diverse faze de implementare. Desigur, pe langa acestea, canalul dealerului este in continuare deschis. Noile modele nu fac decat sa augmenteze acest canal al dealerului. Asta e o chestiune foarte noua, pe care nu o mai face nimeni in acest moment.

Totul va fi sustinut de un sistem IT foarte puternic, care sa integreze toate canalele. Adica daca eu am sunat la call center, am spus cum ma cheama si ca ma intereseaza un i3, informatia aceea va fi disponibila imediat si pentru dealeri, si pentru mobile sales advisors.

Adrian Mitrea: Care e rolul tau concret in acest mecanism?

Mihai Streza: Am luat-o un pic inainte cu explicatiile. Proiectul pentru care lucrez la BMW este pe partea de vanzari pentru submarca BMW i. Acest domeniu este taiat in trei felii: produsul, modelul nou de vanzari, submarca. Eu fac project management pentru toate trei proiectele. Eu le sincronizez, trebuie sa asigur faptul ca toti isi ating obiectivele, fluxul de informatii, cum raporteaza ei ce au realizat, lucrurile de care au nevoie. Eu sunt legatura catre managementul superior.

Adrian Mitrea: De ce a ales BMW sa faca asta printr-un consultant extern?

Mihai Streza: E un tandem. Suntem doi care facem acest lucru. Este un om de la BMW si eu (de la Accenture – n.r.). Intotdeauna e o chestiune de expertiza si capacitate.

Adrian Mitrea: Cat de de important este proiectul cu BMW pentru tine? Iti ocupa tot timpul sau mai lucrezi si la altceva in paralel?

Mihai Streza: Lucrez la BMW 100% la acest proiect. Asta inseamna 100% din timpul normal alocat muncii. In restul timpului – adica timp liber, weekend-uri – mai fac si alte lucruri, cum este si site-ul muncaingermania.de sau Aqal Capital, firma de private equity, unde incercam sa strangem un fond de investitii de 100 milioane euro pe care sa-l investim in start-up-uri care merg pe ideea de sustenabilitate.

Adrian Mitrea: Cum vezi tu automobilul electric in viata oamenilor din tari mai putin vizionare decat Germania? Poate fi adoptat in viata de zi cu zi, inclusiv in orase precum Bucuresti si in tari ca Romania si altele din regiune?

Mihai Streza: Il pot adopta anumite grupuri tinta. Asa cum e si in pietele vestice. E gandit pentru un anumit grup de oameni. BMW i3 e gandit ca a doua masina pentru oameni care traiesc in aglomerari urbane.

Privit in acest mod, e interesant pentru orice piata. Si pentru cineva care traieste in Bucuresti si vrea sa-si cumpere o a doua masina pentru mers in oras si in jurul orasului. E foarte interesant. Mai ales ca are un motor pe care nu-l auzi si cand stai la semafor nu consumi nimic.

Adrian Mitrea: Bun, dar ai problema infrastructurii in continuare.

Mihai Streza: Grupa care va cumpara un i3 in prima faza, majoritatea dintre ei au casa si garaj. In acest moment nu mai e o problema infrastructura, pentru ca de incarcat se incarca in general acasa. Toate infrastructura publica e un mic bonus, e pentru publicitate, e pentru a asigura oamenii ca nu vor ramane cu bateria goala pe undeva prin mijlocul bulevardului.

Raportat la oamenii acestia, care au casa si garaj, e viabil.

Adrian Mitrea: Cum se vede piata masinilor electrice acum, in aceasta faza incipienta?

Mihai Streza: Creste. Creste mereu. Imi fac niste rapoarte lunar, cu datele de inmatriculari din toata lumea. Piata creste, si creste si creste! E in continuare un procent foarte mic din piata totala de automobile, asta e adevarat. In plus, plecand de la o baza inexistenta, cresterea va fi mare mult timp de acum inainte, chiar daca in numere absolute nu se intampla nimic impresionant. Dar vorbim de crestere, cererea e foarte mare, multe masini electrice se vand foarte bine. Tesla Model S se vinde foarte bine si a devenit o realitate. In Norvegia vezi Tesla Model S peste tot.

Adrian Mitrea: Care crezi ca sunt principalele impedimente ale adoptarii masinii electrice pe scara larga si mai rapid?

Mihai Streza: Am vorbit cu un doctorand care scrie teza de doctorat pe acest subiect, acum vreo doua luni, si printre altele mi-a trimis si raspunsurile si statisticile celorlalti experti cu care a facut interviuri. Consensul e destul de clar. Frica e un impediment mare. E frica nejustificata a clientului ca va ramane in drum ca i se termina bateria. Altul este – pe moment – acest premium in pret, pentru ca sunt cu 10-20-30% mai scumpe decat echivalentul lor cu motor cu combustie.

Parerea mea este ca e nevoie si de o gama mai variata de modele.

Mai este si discutia eterna, daca piata de masini electrice ar trebui sa fie sau sa nu fie ajutata de stat. Putem vedea ca statele unde achizitia lor este stimulata, cresterea e foarte puternica. In Norvegia nu se platesc taxe de import pentru ele si de aceea se cumpara foarte multe.

Adrian Mitrea: Parerea ta care e? Cu ajutoare sau fara?

Mihai Streza: E clar ca daca exista ajutoare se vede imdiat cresterea. E ceva palpabil, masurabil.

Pe de alta parte, reversul medaliei este ca incetoseaza competitia si pot aparea distorsiuni ale competitiei si ale pietei. E greu de raspuns la aceasta intrebare…

Adrian Mitrea: Ce recomandari sau sugestii ai pentru studenti sau tinerii din piata muncii din Romania, in general, din perspectiva unui roman de succes care a izbandit in alta tara?

Mihai Streza: E o chestiune foarte grea, dar extraordinar de importanta: sa-ti dai seama cat mai repede ce vrei sa faci cu adevarat. Din pacate acest lucru nu este promovat de sistemele de educatie, nu numai in Romania, ci pe nicaieri. Un coaching pentru oamenii la 17-18 ani care inca nu si-au dat seama foarte bine ce vor sa faca. Merg la facultate – adesea dupa ureche – apoi merg la un job – si acesta ales dupa ureche.

Dupa 10-15 ani isi dau seama ca sunt nefericiti, midlife crisis. Asta ar fi recomandarea. Daca poti sa gasesti un mentor din cercul de prieteni, poate prieteni ai parintilor… nu stiu, cineva cu mai multa experienta, care sa vorbeasca intensiv despre chestiunea asta pentru ca tinerii sa-si dea seama ce vor sa faca cu viata lor.

Pentru acest lucru sunt deja foarte multi traineri sau coach, depinde cum vrei sa le spui. Ei iti dau un sistem de intrebari pe care sa ti le pui, ca sa-ti clarifici perspectiva asupra vietii.

Adrian Mitrea: Cei care au trecut de faza aceasta, cei care au depasit etapa de 10-15 ani in care au facut diverse lucruri si nu le-a placut… ii consideri niste oameni pierduti sau mai au sanse sa se reorienteze?

Mihai Streza: Recomandarea suna foarte plat, dar e aceeasi. Trebuie pornit un proces de introspectie, care cel mai bine se face cu ajutorul unui mentor, cineva cu o maturitate mai mare, care te poate indruma… indruma e gresit spus… care iti poate pune intrebarile corecte. De raspuns iti raspunzi singur. E foarte greu sa faci acest lucru de unul singur, sa pui intrebarile, sa dai si raspunsurile. Este important ca cineva sa-i ajute intr-un mod structurat.

Adrian Mitrea: Care sunt mentorii tai?

Mihai Streza: I-am avut mentori, si ii am in continuare, pe doamna de care spuneam mai devreme, de la Fundatie, doamna Mariana Bozasan, cu care lucrez acum la Aqal Capital, spre exemplu. Deci dupa 13 ani de mentorat, in care m-a invatat foarte multe si mi-a pus niste intrebari care m-au facut sa gandesc foarte mult si m-au ajutat foarte mult in dezvoltare, am ajuns in punctul in care si lucram impreuna. Am ajuns si eu la un nivel de dezvoltare care e interesant pentru ea, care e o autoritate in domeniul mondial pe partea investitiilor in companii sustenabile.

Adrian Mitrea: Unde te vezi peste zece ani?

Mihai Streza: Astea sunt intrebari care fac parte din procesul acesta de introspectie! (rade)

Adrian Mitrea: Nu cred ca pot sa-ti fiu mentor, dar un raspuns la intrebarea asta vreau.

Mihai Streza: E greu de spus. In zece ani as vrea sa fiu in pozitia in care sa reusesc sa modelez cat mai mult din decizii foarte mari, de genul investitiilor, adica ceea ce facem noi la Aqal Capital. Deci sa reusesc sa ajung intr-o pozitie din care sa canalizez sume mari de bani pentru a fi investite in directia unei dezvoltari sustenabile.

3 comentarii

Roman delaBMW 6 decembrie 2013 - 20:26

Comentariu informativ: BMW-ul din München e arhiplin de romani deci in acest context nu mi se pare o stire senzationala.

Reply
Roman Dela(BMW) 6 decembrie 2013 - 20:33

Sunt enorm de multi romani (de la SAP, Accenture, Roland Berger samd) care lucreaza in consultanta la BMW (in München).

Reply
Mihail 21 ianuarie 2014 - 23:42

Daca sunteti multi romani….FELICITARI!!! mie personal mi se pare o stire senzationala tinand cont de faptul ca mai pretutindeni romanii nu sunt vazuti cu ochi prea buni…..si aici cred ca stiti la ce ma refer.

Reply

Lasa un comentariu