Masinile BMW sunt atat de cunoscute si de populare incat nu au nevoie de nicio prezentare, dar Seria 3 GT e aici sa ne demonstreze contrariul. Simplu spus, BMW Seria 3 GT imbina confortul si sportivitatea unei berline cu versatilitatea si pozitia de condus mai inalta specifice unui SUV. Pentru profani, ca lucrurile sa fie si mai simple, BMW Seria 3 GT este a treia versiune de caroserie in familia de modele Seria 3. Deci avem Sedan, Touring sau break, si acest GT, de la Gran Turismo.
click aici pentru galeria foto
Concept
Atunci cand crezi ca nimic nu te mai poate surprinde, apar din neant noi nise si clasicele catalogari ale masinilor – sedan, coupe, hatchback – cad in derizoriu. Este cazul si in situatia de fata, dar macar ideea, conceptul, le-au fost clare inca de la inceput celor de la BMW. Seria 3 GT este pentru calatori, pentru cei care apreciaza agilitatea si pretul lui Seria 3, dar care se simt mai confortabil intr-un crossover compact cum este X1.
Mai multe despre filosofia din spatele lansarii lui BMW Seria 3 GT poti citi in ACEST interviu.
Design
Din punct de vedere estetic, BMW Seria 3 GT nu prea seamna cu Seria 3 si asta creeaza confuzie in randul celor care o vad si nu stiu despre ce e vorba. Se adauga si faptul ca masina e aproape la fel de lunga ca un Seria 5 Sedan. In cifre, Seria 3 GT este cu 1,7% mai scurta decat Seria 5 si cu 4,3% mai lunga decat Seria 3 Sedan.
Pe langa fata noua, spatele nou si silueta ce aminteste de fratele mai mare Seria 5 GT, dar si de X6, acest Seria 3 Gran Turismo se remarca prin detalii cum ar fi lipsa ramelor pentru portiere si haionul cu deschidere generoasa. El ascunde un portbagaj foarte mare, cu podea dubla. Are 520 de litri, cu 25 de litri mai mult decat Seria 3 Touring.
Tehnologie, confort si dotari
Pe Seria 3 GT debuteaza in premiera un eleron activ, nemainatalnit pana acum pe alte modele BMW. Acesta se ridica automat cand masina atinge 110 km/h si coboara, tot automat, cand viteza scade sun 70 km/h. Daca vrei sa-ti impresionezi prietenii, poti activa si dezactiva eleronul „manual”, de la un buton aflat langa comenzile pentru geamuri.
Acest eleron nu a fost creat insa pentru spectacol, ci pentru a creste apasarea pe puntea spate cu 60%, ajungand la valorile lui Seria 3 Sedan. Fara acest eleron masina ar fi mai putin controlabila la viteze mari.
Dupa cum spuneam si mai devreme, BMW Seria 3 GT se remarca drept o masina special conceputa pentru calatori. Scaunele din fata sunt foarte confortabile si usor de manevrat, chiar daca pe versiunea testata reglajele sunt manuale. Si in spate poti sta bine. Spatiul pentru picioare este enorm, dar bancheta un pic cam slab profilata si cu sezutul prea ingust. Asta face ca diferenta de confort dintre locurile din fata si cele din spate sa fie semnificativa si usor observabila de catre oricine.
Seria 3 GT aduce noutati si la capitolul multimedia. Meniurile au capatat noi animatii si in stanga poti vedea meniul din care vii sau ai iesit (prin utilizarea butonului multifunctional iDrive).
Pentru confort sporit la parcare, exista posibilitatea de a opta pentru un sistem cu cinci camere video care compun o imagine ca din elicopter a masinii. Vederea in fata masinii prin intermediul camerelor tot nu este posibila, ca la majoritatea modelelor BMW, asa ca ma vad din nou obligat sa amintesc ca sistemul de camere video pentru parcare este mai bun la Infiniti, Porsche Panamera Facelift si chiar Nissan Note.
Un minus merge la instrumentele de bord, care nu sunt iluminate ziua cu alb ca la alte modele BMW. Astfel, daca afara e nor sau traversezi o padure, ceasurile devin ilizibile. Inca un minus am identificat si la climatizare: nu exista posibilitatea de a regla temperatura simultan pentru sofer si pasager.
La fel se intampla si la Seria 3. Practic, BMW ofera butonul „ALL” (de sincronizare a temperaturii) de la Seria 5 (inclusiv) in sus.
Tehnologia Driving Experience Control vine standard pe Seria 3 GT si iti permite sa alegi intre patru moduri de condus: ECO PRO, Comfort, Sport si Sport+.
Pe sosea
Daca utilizezi cativa kilometri modurile Sport sau Sport+, trecerea la Comfort sau ECO PRO se simte foarte puternic. E comparabila cu senzatia pe care o ai cand te asezi in pat dupa ce ai te-ai intors de la alergat. Simti cum toata masina devine mai laxa si te imbie la un condus relaxat.
Motorul de pe masina din test este binecunoscutul 2.0 turbo diesel de 184 CP. Merita sa retineti ca fata de Seria 3 Sedan cu aceeasi motorizare antifonarea e mult mai buna la Seria 3 GT.
Performantele dinamice ale masinii din test sunt mai degraba apropiate de cele ale unui Seria 5 cu motorizare similara. Concret, BMW 320d Gran Turismo atinge 100 km/h in fix 8 secunde. Este cu 0,5 secunde mai lent decat BMW 320d Sedan si cu doar 0,1 secunde mai rapid decat BMW Seria 5 cu acelasi motor.
In configuratia cu roti de 18 inch si anvelope 225/50 masina are un comportament exemplar pe orice fel de drum, cu amortizare precisa si silentioasa. De notat ca la Seria 3 Sedan testat anterior, cu roti de 18 inch si anvelope 225/45 suspensia lucreaza ceva mai galagios.
Concurenti
Oricat de mult mi-as dori sa identific corect un rival pentru acest model, nu pot. BMW a deschis din nou o nisa si va fi interesant de urmarit daca o vor urma si altii. Oricum, din punctul de vedere al vanzarilor, BMW nu se asteapta la cifre spectaculoase pentru Seria 3 GT, dupa cum declara intr-un interviu pentru 0-100.ro designerul BMW Page Beerman, direct responsabil de Seria 3 GT.
Concluzii
BMW Seria 3 Gran Turismo porneste de la 37.882 euro cu TVA, iar o versiune identica cu cea testata, Modern Line, costa 58.454 euro cu TVA. E o masina completa, unica si care te face sa te simti special fara sa fie nevoie sa platesti neaparat mai mult decat pe un Seria 3 Sedan sau Touring echivalent. E pur si simplu altceva, o alternativa.