Piata auto europeana este in al saselea an consecutiv de scadere, insa nici cand criza economica se va termina, vanzarile de masini noi nu isi vor reveni, arata o analiza The Wall Street Journal. Europenii merg tot mai putin cu masina, nu o mai considera un simbol atat de important de statut, iar imbatranirea populatiei inseamna mai putini potentiali clienti pentru masinile noi, sustine publicatia. Intra in articol pentru a vedea o perspectiva interesanta, nu foarte optimista, insa cu mari sanse de implinire.
Vanzarile de masini in Europa scad mereu din 2008 incoace, in unele luni au atins minimul ultimelor doua decenii, dar industria spera ca dupa criza vanzarile isi vor reveni din plin. Sunt insa si voci care avertizeaza ca revenirea nu va fi atat de consistenta, chiar si atunci cand ea se va produce.
De ce? Fiindca multi vest-europeni nu mai considera absolut necesara masina, in special in orase in care transportul in comun este eficient. In Romania, transportul in comun lasa de dorit, insa in Germania sau Franta este mult mai bun.
Apoi, masina nu mai este in tarile prospere un simbol atat de pronuntat al statutului social. Dovada ar fi si faptul ca in Olanda sau Danemarca este mai „cool” sa ai bicicleta, iar in Germania spre exemplu sunt orase pline de masini mici ca dimensiuni si destul de vechi, lipsind modele de super lux.
Apoi, diverse studii arata ca de prin 2005 europenii conduc in medie tot mai putin si a mai scazut putin si ponderea celor care au o masina. Unii au ales bicicleta, altii motocicleta, altii se bazeaza pe transportul in comun, iar altii profita de scheme tip car-sharing, precum Autolib din Paris,
In plus, se pare ca pentru vest-europenii cu varste de sub 30 de ani masina nu mai este atat de importanta, multi preferand sa aiba un smartphone ultra-modern, haine de fita sau bani sa calatoreasca prin lume.
E de observat ca, in tari precum Spania si Italia, somajul tot mai raspandit si alte greutati economice au facut ca masina sa fie un lux, mai ales in randul tinerilor care greu isi gasesc un loc de munca.
Demografia este si ea un factor important si, daca in Asia si in SUA creste ponderea tinerilor, in Europa se vad efectele scaderii ratei natalitatii, consecinta fiind o imbatranire a populatiei, cu efecte nefaste si asupra numarului celor care isi iau masini noi.
In SUA, General Motors si Chrysler au renuntat la mai multe uzine si la zeci de mii de angajati pentru a se restructura in mod serios. In Europa s-au inchis doar cateva uzine, productia a fost redusa si au existat numeroase perioade de somaj tehnic, insa multi au averizat ca nu s-a facut destul si ca trebuie inchise mai multe uzine.
Combinatia de factori enumerati mai sus poate avea asadar repercusiuni asupra muncitorilor din uzinele europene care vot trebui inchise. Statele s-au chinuit sa pastreze pacea sociala si au evitat scandalul creat de inchiderea „pe capete” a unor uzine, dar ramane de vazut cat mai poate continua strategia.