Managerii din industria auto romaneasca se arata interesati in special de leadership, negociere si managementul procesului de vanzare, reiese din datele furnizate 0-100.ro de catre EXEC-EDU, companie a scolii de afaceri ASEBUSS. Desi cursurile sunt gratuite pentru participanti si sunt finantate din fonduri europene, in randul managerilor auto romani exista un grad relativ scazut de implicare pentru dezvoltarea lor profesionala, fie din considerente personale, fie dintr-o cultura de corporatie eronata, potrivit oficialilor EXEC-EDU. Iata ce spun managerii din auto care s-au scolit deja pe bani europeni si ce cred organizatorii despre nivelul redus de interes.
„Exista perceptia conform careia majoritatea cursurilor gratuite nu sunt de calitate. Nu pot sa dau exemple din alte organizatii, insa cursurile noastre respecta standardele de calitate cu care am obisnuit absolventii nostri – peste 8.000 de manageri si antreprenori cu care am lucrat de-a lungul timpului. Cursurile pentru sectorul auto au o valoare care – in varianta standard – poate varia intre 300 si 3.000 euro. Participantii pot acum avea acces la ele gratuit, datorita finantarii europene, ceea ce este o oportunitate foarte mare”, a declarat pentru 0-100.ro Oana Scarlat, manager de proiect in cadrul EXEC-EDU.
Din 500 de locuri disponibile la cursuri, pana acum au fost formati 321 de manageri.
Ei s-au aratat cel mai interesati de:
- Cursul Leadership performant – 91 (persoane)
- Cursul Aptitudini de negociere – 74
- Cursul Managementul procesului de vanzare – 55
- Cursul Marketingul afacerilor antreprenoriale – 36
- Cursul Finante pentru nefinantisti – 34
- Cursul Excelenta in afacerile antreprenoriale – 17
- Cursul Factorul uman si performantele organizatiei – 14
EXEC-EDU spune ca mai are circa 150 de locuri: „Programul se incheie efectiv in 31 ianuarie 2014, insa dorim sa prelungim proiectul cu inca 5 luni, pentru a atinge indicatorii asumati prin proiect. Vom suplimenta astfel si numarul de cursuri, cu 2 serii al cursului de leadership si alte 2 de negociere”.
Cursurile gratuite cu finantare europeana au fost anuntate inca din primavara anului 2011, Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) avand un rol cheie, in calitate de partener de proiect.
Intr-o piata a automobilelor noi care a scazut in 2012 pentru al cincilea an consecutiv, realitatea a aratat ca interesul pentru dezvoltarea profesionala si personala este scazut. De ce, explica Oana Scarlat:
- Dezinteresul potentialilor cursanti, din cauza presiunii zilnice si stresului generat de situatia dificila a acestui sector.
- Dezvoltarea competentelor si formarea cad acum pe plan secundar, din cauza faptului ca restructurarile si taierile de personal au facut ca angajatii ramasi sa preia mult mai multe responsabilitati si, astfel, sa fie sufocati de ritmul alert de lucru si de presiunea legata de atingerea obiectivelor asumate. De aceea, toate celelalte preocupari raman pe planul doi, fiind amanate pentru perioade mai putin incarcate.
- Reticentei angajatorilor de a-i „scoate din productie” pe angajati.
- Mentalitati eronate a antreprenorilor romani, care se tem sa isi dezvolte personalul din subordine, din teama ca acestia sa nu paraseasca compania sau sa revina la lucru cu o atitudine diferita.
- In multe cazuri, desi beneficiarii cursului au solicitat angajatorilor sa le aprobe participarea la curs, unii dintre ei au intampinat rezistenta. Exista astfel o reticenta in randul „patronilor” romani atunci cand trebuie sa isi scoleasca oamenii din subordine, care vine din teama ca acestia vor cauta alte variante de angajare sau vor dori sa puna in practica cele invatate, aducand schimbari neagreate in firma. Evident, opinia lor este gresita, caci o companie nu poate progresa daca se teme de schimbare, iar competitia corecta in interiorul unei companii duce, de asemenea, la cresterea performantelor. Aceste cursuri ajuta managerii sa aiba mai multa incredere in ei, sa ia decizii mai bune sa fie lideri si comunicatori mai buni si – nu in ultimul rand – sa inteleaga mecanismele unei afaceri in ansamblul ei si mediul extern, cu pericolele si amenintarile care survin. Toate acestea au un efect pozitiv imediat in compania in care lucreaza, daca seful este dispus sa ii lase sa puna in practica noile abilitati.
- Impresia generala conform careia cursurile cu finantare europeana, si cursurile gratuite in general, sunt programe de slaba calitate.
Ce zic cei care au participat deja
„Activitatea la birou solicita de multe ori prea mult din timpul unei zile si uitam sa investim in dezvoltarea personala. Acest curs mi-a reamintit importanta investitiei in knowledge pentru succesul personal si implicit al companiei pe care o reprezint. Acest curs a fost ca o gura de aer intr-o piata din ce in ce mai dificila in care companiile reusesc din ce in ce mai greu sa respire”, a spus Radu Atanasescu, Director Vanzari la Neste Automotive.
„Mi-a placut foarte mult faptul ca baza cursului nu a constituit-o un suport de curs ci jocurile de rol si pe echipe care ne-au facut sa constientizam plusurile si minusurile pe care le avem”, a spus Magdalena Stoleru, Manager SMC si Coordonator Marketing la Cybernet Auto Center.
„Am venit la acest curs din dorinta de a ma cunoaste pe mine insami, mai bine si de a-mi imbunatati relatiile cu colegii, partenerii companiei in care lucrez, si chiar cu familia si prietenii. La finalul acestei experiente pot spune ca am acumulat multe cunostinte noi, dar am reusit sa si constientizez calitati, aptitudini pe care nu credeam ca le stiu, cu ajutorul unor profesori exceptionali”, a declarat Aneta Gresoiu, Controlor Financiar la Euro 07 Romania.
„Zilele normale de lucru inseamna ore pline si aproape intotdeauna insuficiente. Acest curs a insemnat pentru mine o suma de solutii pentru imbunatasirea performantelor de zi cu zi”, a spus George Vranceanu, Deputy Branch Manager la Skuba Romania.
In detaliu despre cursuri
Sunt doua conditii obligatorii de participare pentru doritori: (1.) trebuie sa fie manageri in companii din sectorul auto (cod CAEN 45) si (2.) companiile in care activeaza sa fie IMM-uri.
“Demersul este cu atat mai necesar cu cat recesiunea din industrie a impus taieri masive ale investitilor in formarea continua a personalului, desi nevoia de actualizare a informatiilor este tot mai mare. in acest context, un aspect important este faptul ca toate cheltuielile din cadrul acestui proiect – de la participarea la curs, pana la cazare si masa – sunt acoperite prin finantare europeana”, potrivit EXEC-EDU.
Trainerii sunt experti de top, cu o experienta vasta de business si consultanta, pregatiti la scoli de afaceri si companii de training din SUA si Europa. Acestia au expunerea necesara catre bunele practici internationale de afaceri, fiind in acelasi timp capabili sa le adapteze pe acestea la specificul local si la particularitatile industriei auto.
“La cursuri pot participa angajatii din IMM-urile auto care detin functie manageriala si studii superioare. De la inceperea proiectului au beneficiat de pregatire aproximativ 250 de persoane, provenind din dealership-uri ale unor marci precum Audi, Dacia, Ford, Peugeot, Renault, Seat, Skoda, Volkswagen, sau a unor companii din sfera distributiei de componente si accesorii”, spune EXEC-EDU.
Managerii din sectorul auto se pot inscrie la cursuri solicitand formularele necesare la adresa de e-mail apia@apia.ro.
Proiectul „Spiritul antreprenorial – factorul cresterii performantelor managerilor din sectorul auto” este finantat din Fondul Social European, Programul Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa prioritara 3 „Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si intreprinderilor” Domeniul Major de Interventie 3.1 Promovarea culturii antreprenoriale., prin contractul POSDRU/92/3.1/S/48614.
EXEC-EDU – companie a scolii de afaceri ASEBUSS – este unul dintre cei mai importanti jucatori pe piata programelor complexe de instruire manageriala si consultanta din Romania.
Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) a fost fondata in anul 1994 si reuneste in prezent peste 50 dintre cele mai importante companii romanesti din industria auto: constructori nationali, importatori de autovehicule precum si companii renumite din domeniul pieselor de schimb, accesoriilor si lubrifiantilor. In anul 1996 APIA a devenit cel de-al 20-lea membru cu drepturi depline al celui mai important for automobilistic mondial: Organizatia Internationala a Constructorilor de Automobile (OICA).