Vanzarile Dacia in 30 de tari europene au crescut cu 19% in primele sapte luni, arata datele furnizate HotNews de compania de cercetare JATO Dynamics, iar marca romaneasca este pe plus intr-o piata europeana in care aproape toate marcile scad. Ca de multe ori in trecut, presa internationala scrie pe larg despre strategia Dacia, iar Financial Times explica de ce marca romana reuseste sa „fure” clienti de la rivalii mai cunoscuti si este capabila sa aiba o marja de profit intalnita doar la brand-urile premium.
Financial Times porneste de la faptul ca Dacia este marca ale carei vanzari cresc procentual cel mai mult in Europa si vine cu explicatii pentru aceasta situatie speciala.
Evident e vorba de faptul ca sunt puse pe masina doar lucrurile strict necesare, sunt putine nuante de culoare in oferta, sunt folosite in comun multe piese ce se gasesc pe modelele Renault, iar totul e gandit astfel incat cheltuielile sa fie reduse „la sange”.
Strategia a dat roade: Duster a devenit (atat sub sigla Dacia, cat si a Renault) cel mai vandut model al grupului Renault pe plan mondial, iar gama Logan reprezinta un sfert din vanzarile totale ale Renault, situatie care acum cativa ani ar fi parut SF.
Datele companiei JATO Dynamics arata ca Dacia a vandut 174.163 masini in primele sapte luni ale anului in 30 de tari europene, cresterea fiind de 28.000 de unitati fata de perioada ianuarie-iulie 2012.
Cresterea se datoreaza si faptului ca Logan, Sandero si break-ul MCV au fost reinnoite anul trecut, un pas important urmand sa fie facut la Frankfurt cand va fi prezentat Duster-ul restilizat. SUV-ul Dacia a fost in ultimii doi ani cel mai vandut model al marcii, iar in acest an datele JATO arata ca s-au livrat 55.000 de unitati in cele 30 de tari monitorizate.
In Romania s-au vandut in sapte luni circa 2.400 de masini Duster, iar Franta este tara cu cele mai mari volume (peste 16.000 unitati), Germania depasind 8,000. Nici in Italia n-a fost rau, vanzarile depasind 6.000, iar in Marea Britanie s-a depasit nivelul de 4.500,
Financial Times citeaza un studiu al Morgan Stanley Research care ajunsese la concluzia ca Dacia are o marja operationala de profit de 9%, in timp ce Renault are o marja negativa de 2%.
Dacia a publicat in martie date legate de rezultatele financiare pe 2012. Cifra de afaceri a Automibile Dacia a scazut cu 3,3% anul trecut, comparativ cu 2011, de la 13,17 miliarde lei la 12,7 miliarde lei. Exprimata in euro ar fi vorba de o scadere de 8%, de la 3,1 miliarde euro la 2,8 miliarde euro.
Profitul net al companiei a fost de 277,2 milioane lei, in crestere cu 0,7% fata de 2011 (275,1 milioane lei). Exprimat in euro, profitul net al Dacia a scazut cu 4,1% anul trecut, la 62,2 milioane euro (64,9 milioane euro in 2011).
Financial Times noteaza ca Dacia reprezinta un exemplu tipic pentru o schimbare importanta a gandirii in industria auto. Sunt folosite mai putine platforme, sunt unificate ofertele de modele la nivel mondial, iar procesul de fabricatie este simplificat.
O mare schimbare tine si de faptul ca, daca in trecut modele care se vindeau in tarile dezvoltate din occident erau adaptate pentru a fi comercializate si in tari emergente, acum e invers. Marii producatori si-au dat seama ca e rentabili sa vinzi in pietele cu pretentii masini care initial fusesera gandite pentru tari cu putere de cumparare mai mica.